Op deze pagina vind je de digitale versie van het VPRO jaaroverzicht van 2022. Op zoek naar specifieke informatie? Raadpleeg hieronder de inhoudsopgave.

de vpro flikte het weer

2022 was een woelig jaar, in vele opzichten. De Russische inval in Oekraïne, hoge inflatie, energiecrisis, stikstofcrisis, wooncrisis, geopolitieke ontwikkelingen, protesten. En in de omroepsector meldingen van grensoverschrijdend gedrag, een nieuwe en complexe programmeringssystematiek bij de NPO, twee nieuwe aspirantomroepen en een commissie die zich boog over de legitimatie van de publieke omroep.

De oorlog in Oekraïne bepaalde het buitenlandse nieuws. In Buitenhof, Frontlinie, VPRO Tegenlicht, Bureau Buitenland en Argos belichtte de VPRO de achtergronden en verwikkelingen. Brommer op zee, Nooit meer slapen en de VPRO Gids hielpen ons aan boeken en documentaires om Oekraïne en Rusland beter te begrijpen.  

De VPRO richt de blik graag naar buiten, over alle grenzen heen. Door de ogen van deskundigen ter plekke, zoals Bureau Buitenland sinds jaar en dag doet en waarvoor het programma in 2022 de Zilveren Reissmicrofoon ontving. De hoofdredactie belicht verderop in dit jaaroverzicht hoe we met journalistiek, documentaires, drama, jeugd- en cultuurprogrammering nieuwe perspectieven en inspiratie boden, en hoe we in 2022 na twee coronajaren eindelijk ook weer live in gesprek konden met ons publiek.  

De aflevering van BOOS bij BNNVARA over misstanden bij het RTL-programma The Voice resoneert een jaar na dato nog steeds, in onderzoeken naar sociale veiligheid op meerdere werkvloeren binnen de media. Een schok, en vooral ook een wake-up call voor Hilversum. En helaas zijn daar inmiddels meer meldingen over grensoverschrijdend gedrag bij gekomen.  

Soms moet de blik dus juist naar binnen, binnen de grenzen van het Mediapark, binnen de muren van Villa VPRO, binnen de grenzen van wat kan en mag. De VPRO heeft de formele kant op orde, met een helder protocol en interne en externe vertrouwenspersonen. Maar regels en meldpunten zijn niet genoeg. Daarom gingen medewerkers van de VPRO met elkaar in gesprek over machtsverhoudingen op de werkvloer, onderling aanspreken op gedrag, en de vraag of inhoud dan wel beschaving op 1 zou moeten staan. Daarmee is het onderwerp nog lang niet afgesloten, de kwaliteit en de veiligheid van de werkomgeving blijven op de agenda. 

In 2022 is opnieuw gebleken dat het maken programma’s met een bijzondere inhoud een onzekere aangelegenheid is. VPRO’s boekenprogramma Brommer op zee sneuvelde al na twee seizoenen, het voortbestaan van 3voor12 stond op het spel, en VPRO Tegenlicht moet het voortaan met minder uitzendingen doen. Het is geen uitzondering op het Mediapark waar bereik en marktaandeel nog steeds de boventoon voeren.  

In die zin was de twintigste verjaardag van VPRO Tegenlicht een unicum. Alle 530 uitzendingen werden ontsloten in het online Archief van de toekomst en daarnaast verscheen het Boek van de toekomst. Hoe dan ook kijkt de VPRO altijd liever vooruit dan terug. Net als Wim T. Schippers die zich ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag een beetje tegen heug en meug liet portretteren door absurdist Ronald Snijders en zich achteraf liet ontvallen dat die hem ‘een mooi kunstje had geflikt’. 

Of het nu gaat om jong talent in de docuserie Ongeschreven regels, de jeugdserie Timmyland, de onvermoeibare tegellichters van Argos, de dagelijkse dosis Lubach, nachtelijke gesprekken in Nooit meer slapen, experimenten als Seef Spees, de Sekszusjes voor de klas, de plaagstoten van Plakshot, of het voor de poorten van de NPO wegslepen van het akkoord op een idee, het is bijna niet onder één noemer te vangen, behalve dat de VPRO graag mooie kunstjes flikt. 

