Opgericht in 1979, staat La Fura dels Baus bekend om zijn technisch vernuftig spektakeltheater. De vierde wand doorbrekend maken ze de toeschouwer tot deelnemer in hun ‘pretpark voor volwassenen’. Voorstellingen van La Fura zijn altijd een belevenis. In de verte verwant aan Cirque du Soleil combineert dit collectief hun speelsheid met de thematiek van serieus theater. Zo onderzochten ze in F@ust 3.0 het werk van Goethe en is Metamorfose (2005) gebaseerd op Kafka. Een heel andere kant van het gezelschap is hun werk in opdracht, commerciële shows voor multinationals zoals Mercedes Benz, Microsoft en Warner Bros. ‘Zo financieren we de voorstellingen,’ vertelt Müller. In recenter jaren werken de leden van La Fura vaak ieder aan eigen projecten, waaronder ook opera’s. Zoals Quartett, opening van het Holland Festival 2013. M.U.R.S. is voor het eerst weer een collectieve onderneming.
‘Applaus! Gil! You’re awesome!’ Opgezweept door steeds hetzelfde deuntje, met daarin een venijnige dissonant, en door acteurs die er als fitnessinstructeurs bijlopen, rennen we rond. We hebben plezier; de makers tonen zich buitengewoon creatief. Zo moeten we de beurskoers voorspellen: een pas vooruit betekent dat we denken dat de koers stijgt, achteruit dat hij daalt. De opdrachten zijn vaak hilarisch, maar het voelt ook ongemakkelijk om op commando als een stel lemmingen hetzelfde te doen. Dat laatste is precies de bedoeling. De diepere idee van deze happening is dat de toeschouwer zich onderwerpt en laat manipuleren, tijdelijk gegijzeld door zijn smartphone, en deze gehoorzaamt. Zo wil La Fura ons aan het denken zetten over de rol die de smartphone speelt in ons leven.