In de snelkookpan aan het front in Oekraïne ontwikkelt de drone-oorlog zich in razend tempo. Beide partijen zetten daarom massaal in op de productie van goedkope, zelfgebouwde drones om een voorsprong te behouden. Maar de effectiviteit van deze drones staat onder druk: steeds vaker slagen tegenstanders erin het communicatiesignaal tussen gevechtsdrone en dronepiloot te verstoren. Dit vergroot de druk om drones autonomer te maken en uit te rusten met AI, zodat ze zelfstandig hun doel kunnen bereiken.
Wereldwijd volgt de defensie-industrie deze ontwikkelingen op de voet. Enorme hoeveelheden geld—afkomstig van overheden en durfkapitalisten—worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van autonome drones en wapensystemen. Het slagveld in Oekraïne wordt daarmee een laboratorium voor tech-startups om hun nieuwste AI-software te testen.
De inzet van deze moorddrones wordt door velen gezien als een kantelpunt in de geschiedenis, vergelijkbaar met de komst van de atoombom. Wat betekent het als machines een beslissende rol krijgen in kwesties van leven en dood? Is het überhaupt nog mogelijk om de opmars van autonome wapensystemen te stoppen? En maakt het eigenlijk uit of je gedood wordt door een mens of door een machine?
VPRO Tegenlicht
Game of drones
De oorlog van de toekomst vindt nu al plaats - en drones spelen daarin een hoofdrol. In Oekraïne zijn drones niet alleen verkenners in de lucht, maar ook geavanceerde wapens die tanks uitschakelen en soldaten opjagen. Zelfs drone-op-drone gevechten zijn geen toekomstbeeld meer, maar realiteit. VPRO Tegenlicht onderzoekt hoe deze technologie het strijdtoneel voorgoed verandert. Hoe dichtbij zijn we bij de ultieme killer drone, een autonoom wapen dat zonder menselijke tussenkomst een doelwit selecteert en vernietigt?
Milan
Milan is een Oekraïense veteraan die gewond raakte toen een drone een granaat op hem liet vallen. ‘Aan het front, als je vecht, kijk je nauwelijks omhoog, want overal zijn vuurgevechten aan de gang. Kogels vliegen om je heen en daarnaast zijn er drones. Je kunt niet tegelijkertijd letten op alles wat om je heen gebeurt en op wat er boven je vliegt. Er zijn extreem veel drones. Je kunt onmogelijk wegrennen of je verstoppen. Je kunt niets doen. Het enige waar je op kunt hopen is dat hij je mist of niet opmerkt.’
Joe ‘BigMac’ McDonald
Joe is een Britse vrijwilliger die vanaf 2022 actief is aan het Oekraïense front. Hij begon als ‘voetsoldaat’, maar is inmiddels dronepiloot en weet als geen ander hoe het is om een droneoorlog te vechten.
Yana Rudenko
vluchtte aan het begin van de oorlog in Oekraïne uit het beruchte Boetsja, een voorstad van de hoofdstad Kiev. Ze kan zich nog goed het angstaanjagende geluid van de Shahed drones herinneren, die veelvuldig ingezet worden op Oekraïense steden. In Nederland hielp Yana mee met het oprichten van DroneAid waarmee dronebouwworkshops voor revaliderende Oekraïense veteranen worden organiseert.
Maurits Korthals Altes
is mede-oprichter van Avalor AI. Dankzij de software van Avalor AI kunnen militaire drones en robots autonoom eropuit rijden, vliegen of varen om samen hun taak te doen. In Oekraïne is te zien hoe hard defensie zit te wachten op het onbemande militaire systeem van Maurits en zijn co-founders.
Ruben Brekelmans
is minister van Defensie. Nederland investeert nu 400 miljoen in de ontwikkeling van militaire drones voor Oekraïne en zet volop in op experimenten met onbemande systemen. Brekelmans stelt dat we op dit moment niet klaar zijn voor een droneoorlog en vreest dat als we niet investeren in militaire technologieën, de tegenstander er over tien jaar veel sterker voor staat.
Elke Schwarz
richt zich als onderzoeker op de ethiek rondom politiek en oorlogsvoering met opkomende militaire technologieën, zoals militaire kunstmatige intelligentie (AI), autonome wapensystemen, drones en robots. Daarover schreef ze ook het boek 'Death Machines: The Ethics of Violent Technologies'.
Arnout Arens is researcher, was (eind)redacteur bij Metropolis en heeft naast Tegenlicht gewerkt voor meerdere VPRO-programma’s. Geboren op de Antillen was hij als driejarige al geïnteresseerd in opgravingen die zijn vader hem liet zien. Vandaag de dag zoekt hij naar sporen van de toekomst in het nu. Hij is gefascineerd door het verbazingwekkende en tendensen waar je van opkijkt. Deze probeert hij vervolgens te doorgronden. Uit die onvoorspelbaarheid put hij ook hoop: het kan altijd de goede kant op vallen.
regie
Arnout Arens
research
Sharine Rijsenburg
Sarah Bish
camera
Sal Kroonenberg
Jaap Janssen
Thomas van Krugten
geluid
Pepijn Aben
Alex Tugushin
Daan Arens
montage
Michiel Hazebroek
dramaturg
Marije Meerman
vormgeving
Fien Leeflang
productie
Regina Rijpkema
uitvoerend producent
Elleke Claessen
eindredactie
Julia Veldman
© VPRO 2025
meer Tegenlicht in het buitenland
-
- kijk aflevering ‘weg met de klerewereld’
- kijk aflevering ‘groeiende voedselindustrie op Arabisch Schiereiland’
- kijk aflevering ‘Een nieuwe orde’
- lees artikel ‘the rare metals war’
- lees en kijk ‘toekomstscenario's over het Midden-Oosten’
- lees artikel ‘Is Taiwan de volgende?’
- kijk aflevering ‘De kracht van Afrika’
- lees artikel ‘Hoe populisten en fascisten de democratie afbreken’
- meer over wereld