Marise Voskens, voorzitter raad van toezicht
Lennart van der Meulen, directeur
Roel Burgman, directeur ad interim 
 

Begin maart 2023 heeft directeur-bestuurder Lennart van der Meulen om gezondheidsredenen per direct zijn taken moeten neerleggen. Zakelijk leider Roel Burgman is door de raad van toezicht aangewezen als directeur-bestuurder ad interim.  

niet zo bedacht, wel zo bedoeld

Wat is het toch met films over klimaatverandering, waarom beklijft de boodschap niet? Met deze vraag wilde Nicolaas Veul aanvankelijk een klimaatfilm maken. Maar zoals het vaak gaat, kwam hij ergens anders uit. Hij speelde nog even met een ideetje over toekomstige schatrijke klimaatvluchtelingen, die hun eigen hachje redden met bijvoorbeeld superdeluxe architectonische hoogstandjes in de oceaan. Dat bracht hem bij de vraag waar wij Nederlanders eigenlijk heen gaan als het water komt. Startpunt voor de documentaire De klimaatverkenner
 
Hoezo ging je als klimaatvluchteling asiel aanvragen in Noorwegen?  
'We kunnen ons geen voorstelling maken van de gevolgen van klimaatverandering, want we voelen het nog niet. De klimaatcrisis is ook een crisis van de verbeelding. Dus wilde ik de toekomst dichterbij halen en zo de verbeelding voeden. Wat gaan we doen als een derde van Nederland onder water komt te staan als gevolg van de gestegen zeespiegel? Zo kwam Noorwegen in beeld. Zijn we daar welkom? Met die vraag ging ik op pad.'

Het kenmerkt jou als maker: op zoek gaan naar antwoorden door het zelf te ervaren. 
'Je kunt elk verhaal rechtlijnig vertellen, ook bij deze film. We hebben een stijgende zeespiegel, we hebben dijken en we kunnen dit en dat doen en als dat niet werkt doen we het zus of zo. Daar kun je dan geleerden over laten vertellen. Maar ik benader een onderwerp of thema liever vanuit een actieve handeling, een creatief concept of een gek idee. Ik wil een verhaal vertellen terwijl ik het zelf voel. Dan gaat het bij mij borrelen.'

Klimaatverkenner is wat je een ‘experimentary’ zou kunnen noemen. 
'Ja, ik wilde in een toekomstscenario stappen en daar scènes bij bedenken die de verbeelding prikkelen. Hoe reageren Noren als een gekke Nederlander hun komt vragen of hij met drie miljoen landgenoten bij ze mag komen wonen als bij ons de zee binnenkomt? De reacties op die vraag leverden leuke scenes op. Dat we er het Noorse Acht Uur Journaal mee haalden was nog leuker.'

Zag je dat aankomen? 
'In het nieuws komen leek ons mooi voor de vertelling en maakte deel uit van het plan. Of het zou lukken wisten we niet, maar we zijn heel strategisch te werk gegaan. Mijn eindredacteur Stan van Engelen noemt het "gestuurd geluk". We hebben van tevoren een oproep opgenomen die we via social media verspreidden, en met behulp van de marcomafdeling perscontacten in Noorwegen benaderd.'

Toen je op de boot stapte naar Noorwegen wist je nog niet of het zou lukken. 
'Nee. Toen ik de burgemeester van Skien ging interviewen, heb ik haar gevraagd of ze een netwerk van lokale journalisten had die verslag zouden willen doen van ons gesprek. Toen ging het rollen. Op de laatste ochtend van een week draaien in Noorwegen gebeurde het.'

Had dus ook kunnen mislukken. 
'Zeker. We hadden het idee zelfs al afgeserveerd. Weet je, film maken is een avontuur. Je gaat een donkere grot in en je weet niet waar het licht komt. Het is het allerleukste om een film uit te vinden terwijl je die aan het maken bent. Dat ie wordt zoals je hebt bedoeld zonder dat je het van tevoren allemaal zo had bedacht. Ik wilde de klimaatcrisis dichter bij brengen. Tijdens de uitzending liep de website overstroomik.nl vast. Kijkers begonnen even te zweten. Maar het gaat natuurlijk helemaal niet alleen over een veilige plek voor Nederlanders. Als dat je enige zorg is, begrijp je de ernst van het probleem niet. Die spiegel houdt klimaatpsycholoog Per Espen Stoknes ons voor. Met hem aan het einde is de film helemaal gelukt.'

'Het is het allerleukste om een film uit te vinden terwijl je die aan het maken bent.'

