Grootste uitdaging blijft het bereiken van de millennials. Dat moet online gebeuren. Wij willen flinke budgetten van Zapp en NPO3 online first inzetten om uiteindelijk platformonafhankelijk te gaan maken. We willen dat de NPO investeert in het crossmediaal versterken van radio en televisietitels en stopt met het zinloos online optuigen van netten en zenders. We staan als Captain Kirk in de online world. Ready to explore the universe. We laten ons niet gevangenhouden op de aardkloot van de NPO.
We hebben dus torenhoge ambities. Dat kan niet anders in een tijd van disruptie en verandering. We moeten een eigentijdse invulling geven aan onze rol in het media-aanbod. Middle of the road media zijn ten dode opgeschreven, maar kwaliteit wordt actief gezocht. Kijkers vluchten niet naar Netflix of HBO, kijkers en luisteraars zijn continu op zoek naar iets bijzonders en de VPRO kan dat als geen ander bieden.
En dan hebben we ook nog een varkentje te wassen met het nieuwe kabinet. Denk je alles te hebben gehad en dan komt Arie Slob met een bezuiniging van haast 75 miljoen op de proppen vanaf 2019. Dat is twee keer zoveel als de verwachte terugloop van de STER. Niet als erfenis van Sander Dekker. Niet van de tafel gevallen bij het formeren. Maar als decreet van het ministerie van Financiën.
Volgens de zeloten van de Rijksbegroting moet de publieke omroep meer oppotten, alvast geld reserveren voor ontslagen en nu al uitgaan van de lagere STER-prognoses voor 2022. Dat is een risicobereidheid die geen enkele accountant vraagt en heeft vergaande gevolgen voor de continuïteit van de publieke omroep. Het staat bovendien haaks op de wettelijke garantie van een vast mediabudget gedurende de concessieperiode. Hoeft dus niet en is contraproductief.
Het kan dan ook anders beste Arie Slob: Maak Financiën klip en klaar helder dat het probleem geen 75 maar 36 miljoen is in 2019. Steun de publieke omroep om, tegen de lobby van de commerciële omroepen in, de online STER-inkomsten te optimaliseren. Steun de publieke omroep om, tegen de lobby van de kabelmultinationals in, meer geld te krijgen voor de doorgifte van de programma’s en compenseer zo de terugloop van de lineaire STER-inkomsten. En voer op weg naar de nieuwe concessieperiode een verstandige discussie over de opdracht van de publieke omroep en het redelijke budget dat daarbij hoort.
Die opdracht mag wat de VPRO betreft minder algemeen dan nu het geval. Wij zijn voorstander van een omroep die echt excelleert op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaire verhalen, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht.
Wees helder en maak met publiek geld wat niet door de markt wordt gemaakt, bedien groepen die de markt links laat liggen, wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant. De publieke omroep zal de slag om de middelmaat nooit winnen. Dankzij online kan de publieke omroep er juist zijn voor specifieke groepen die samen voor een groot bereik van een heel divers aanbod zorgen.
Wat gaat de VPRO daar concreet aan doen in 2018? We gaan gewoon weer radio en televisie maken en artikelen schrijven en sites bouwen en interactives. En we hebben een prachtig programmapakket in de aanbieding. Voor een groot deel zelf bedacht en gemaakt. Maar ook dankzij programmamakers en producenten die in de maalstroom van de VPRO opereren. Veel van jullie zijn hier: De Haaien en de makers van Door het Hart van China; Human Factor en de redactie van Zondag met Lubach; Stormy Minutes van Koken met Van Boven en Poesjes; Blazhoffski, Pupkin en De Familie.
United we stand, dus. Dat moet ook met weer een pittig jaar voor de boeg. En er is gelukkig genoeg te vertellen. De wereld is een caleidoscoop en wij laten alle kleuren van het spectrum zien. Geniet nu van het optreden van de Raad van Toezicht. Zing straks mee met de karaoke. Van Hummimummi tot André Hazes. Massaal onder aanvoering van Elfie Tromp of even apart in een private karaoke room. Ik wens jullie allemaal een vol VPRO jaar. Proost!