Dat mensen zich in de toekomst minder zullen verplaatsen, dat ze minder gaan reizen en vliegen is grotendeels een illusie. De zogenaamde Marchetti constante bepaalt dat de mens voor de woon-werkafstand gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag onderweg is, op welke manier dan ook. We gaan anno 2022 alleen sneller en verder reizen. Maar dat moet schoner, duurzamer, veiliger, slimmer en betaalbaar. Hoe kan mobiliteit in de toekomst minder beslag leggen op de planeet, de economie en de samenleving?
VPRO Tegenlicht
Mobiliteit van morgen
Hoe verplaatsen wij ons in de toekomst? Twee toekomstdenkers nemen innovaties onder de loep die mobiliteit voor het jaar 2040 duurzaam en toekomstbestendig kunnen maken.
Uiteraard is elektrificatie de rode lijn in de huidige transitie van alle vormen van mobiliteit, van fiets tot vliegtuig. Fossiele brandstoffen worden uitgefaseerd en batterijtechnieken verbeteren exponentieel. Maar wat kan de technologie van morgen nu al verbeteren aan onze mobiliteit? Welke rol spelen planning, afstand en infrastructuur? En wat is de maatschappelijke impact van verplaatsingen?
Toekomstdenkers Maarten Steinbuch en Carlo van de Weijer hebben hun sporen verdiend als de grote vooruitdenkers van de TU Eindhoven. Samen met VPRO Tegenlicht nemen ze innovaties onder de loep die mobiliteit voor het jaar 2040 duurzaam en toekomstbestendig kunnen maken.
Regie: Rob van Hattum
Research: William de Bruijn & Daan Kuys
Montage: Jeroen van den Berk
Productie: Koos van de Merbel
Eindredactie: Doke Romeijn & Geert Rozinga
over de sprekers ↓
Carlo van de Weijer
hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven
Carlo van de Weijer (1966) studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) en is cum laude gepromoveerd aan de Technische Universiteit in Graz. Nu is hij directeur van het Eindhoven AI System Institute aan de TU/e. Van de Weijer adviseert ministeries en bedrijven over de hele wereld over de toekomst van mobiliteit en is lid van de raad van toezicht van verschillende hightechbedrijven en start-ups.
Van de Weijer heeft veel ervaring in de auto-industrie. Zo werkte hij onder andere bij Siemens en TomTom. Verder schreef hij samen met Maarten Steinbuch een wekelijkse column voor het FD over de toekomst van mobiliteit en is hij een internationale spreker over exponentiële technologie en de toekomst van hightech, onder meer als faculteitslid van de Singularity University in Silicon Valley.
Maarten Steinbuch
hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven
Maarten Steinbuch werkte van 1987 tot 1999 bij Philips. Sinds 1999 is hij verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) waar hij in 2013 werd benoemd tot Distinguished University Professor. In zijn onderzoek kijkt hij onder andere naar autotechniek (met een focus op 'connected cars' en schone voertuigen), mechatronica en motion control. Steinbuch speelt een belangrijke rol in het debat over de invloed van nieuwe technologieën op de samenleving. Hij staat bekend als pleitbezorger van elektrische voertuigen.
In 2016 kreeg Steinbruch de Simon Stevin Meester onderscheiding, de hoogste Nederlandse onderscheiding voor wetenschappelijk technologisch onderzoek. Naast academicus staat Steinbruch overigens ook bekend als actief blogger en ondernemer. Hij is (mede)oprichter van meerdere start-ups en heeft negen patenten op zak. Steinbuch wordt dan ook beschouwd als een van de koplopers in het verbinden van de academische wereld met het bedrijfsleven. Samen met Carlo van de Weijer schreef hij columns voor het FD over de toekomst van de mobiliteit.