Nicolaas Veul

een jaar vol strijd- en maaklust

Terwijl de wereld zich nog in de nadagen van corona begaf, brak de oorlog in Oekraïne uit. Dat was natuurlijk in de eerste plaats een ramp voor de Oekraïense bevolking, maar ook bij ons gaf het veel onzekerheid en onrust. Dichter bij huis, op het Hilversumse Mediapark, zorgden ontwikkelingen bij de NPO ook voor de nodige deining: een nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, de invoering van het genrebeleid en de affaire rondom grensoverschrijdend gedrag. 

de oorlog in Oekraïne kreeg veel aandacht in programma’s van de VPRO  

Van Buitenhof tot VPRO Tegenlicht, van Argos tot Frontlinie, maar ook in Brommer op zee, Nooit meer slapen en 2Doc, dat snel reageerde met een paar goede documentaires, onder andere over hoe Poetin opereert. Ook de aflevering van VPRO Zomergasten met Derk Sauer was sterk gerelateerd aan dit onderwerp. In OVT werd aan de hand van de geschiedenis duiding gegeven bij verschuivende grenzen en besproken hoe de geschiedenis wordt gebruikt en misbruikt in oorlogsretoriek aan beide zijden. Mede dankzij de verslaggeving over de oorlog in Oekraïne won Bureau Buitenland de Zilveren Reissmicrofoon. 
 
We vinden het van groot belang dat de vrije pers en daarmee een breed spectrum aan media en journalistieke verhalen in en rond Oekraïne niet verloren gaan en de bevolking toegang houdt tot onafhankelijke en betrouwbare informatie. We hebben de campagne van Free Press Unlimited ondersteund en onze achterban opgeroepen geld te doneren voor Media Lifeline Ukraine. Dit leverde 70.000 euro op. Hiermee zijn journalisten in Oekraïne, Belarus en Rusland in veiligheid gebracht en kunnen zij hun werk voortzetten.  

de VPRO heeft een flink aantal gevechten moeten leveren in 2022  

Het voortbestaan van 3voor12 en Brommer op zee stond op het spel. 3voor12 werd grotendeels gered, voor Brommer op zee kwam de uiteindelijke toezegging helaas te laat. En hoewel we zicht hebben op een nieuw boekenprogramma, is het een harde strijd geweest die in de loop van het jaar voor een groot deel onze agenda’s heeft gedomineerd.  

ondanks alle strijd was het ook een jaar met mooie programmering

Als gevolg van de beperkingen door corona stagneerde in 2021 de productie van de VPRO-reisprogrammering, waardoor in 2022 minder reisprogramma’s te zien waren. Dit belette Stef Biemans niet om van Panama naar Guatemala te reizen en te luisteren naar de verhalen en geluiden die het gebied Tussen de Amerika’s opluisteren. Ook Nadia Moussaid ging op pad en maakte in Mijn vader de gelukszoeker met haar vader in omgekeerde volgorde de reis die hem op zijn zeventiende uiteindelijk tot in Schiedam bracht. 

We probeerden dingen uit, zoals Seef Spees. Experimenten zoals deze horen bij een omroep die de grenzen opzoekt. Naakt voor de klas met de Sekszusjes won bij EBU the Best Format Award 2022 en Sander en de kloof zette veel mensen, onder wie veel jongeren, aan het denken over ongelijkheid. Tussen alle zware verhalen over oorlog, ongelijkheid en grensoverschrijdend gedrag door konden onze kijkers zich laven aan de schitterende wereld van de familieserie Lampje.  

Het is bijzonder dat we afgelopen jaar ook een dagelijkse show op NPO 1 hadden die op een heel aantrekkelijke manier commentaar levert op wat er in de wereld gebeurt. De avondshow met Arjen Lubach is echt een boegbeeld voor de VPRO. Het was dan wel een pittig jaar, maar gelukkig hebben we in 2022 ook nog gelachen. 

Seef Spees

het genrebeleid van de NPO  

De komst van het genrebeleid bij de NPO is een grote verandering. We omarmen het idee van integraal programmeren in plaats van primair denken in lineaire zenders. Maar we ondervinden er op dit moment ook negatieve gevolgen van. Ondanks de taak van de publieke omroep om ook specifieke doelgroepen te bedienen, publieke waarden te vertalen in programmering en ruimte te geven aan experiment en innovatie, kiest de NPO vaak voor toegankelijke programmering voor een breed publiek. 

Het integraal programmeren is een complex model geworden, waarin het niet duidelijk is waar de beslissingsbevoegdheid ligt en processen lang duren. Voorlopig is audio uitgesloten van het genremodel, wat ook verwarrend werkt. De muziekzenders varen een mainstream koers en dat past niet bij de VPRO. In ons DNA verankerd zit Vrije Geluiden, in de overdrachtelijke zin: vrijheid, vrijzinnigheid, nieuw en origineel. Daar moet ruimte voor zijn, juist binnen het publieke bestel. 

