2022 was een woelig jaar, in vele opzichten. De Russische inval in Oekraïne, hoge inflatie, energiecrisis, stikstofcrisis, wooncrisis, geopolitieke ontwikkelingen, protesten. En in de omroepsector meldingen van grensoverschrijdend gedrag, een nieuwe en complexe programmeringssystematiek bij de NPO, twee nieuwe aspirantomroepen en een commissie die zich boog over de legitimatie van de publieke omroep.
De oorlog in Oekraïne bepaalde het buitenlandse nieuws. In Buitenhof, Frontlinie, VPRO Tegenlicht, Bureau Buitenland en Argos belichtte de VPRO de achtergronden en verwikkelingen. Brommer op zee, Nooit meer slapen en de VPRO Gids hielpen ons aan boeken en documentaires om Oekraïne en Rusland beter te begrijpen.
De VPRO richt de blik graag naar buiten, over alle grenzen heen. Door de ogen van deskundigen ter plekke, zoals Bureau Buitenland sinds jaar en dag doet en waarvoor het programma in 2022 de Zilveren Reissmicrofoon ontving. De hoofdredactie belicht verderop in dit jaaroverzicht hoe we met journalistiek, documentaires, drama, jeugd- en cultuurprogrammering nieuwe perspectieven en inspiratie boden, en hoe we in 2022 na twee coronajaren eindelijk ook weer live in gesprek konden met ons publiek.
De aflevering van BOOS bij BNNVARA over misstanden bij het RTL-programma The Voice resoneert een jaar na dato nog steeds, in onderzoeken naar sociale veiligheid op meerdere werkvloeren binnen de media. Een schok, en vooral ook een wake-up call voor Hilversum. En helaas zijn daar inmiddels meer meldingen over grensoverschrijdend gedrag bij gekomen.
Soms moet de blik dus juist naar binnen, binnen de grenzen van het Mediapark, binnen de muren van Villa VPRO, binnen de grenzen van wat kan en mag. De VPRO heeft de formele kant op orde, met een helder protocol en interne en externe vertrouwenspersonen. Maar regels en meldpunten zijn niet genoeg. Daarom gingen medewerkers van de VPRO met elkaar in gesprek over machtsverhoudingen op de werkvloer, onderling aanspreken op gedrag, en de vraag of inhoud dan wel beschaving op 1 zou moeten staan. Daarmee is het onderwerp nog lang niet afgesloten, de kwaliteit en de veiligheid van de werkomgeving blijven op de agenda.
In 2022 is opnieuw gebleken dat het maken programma’s met een bijzondere inhoud een onzekere aangelegenheid is. VPRO’s boekenprogramma Brommer op zee sneuvelde al na twee seizoenen, het voortbestaan van 3voor12 stond op het spel, en VPRO Tegenlicht moet het voortaan met minder uitzendingen doen. Het is geen uitzondering op het Mediapark waar bereik en marktaandeel nog steeds de boventoon voeren.
In die zin was de twintigste verjaardag van VPRO Tegenlicht een unicum. Alle 530 uitzendingen werden ontsloten in het online Archief van de toekomst en daarnaast verscheen het Boek van de toekomst. Hoe dan ook kijkt de VPRO altijd liever vooruit dan terug. Net als Wim T. Schippers die zich ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag een beetje tegen heug en meug liet portretteren door absurdist Ronald Snijders en zich achteraf liet ontvallen dat die hem ‘een mooi kunstje had geflikt’.
Of het nu gaat om jong talent in de docuserie Ongeschreven regels, de jeugdserie Timmyland, de onvermoeibare tegellichters van Argos, de dagelijkse dosis Lubach, nachtelijke gesprekken in Nooit meer slapen, experimenten als Seef Spees, de Sekszusjes voor de klas, de plaagstoten van Plakshot, of het voor de poorten van de NPO wegslepen van het akkoord op een idee, het is bijna niet onder één noemer te vangen, behalve dat de VPRO graag mooie kunstjes flikt.
Marise Voskens, voorzitter raad van toezicht
Lennart van der Meulen, directeur
Roel Burgman, directeur ad interim