Aan de vooravond van de repetitieperiode voor Niet meer zonder jou treffen we Nazmiye Oral (concept en spel) en Adelheid Roosen (regie) in De Balie in Amsterdam, waar de zakelijke tak van hun in 2004 opgerichte Zinaplatform huist. Dit theatergezelschap van makers uit verschillende culturen en diverse disciplines creëert onder andere middels WijkSafari’s perspectiefveranderende voorstellingen, met de bedoeling de schoonheid van het (verondersteld) vreemde te laten ervaren. Oftewel: achter op de scooter door een wijk als de Bijlmer, als gast de huizen van bewoners binnenstappen en gedurende een middag hun levensverhalen meemaken.
Een jaar eerder was er in De Balie een voorversie van Niet meer zonder jou te beleven. Met medewerking van een scala aan veelal ervaringsdeskundige vrouwen en mannen uit een groepscultuur gingen aanwezigen in gesprek over de kwestie hoe je van jezelf kunt zijn zonder daarbij verstoten te worden door je gemeenschap. Oral, 45 jaar en opgegroeid in een Turks gastarbeidersgezin in Hengelo, vroeg haar moeder die te gast was publiekelijk naar haar reden om haar dochter op haar achttiende uit te huwelijken. (Waaraan Oral zich onttrok, ze trouwde met een zelfgekozen Nederlandse man, kreeg met hem twee dochters en is inmiddels gescheiden.) De avond was onderdeel van een voortschrijdende theatrale zoektocht die onder de titel Niet meer zonder jou de emancipatie van een nieuwe generatie jonge mannen en vrouwen uit de moslimcultuur in beeld wil brengen. Want Oral is niet alleen.