Gelukkig zijn wij niet de enigen die deze weeffouten constateren en is er bij de NPO veel bereidheid tot aanpassen. Sinds de laatste maanden van 2022 lijkt er meer ruimte voor reflectie en zelfkritiek. De NPO steekt z’n hand uit naar de omroepen en gaat gehoor geven aan de roep om meer autonomie en zeggenschap bij de omroepen. Dus hoewel 2022 onrustig en onzeker was, ziet het ernaar uit dat de situatie komend jaar zal verbeteren. 

grensoverschrijdend gedrag  

Na de affaires rond The Voice en De wereld draait door zijn we intern het gesprek aangegaan over omgangsvormen en kwam het debat daarover in een stroomversnelling. In eerste instantie richtten we ons vooral op vrouwen binnen het bedrijf, maar al gauw ontdekten we dat het eigenlijk gaat over machtsverhoudingen in het algemeen. Hoe gaan we met elkaar om, hoe spreken we elkaar aan en hoe geven we ruimte aan dat gesprek? Dat is een zoektocht en een bewustwordingsproces waar we nog middenin zitten.  

Naar aanleiding van deze hele discussie werd Hilversum gekwalificeerd als ‘burn-outfabriek’, en dat wil niemand natuurlijk zijn. Iedereen gedraagt zich weleens minder fraai of geeft te felle feedback. Maar de vraag is: hoe los je het vervolgens op? Het is een proces van bewustwording binnen de hele organisatie. Iedereen moet zich committeren aan onze gedagscode en bereid zijn kritisch naar zichzelf te kijken.  

journalistieke principes

Intern houden we het gesprek over journalistiek levend, waarbij we kritisch reflecteren op onze werkwijze. Deze hebben we afgelopen jaar samengebracht in vijftien journalistieke principes, die we ook voor ons publiek toegankelijk maakten op de website. We willen transparant zijn over de afwegingen en keuzes die we maken. Waar nodig geven we opheldering, zoals bij Sander en de kloof naar aanleiding van het verschijnen van de presentator in een bankreclame en bij Terror at the Games over de afspraken met een geïnterviewde terrorist.  

in gesprek met publiek 

2022 was een jaar van wederopstanding waar het gaat om verbinding maken met ons publiek, dat moest worden hervonden en herwonnen. Er gingen weer meer programma’s het land in, zoals Brommer op zee, Europa draait door en 3voor12. VPRO Tegenlicht had een groeiend aantal meet-ups, en ook Frontlinie organiseerde maandelijkse meet-ups in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger. Alle programma’s in het land trekken nu meer publiek, wat ook in het komend jaar kansen biedt om in contact te komen met oude en nieuwe achterban en met elkaar in gesprek te gaan. 

Tegenlicht Meet Up

nieuwe stemmen

De VPRO heeft de ambitie om de stemmen van morgen te laten horen. Dat doen we breed door de programmering heen. Anjet Daanje deed bij Brommer op zee haar enige tv-optreden voordat haar roman Het lied van ooievaar en dromedaris een grote bestseller werd. De band Prins S en de Geit was bij 3voor12 voor het eerst te zien en te horen. Tim ‘s Jongers zat in Het marathoninterview en was te gast was bij Buitenhof.

Een nieuwe generatie makers, zowel voor als achter de schermen, droeg de serie Electric Avenue, met Charisa Chotoe als een van de presentatoren. Roel Maalderink was met Plakshot een nieuwe stem op gebied van satire, met achter de schermen een team van nieuwe makers en schrijvers. 

op zoek naar nieuw en divers talent 

De ambities voor Dorst, maar ook VPRO-breed, waren in 2022: meer inclusiviteit en diversiteit. Dorst gaat veel langs bij plekken waar andere makers met andere verhalen zitten, zoals museum OSCAM in Amsterdam-Zuidoost, waar vooral jong talent zit dat het oude systeem wil doorbreken. Het binnenhalen van dit talent is niet bepaald eenvoudig; er wordt kritisch gekeken naar onze nog altijd witte organisatiecultuur.

Onder de vlag van Dorst werd in 2022 onder meer Mijn club gemaakt, waarin Hilde Barwegen en Sophie Schwartz de voetbalwereld onder de loep namen en lieten zien hoe homofobie, racisme en seksisme daar nog steeds een groot probleem zijn.  

Om meer makers kansen te bieden, is er besloten om te stoppen met de Dorst Pitch en Dorstlessers in het leven te roepen. Waar de Dorst Pitch zich focuste op zes tot acht makers die begeleid werden in het uitwerken en schrijven van een plan, wordt Dorstlessers een maak- en leertraject waarin makers in interdisciplinaire teams aan de slag gaan om nieuwe online formats te maken. Door de teams ook in contact te brengen met de verschillende eindredacteuren binnen de VPRO, hopen we op een betere doorstroming en doelgerichtere samenwerking.  

