Iedereen lijkt het erover eens: we moeten minder met het vliegtuig en meer met de trein. Consensus of niet, systemen en politieke ambities sluiten niet helemaal op elkaar aan. Waar in de jaren vijftig de trein nog gepresenteerd werd als hét vervoermiddel dat Europeanen - letterlijk en figuurlijk - zou verbinden. Nu struikelt de treinreiziger nu over nationale belangen die niet altijd in lijn liggen met Europese spoorweg idealen en staat de drang naar efficiëntie en cijfers echte verbinding in de weg. Wat is er gebeurd met die Europese idealen en hoe fiksen we die verbinding?
VPRO Tegenlicht
Europa spoort niet
De trein is de perfecte metafoor voor het Europa van vandaag: het spoort niet helemaal. De grenzen zijn opgeheven, het netwerk ligt er en toch blijkt het vaak een absurde onderneming om met de trein Europa te doorkruisen. In Europa spoort niet stapt Tegenlicht op de trein met verschillende trein-dromers en -doeners die het systeem willen veranderen, om ervoor te zorgen dat Europa zo snel mogelijk wél spoort.
Tegenlicht gaat op pad met mensen die aan den lijve ondervonden waar de problemen zitten in het complexe netwerk van trein en spoor. Door heel Europa per trein te doorkruisen, weet Britse treinexpert Jon Worth inmiddels als geen ander waar alle knelpunten zitten. Pier Eringa werkte lang in de wereld van de treinen en kwam erachter dat zijn droom - een internationaal spoor - lastig te realiseren is.
Gelukkig zijn er ook pioniers die kansen zien. Daarom gaan we naar Oostenrijk, waar het wel lukt om efficiënte nachttreinen te laten rijden. We bezoeken ondernemer Elmer van Buuren, die een nachttrein tussen Brussel en Berlijn introduceerde. En we zien hoe een enthousiaste Franse conducteur van elke treinreis een feestje maakt. Zou hun werk de toekomst voorspellen of is het Europese treinnetwerk niet meer te redden? De weg naar een verbonden Europa is nog lang.
Jon Worth
Jon Worth is een Britse treinexpert die al jaren onderzoekt hoe het gesteld is met de internationale treinen in Europa. De afgelopen jaren stak hij elke grens in de Europese Unie over per trein. Hij stuitte op talloze problemen, kapotte sporen, vertragingen en onoverzichtelijke kaartjes. Om dit te veranderen pleit hij voor spoorwegen met lokale, regionale en internationale belangen.
Kurt Bauer
Kurt Bauer is hoofd transport bij het Oostenrijkse ÖBB én een waar treinfanaat. Hij laat zien hoe het ook kan. Onder zijn leiding zijn er meerdere internationale treinen op de rails gezet, zoals de Nightjet van Berlijn naar Brussel. Hij vertelt hoe Oostenrijk het voor elkaar krijgt om een goed werkende internationale verbinding op de rails te krijgen.
Elmer van Buuren
Elmer van Buuren nam het heft in eigen hand en lanceerde ondanks technische uitdagingen de European Sleeper: een Nederlandse nachttrein die van Brussel naar Berlijn rijdt. In zijn onderneming merkte hij telkens weer hoe moeilijk het was om als kleine onderneming een nieuwe trein op het spoor te zetten. Hij werd vaak voor gek verklaard omdat hij het tòch probeerde, maar hij had succes: die European Sleeper kwam er.
Pier Eringa
Pier Eringa werkte als regiodirecteur bij NS-Reizigers, als president-directeur bij Prorail en als CEO bij Transdev. Hij droomt al jaren van een internationaal spoor, maar het verwezenlijken ervan wordt gedwarsboomd door allerlei factoren, waaronder een gebrek aan internationaal denken.
Romain
Romain is conducteur voor de Franse treinmaatschappij SNCF. Hij laat zien hoe je met de juiste aanpak van de treinreis een fijne ervaring kunt maken. Zijn positiviteit verbindt, precies wat we missen op het internationale spoor.
Pascal Verbeken
Pascal Verbeken is een Belgisch historisch journalist. Voor zijn boek Grand Central Belge dook hij in de geschiedenis van het spoor dat België ooit verbond. Hij neemt ons mee naar een nostalgisch verleden en verkent de toekomst van het Europese spoor. Voor wie is het internationale spoor en brengt het wel de beloofde verbinding?
Maren Merckx
Regisseur Tegenlicht
regie
Maren Merckx
research
Sharine Rijsenburg
redactie
Tara Vierbergen
Daan Kuys
Ilija Bozovic
Mo Jouhri
Doortje Nieuwenhuijzen
Laura Hesselink
camera
Thomas van Krugten
Pim Hawinkels
geluid
Pepijn Aben
dramaturg
Jurjen Blick
montage
Paul Delput
beeldredactie
Paula Witkamp
grading
Gerhard van der Beek
audionale bewerking
Rob Dul
animaties
Joost Guliën
Fien Leeflang
stem
Katinka Baehr
producer
Regina Rijpkema
assistent producer
Pepijn van Oirschot
Xavier Res
uitvoerend producent
Zoë de Wilde
eindredacteur
Julia Veldman
meer verhalen over politiek
-
- kijk aflevering ‘de ideale unie volgens Mathieu Segers’
- lees artikel ‘verkiezingen EU en digitaal discours om te huilen’
- lees artikel ’my big fat Greek corrupt government’
- lees artikel ‘zijn actiegroepen criminele organisaties?’
- kijk aflevering ‘de toekomst van protest’
- lees artikel ‘zo legt een dictator de journalistiek het zwijgen op’
- lees artikel ‘hoe ziet Nederland eruit onder een conservatieve wind?’
- lees artikel ‘stem een MBO’er de kamer in!’
- meer over politiek