Tot slot wat betreft de programmering: 2018 was een jaar met veel veranderingen, van een nieuwe manier van werken rond producties tot een nieuwe crossmediale hoofdredactie die in juni aantrad. Een jaar waarin die veranderingen nogal eens leidden tot spannende momenten. Maar we hebben belangrijke stappen gezet om de VPRO ook de komende jaren vernieuwend en onderscheidend te houden.
We hebben goede ervaringen opgedaan met crossmediale aanpak rond titels als 30 Jaar Dutch Dance en VPRO Zomergasten, en zetten die manier van werken ook de komende jaren verder door. Het meer betrekken en opzoeken van ons publiek werpt rond een aantal programma’s zijn vruchten af; de Facebook-live sessies die Bram Vermeulen hield na Sahara werden bijvoorbeeld zeer gewaardeerd.
Zoals vele mediaorganisaties is ook de VPRO volop bezig met verjonging. Maar wel op onze eigen manier, want ‘oud’ hoeft geen plaats te maken voor ‘jong’. Wij geloven in een stevige wisselwerking, media maken is een vak dat je leert van je voorgangers. En die typische manier van maken en kijken binnen de VPRO willen we graag doorgeven aan jongere generaties. Daarom houden we aan 2018, naast een mooi programmapakket, nog iets belangrijks over: de start van de VPRO School. Reeds twee groepen van steeds twaalf cursisten hebben daarin les gekregen over allerlei facetten van het VPRO-maken. Met workshops van de hoofdredacteuren en van ervaren VPRO-makers als Wilfried de Jong, Maaik Krijgsman, Kees Brouwer, Sunny Bergman, Mathijs Deen en Lotje IJzermans. Aan het einde van de leergang pitchten de deelnemers hun ontwikkelde plannen aan de hoofdredactie. Eén van die pitches, het voorstel voor de docuserie De Broodjesboot, de plek waar de Haagse bouwwereld elke ochtend een bakkie doet, wordt nu verder doorontwikkeld.
Met de start van de VPRO School willen we de ‘VPRO-manier van maken en kijken’ waarborgen en doorgeven aan jonge makers en ander creatief talent binnen de VPRO. Zodat nieuwe generaties, flink geïnspireerd door alles wat er vóór hen is gemaakt, uiteindelijk voor de VPRO op eigen wijze hun verhalen zullen vertellen. En natuurlijk zelf wel bepalen wat zij ‘typisch VPRO’ vinden.