In het najaar van 2022 zijn drie trainees begonnen aan een opleidingstraject bij Buitenhof, Bureau Buitenland en VPRO Tegenlicht. Het traineeship komt voort uit het omroepbrede Actieplan Culturele Diversiteit en draagt bij aan een betere instroom van jong journalistiek talent uit alle hoeken van de maatschappij. Naast hun praktische opleiding op de redacties, volgen de trainees één dag per week een gestructureerd programma met trainingen, coaching, masterclasses, cursussen en intervisiebijeenkomsten.

Dorstlessers

onderscheidende journalistiek 

Verhalen vertellen die elders niet verteld worden, is onze core business. We kijken voorbij de waan de dag. Frontlinie begeeft zich op plekken waar andere journalisten niet komen of net op een ander moment. Bureau Buitenland is op NPO Radio 1 een dagelijks venster op de wereld met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland en de wekelijkse podcast Europa draait door.  

In Buitenhof wordt de tijd genomen voor vakkundig geleide diepte-interviews met toonaangevende politici, ceo’s, wetenschappers, experts, originele denkers en opiniemakers uit binnen- en buitenland. Hierbij is het goed gelukt nieuwe stemmen te laten horen van mensen die je niet in de andere talkshows ziet. Sinds de coronaperiode nodigt Buitenhof vaker via digitale verbinding internationale sprekers uit. Ruslandexpert Mark Galeotti, de Poetin-biograaf Steven Lee Myers en Rusland-correspondent Catherine Belton bijvoorbeeld.

In die internationale interviews zijn andere geluiden te horen geweest, die de blik verbreden op geopolitieke ontwikkelingen. De behoefte aan duiding blijkt heel groot. Er kijken gemiddeld 500.000 mensen, behoorlijk veel voor de zondagmiddag. Het publiek is aan het verjongen. Ook de podcast doet het erg goed. 

Nu de wereld complexer is dan ooit, is waarheidsvinding van primair belang in de publieke opinievorming. In veel talkshows worden verschillende meningen tegenover elkaar gezet vanuit het idee dat je aan evenwichtige berichtgeving doet wanneer je voor- en tegenstanders aan tafel laat bekvechten. Dat kan zorgen voor ‘fake balance’.

Bij Buitenhof laten we iemand liever diepgaand aan het woord. Dat betekent niet dat andere geluiden aan tafel geen weerklank vinden; daar maken we dan tijd voor in een volgende uitzending.

In 2022 bestond VPRO Tegenlicht twintig jaar, goed voor ruim 530 inspirerende en agendasettende uitzendingen. Dit jubileum werd gevierd met het Archief van de toekomst, dat alle afleveringen ontsluit en beter doorzoekbaar maakt. Daarnaast werd het Boek van de toekomst uitgebracht, met een selectie bijzondere interviews en essays waarin wordt gereflecteerd op twee decennia VPRO Tegenlicht.

Met ontwerper Richard Vijgen werd in het Nieuwe Instituut in Rotterdam een installatie opgezet, waarbij met kunstmatige ogen naar het beeldarchief werd gekeken om te onderzoeken hoe ver AI-technologie nu werkelijk reikt. Conclusie: ver, al ziet AI soms niet het verschil tussen broccoli en een bos. 

De tweede helft van het jaar stond in het teken van een enorme uitdaging. In goed overleg met de NPO is afgesproken dat VPRO Tegenlicht in 2023 van twintig naar tien afleveringen op tv gaat, met behoud van het volwaardige budget om online te investeren en een nieuw publiek te bereiken. In het najaar is bedacht hoe de transitie vorm moest krijgen; een intensieve verbouwing terwijl de winkel gewoon open was, ondertussen werden er ook nog prachtige afleveringen gemaakt.

Doel van de transitie: beter zichtbaar en herkenbaar worden op alle verschillende platforms, op weg naar een betere toekomst, met de focus op ‘radicale hoop’, in een steeds donker wordende wereld. Vanaf 2023 staat elke maand volledig in het teken van één inhoudelijk thema, zoals vergroening of kansenongelijkheid.  

Archief van de toekomst

onderzoeksjournalistiek 

Argos maakte een aantal spraakmakende uitzendingen, waarvan er twee uitspringen: de omstreden opsporing van bijstandsfraude en de uithuisplaatsing van kinderen in de jeugdzorg.  
 
