Luchtkastelenmuziek 22 mei 2015 De klankutopie van George Gurdjieff keert terug op aarde met het Gurdjieff Folk Instruments Ensemble. ‘Het zijn de melodieën uit onze jeugd.’
Applaus! Schreeuw! Ren! 22 mei 2015 In M.U.R.S. voert theatercollectief La Fura dels Baus de toeschouwer per app mee naar een nieuwe wereld, waarin we gehoorzamen aan onze smartphone. De toeschouwer wordt deelnemer in La Fura’s ‘pretpark voor volwassenen’.
koeien 22 mei 2015 Pierre Bokma speelt componist/pianist Misha Mengelberg in Koeien, oer-Hollands, enigszins surrealistisch muziektheater van Guus Janssen en Cherry Duyns op basis van een onvoltooid project van Mengelberg.
turkse grooves 21 mei 2015 Zangeres en pianiste Karsu Dönmez deelt tijdens de opening van het Holland Festival het podium van Carré met de groep Kardes Türküler en zangeres Candan Erçetin.
Speels, pittig roofdier Boulez 21 mei 2015 De muziek van Pierre Boulez zou moeilijk en ontoegankelijk zijn. In een theatrale ambiance geeft de componist tips die het luisteren vergemakkelijken. Kies de pure klank als richtsnoer, stelt Boulez voor. Kruip in het moment.
virtuele popster 15 mei 2015 Hatsune Miku is het revolutionairste fenomeen in de populaire muziek van de laatste jaren. Een wereldster met miljoenen volgers, die bestaat uit lucht. Hoe een hologram de wereld verovert.
alles verpletterend 15 mei 2015 Voor zijn nieuwe opera As Big As The Sky, over de megalomane Chinese bouwwoede, zocht Arnoud Noordegraaf de samenwerking met de Chinese kunstenaar en architect Ai Weiwei. ‘Alles wordt spreekwoordelijk op zijn kop gezet.’
diner dansant 15 mei 2015 Dansend eten. Het gebeurt nooit, maar waarom eigenlijk niet? De mond is een knooppunt van allerlei van allerhande bewegingen: ademen, kauwen, slikken, kussen, eten. De Franse choreograaf Boris Charmatz maakte een voorstelling rond de etende mens.
thuishouse 14 mei 2015 In de openingsnacht gooit het Holland Festival de deuren open voor een dance party. Iedereen is uitgenodigd, bij jou thuis! Het openingsfeest is namelijk niet in een theater of concertzaal, maar at your house.
ruth mackenzie: een voor allen 12 mei 2015 De nieuwe directeur van het Holland Festival is Ruth Mackenzie. Wat is haar stijl, en waar komt dat vandaan? ‘Dit is waar mijn ouders het voor deden.’
holland festival 2015: 10 tips 27 januari 2015 Een kneitervol programma - hoe kies je daaruit? De VPRO helpt je op weg. Dit zijn de tien voorstellingen waar wij het meeste naar uitkijken:
Jusqu’au bout In twintig jaar bouwden Emio Greco en Pieter C. Scholten een veelzijdig oeuvre op. In Extremalism, een grote productie voor dertig dansers, kijken ze terug op een repertoire dat één grote viering van de expressieve kracht van het lichaam is.
man en macht Regisseur Ivo van Hove en Toneelgroep Amsterdam vieren triomfen van New York tot Buenos Aires. De VPRO-Gids sprak Van Hove over Kings Of War, succes, en natuurlijk zijn samenwerking met David Bowie. 'Ik leefde al een jaar met dat geheim.
gedroomde eurostad In de muziekstad van de toekomst gaan we samen luisteren, denken, eten, drinken, praten, spelen, tekenen, schilderen, feestvieren, slapen en dromen. Alle Menschen werden Brüder? Urbo Kune in zes vragen.
Eigen weg, toch samen Niet meer zonder jou gaat over het weer ‘toe-ikken’ van haar plek in de familie door Nazmiye Oral. Adelheid Roosen geeft het intieme proces tussen moeder en dochter theatervorm.
Sarah Nemtsov: ‘Barok is heel helder van geest’ Een langzame passacaglia kriskras door de barokmuziek. Componiste Sarah Nemtsov en Solistenensemble Kaleidoskop slaan de handen ineen voor concertervaring Baroque Revisited.
Gesamtkunst Kentridge De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge is deze zomer prominent aanwezig in Amsterdam. Eye presenteert een tentoonstelling van filminstallaties en bij de Nederlandse Opera is onder zijn regie Alban Bergs Lulu te zien.
Het Duitse wonder Het Gorki Theater uit Berlijn vaart een opwindende nieuwe koers en is nu even cultureel divers als de stad zelf. In Der Untergang der Nibelungen wordt de klassieke Ring-mythe omgetoverd tot eigentijds verhaal over macho’s en macht.
Grimmige dodendans ‘Lange beelden’, krachtige en associatieve taferelen, waarin de iconografie van de dood herkenbaar aanwezig is, compleet met spookbeelden. Un jour van Massimo Furlan in acht vragen.