Uit onderzoek van Argos bleek dat terugplaatsing van uithuisgeplaatste kinderen in de praktijk nauwelijks mogelijk is, en onvoldoende gebeurt. Ook wordt het aantal terugplaatsingen nergens geregistreerd. Zo kan dus ook nooit getoetst worden of Nederland wel aan de wettelijke ‘inspanningsverplichting’ (actief werken aan terugplaatsen) voldoet. Dit alles is extra zorgelijk, omdat bekend is dat vanwege het slecht functionerende jeugdzorgsysteem meer kinderen uithuisgeplaatst worden dan nodig. De uitzending had grote impact: er werden Kamervragen gesteld en minister Weerwind voor Rechtsbescherming kondigde aan in de toekomst het aantal terugplaatsingen te willen registreren. Ook kondigde hij onderzoek aan naar de gang van zaken rondom terugplaatsingen. Dit is inmiddels in gang gezet.

De uitzendingen uit het Argos-dossier ‘Uithuisgeplaatst’ met succes ingezet tijdens rechtszittingen door advocaten. Volgens mensen uit het jeugdzorgveld heeft Argos bijgedragen aan de bewustwording binnen de jeugdzorg. Begin 2022 is zelfs een nieuwe richtlijn voor uithuisplaatsen ontwikkeld. Die laat zien dat er een grote omslag gaande is binnen de jeugdzorg in het denken over uithuisplaatsen. Deskundigen noemen het een ‘positieve ontwikkeling’. 

In de uitzending over omstreden algoritmes, gehanteerd in de opsporing van bijstandsfraude, kon Argos voor het eerst aantonen hoe de overheid haar burgers profileert. Wie in een minder goede buurt woont, alleenstaande moeder is of schulden heeft, loopt meer kans om het stempel ‘fraudeur’ te krijgen volgens de ‘fraudescorekaart’.

Dat is de logica achter het algoritme, dat burgers met bijstandsuitkeringen automatisch profileert en indeelt in risicogroepen. De kaart was vijftien jaar in gebruik bij minstens 158 Nederlandse gemeenten. Bijna allemaal trokken ze in 2020 de stekker uit dit systeem, maar Argos ontdekte dat een afgeleide versie ervan actief bleef in ten minste vier gemeenten.

Naar aanleiding van onze vragen staakten deze vier hun werkwijze alsnog. Het verhaal leidde tot nieuws in vrijwel alle nationale en veel regionale media, en werd besproken in een Kamerdebat met staatssecretaris van Digitale Zaken Alexandra van Huffelen. De FNV stelde na de uitzending een meldpunt in en deed begin dit jaar aangifte bij de Autoriteit Persoonsgegevens tegen de vijf gemeenten die ondanks waarschuwingen, gebruik bleven maken van dit systeem dat honderdduizenden mensen als ‘fraudeur’ bestempelde nog voor ze iets fout hadden gedaan. 

ander perspectief

Thematisch gezien draaide het in verschillende documentaires vaak om de vraag vanuit welk perspectief je het leven/de wereld ondergaat, waarbij er flink werd gerammeld aan de westerse waarden. Althans, veel films trachtten op subtiele wijze duidelijk te maken dat het westerse perspectief niet voor iedereen het uitgangspunt is. Ook opvallend: de meerderheid van de documentaires die de VPRO dit jaar maakte, is door vrouwen geregisseerd. Van de elf documentaires was de helft een debuut.  

Het was geweldig dat onze documentaire Al wat je ziet van Niki Padidar de openingsfilm was van IDFA. Daarin komen vorm, jong talent én een divers perspectief samen in een visueel oogstrelende documentaire over onze moeizame relatie tot de ander. 

Tweede hoogtepunt was documentaire Moeders, over moeders van jonge criminelen uit de Top 600 van Amsterdam, die in première ging op IDFA en veel impact heeft gehad. De film leidde tot vragen in de Amsterdamse gemeenteraad. 

In Rules of War geeft een Nederlandse Rode Kruis-afgezant Soedanese militairen in burgeroorlog les in de rechten volgens de conventie van Genève.  

De voor een Oscar genomineerde film Flee laat zien hoe het is om te vluchten naar een ander land. Het regiedebuut van Clarice Gargard, Ga terug en haal het, is eveneens een bijzondere documentaire geworden, waarbij vanuit het zwarte perspectief naar de Nederlandse geschiedenis wordt gekeken. In andere documentaires werd ook geëxperimenteerd in vertelvormen, zoals in de archieffilm JC, waarin de relatie van Johan Cruyff met de media onder de loep wordt genomen.  

In de 3Doc Van de andere kant dook Tim den Besten in de controversiële conversietherapie. In Hongarije en Polen ziet men LHBTQIA+ niet als een verzamelnaam voor mensen met verschillende seksuele voorkeuren, maar als een ideologie die gepropageerd wordt en een bedreiging vormt voor het traditionele gezinsleven. Vooraf was men zeer kritisch, want waarom zou je woordvoeders van zo’n verwerpelijke theorie een podium geven, maar de uitzending maakte positieve reacties los.  

Al wat je ziet

documentaireseries

De VPRO maakte veel impact met De gouden lichting over vier topturnsters, de gouden lichting van hun generatie, die zwaar gebukt gaan onder de manier waarop hun coaches hen psychisch onderdrukten. Een serie over grensoverschrijdend gedrag die werd uitgezonden ten tijde van de affaire rond The Voice, en hierdoor meer impact en meer media-aandacht kreeg.

De minutieuze reconstructie van een ontspoorde machtsrelatie voegde iets wezenlijks toe aan het bestaande aanbod. De keuze om de coaches niet in beeld te brengen, omdat we de kijker wilden meenemen in de belevingswereld van de vrouwen, lag gevoelig, maar leidde niet tot kritiek. Er kwam een stroom reacties van kijkers, die zeiden zich in de verhalen te herkennen en er steun aan te ontlenen.   

Tot slot zonden we met de kerst de serie Trappers uit, over een stel fietskoeriers die zich een weg banen door de stad, maar vooral ook door het leven. Een feelgoodserie, waaraan sociaal-maatschappelijke kritiek ten grondslag ligt en vragen stelt over het idee van de maakbare samenleving en de tweedeling in winnaars en verliezers. Trappers werd positief ontvangen met hartverwarmende reacties over het rauwe, levensechte karakter van de serie. 

We maken serieus werk van bingeable series met nieuwe vertelvormen, gangbaar in de wereld van de fictie: door gebruik te maken van cliffhangers en het introduceren van hoofdpersonen met eigen verhaallijnen. We zijn nu eenmaal in concurrentie met de streaming platforms, en dat vergt aanpassingen in onze manier van maken. Op deze manier willen we ook meer jongere kijkers aan ons binden. 

drama

De VPRO heeft in 2022 met HUMAN werk gemaakt van een gezamenlijke ambitie op het gebied van maatschappelijk geëngageerde films en series. Een voorbeeld daarvan is de Telefilm Along the Way van Mijke de Jong, een vluchtverhaal vanuit vrouwelijk perspectief, losjes geïnspireerd op de echte ervaringen van de tweelingzussen die de hoofdrollen spelen. Een belangrijke film waarmee IFFR opende. Er waren de nodige Q&A’s in het debatcircuit en de hoeveelheid publiciteit was groot.   

Nieuwe makers en nieuwe stemmen krijgen een podium via de afstudeerfilms die begeleid worden vanuit de VPRO. In 2022 startten we met het traject Koolhoven presenteert, waarbij jonge makers onder begeleiding van Martin Koolhoven een scenario schreven voor een genrefilm. Het worden eigenzinnige auteursfilms van makers die een eigen wereld meebrengen. 

The Spectacular vertelde het bijzondere verhaal over aanslagen door de IRA in Limburg eind jaren tachtig. Met De verschrikkelijke jaren tachtig, een serie van Kim van Kooten en Tim Kamps, hielden we de VPRO-traditie van absurdistische humor hoog. Iets wat ook gold voor onze sterke jeugdtraditie met het laatste seizoen van De regels van Floor en de mooie animatieserie Kop op. Zenith, een jeugdserie over een meisje dat ontdekt dat ze een robot is, viel in de prijzen op het Cinekid-festival. Ook de stop motion-film Knor viel in de prijzen op verschillende festivals.  

Kop op

jeugd

Met een nieuw logo en een online campagne met promo’s via social media probeerden we VPRO Jeugd beter op de kaart te zetten. In 2022 is de inzet op platformen van derden verder uitgebreid. Steeds meer wordt gebruikgemaakt van Tiktok om het bereik te verbreden, en nieuwe doelgroepen aan te boren. Naast het knippen van fragmenten werd gewerkt met memes.  

Het streven om afgelopen jaar meer intern te produceren, is gehaald. De volgende titels werden in huis gemaakt: In Freudesnaam, waarin leerlingen met prangende levensvragen advies krijgen van vertrouwenspersoon en pseudo-psycholoog Olga Zuiderhoek, en De dikke data show. Daarnaast is bij Zapp een nieuw VPRO-gezicht geïntroduceerd: Quinty Misjiedan. Zij was al een vrij bekende presentatrice en YouTuber, online bekend als Quinsding.  

In Timmyland wist Tim den Besten een moeilijk onderwerp als democratie te verpakken in de vorm van een vrolijk jeugdprogramma. Hierbij lukte het om zowel de koning als de premier te interviewen. In samenwerking met Prodemos is gratis lesmateriaal ontwikkeld voor groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Scholen konden ook een eigen ontwerp voor een vlag indienen; de winnaar won een meet & greet met de Grote Leider. Timmyland kreeg veel media-aandacht en Tim den Besten is inmiddels een veelgevraagde gast, bijvoorbeeld bij de Week van de Democratie en op Bevrijdingsdag.  

Daarnaast waren er weer mooie nieuwe seizoenen van bestaande titels zoals De proefkeuken, Nog een week, Taarten van Abel, Freeks wilde wereld en Koken met konijnen. Nieuw was de samenwerking met musea in Moonriders. Kind en kunstenaar maakten een werk voor op de wc van vooraanstaande musea zoals Kröller- Müller, Verbeke Foundation, De Pont en de Kunsthal. In de serie Koplopers werd behalve jong sporttalent ook politiek talent gevolgd; de veertienjarige Imane Valk wil de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden.  

Hoofdzaken won zowel de award voor Beste Nederlandse Non-Fictie op Cinekid én in Montreux een Gouden Roos voor Beste Europese jeugdprogramma. Veel content van Hoofdzaken ging viraal, zoals de Instagrampost van Lily die wordt gepest vanwege haar krullenbos. Door de uitzending werd ze een veelgevraagde gast in praatprogramma’s en bracht ze het gesprek over racisme en pesten op gang.  

cultuur

Op het gebied van cultuur was 2022 voor de VPRO een lastig jaar waarin het boekenprogramma Brommer op zee moest stoppen en 3voor12 Radio op NPO 3FM onder grote druk kwam te staan. Tegelijkertijd was het ook een vrolijk jaar, want de zalen gingen weer open en de festivals vonden weer plaats, en dat was ook bij de VPRO te zien en te horen.  

Met Brommer op zee had de VPRO juist weer een stevig boekenprogramma, dat in de loop van het jaar steeds beter werd gewaardeerd en bekeken. Vaak waren er juist die schrijvers te zien, die je in de talkshows niet of nauwelijks aan bod ziet komen. Naast het studioprogramma werden er reportages gemaakt over Cees Nooteboom en Connie Palmen, en werd er door duizenden lezers actief deelgenomen aan de leesclub in de Brommer op zee-app.

De leesclub leefde niet alleen online, maar ook in real life met meet-ups van Breda tot Leeuwarden, waarbij de auteur vaak aanwezig was. Uiteindelijk vond de NPO Brommer op zee te duur in relatie tot de kijkcijfers en wilde er niet mee door.  

Voor de VPRO is een boekenprogramma een essentieel onderdeel van het programmapakket. De gesprekken hierover met de NPO worden in 2023 voortgezet.  

Wegens te lage luistercijfers ging de programmering van NPO 3FM volledig op de schop, ten koste van een groot deel van de uitzenduren van VPRO’s 3voor12 Radio. Hiertegen tekenden we bezwaar aan, wat ertoe leidde dat het programma toch bleef bestaan op de vrijdagavond, in plaats van voorheen op vier avonden in de week. Ook bleef het online gedeelte van 3voor12 volledig overeind. Aan het einde van het jaar werd "Zonder gezicht" van Froukje & S10 gekozen tot 3voor12 Song van het jaar, wat werd gevierd met een uitzending vanuit de Maassilo in Rotterdam.  

Nooit meer slapen kreeg een nieuwe presentator: Femke van der Laan volgde Pieter van der Wielen op. En dat doet ze geweldig. Want hoe spannend is het om in de schoenen te gaan staan van iemand die jaren het programma heeft gedragen? Het is goed te merken dat de luisteraars gewoon zijn gebleven en de reacties positief zijn, ook van de gasten, wat het mogelijk maakt een goede line-up te blijven neerzetten. Ondanks dat het podcastaanbod afgelopen jaar is geëxplodeerd, blijft de podcast van Nooit meer slapen heel goed scoren en ook een andere, jongere doelgroep bereiken.  

Een belangrijke pijler onder de cultuurprogrammering was weer de samenwerking met de festivals, die na twee coronajaren gelukkig weer plaats konden vinden. Zoals altijd waren we weer sterk aanwezig op de festivals, op tv maar ook met de bijlages van de VPRO Gids. 3voor12 deed verslag vanaf Pinkpop, Best Kept Secret, Woo Hah en Lowlands. Gezamenlijk met Vrije Geluiden werden er sessies opgenomen op Into The Great Wide Open en Le Guess Who?

De VPRO maakte twee uitzendingen over het Holland Festival, waarvan er een geheel in het teken stond van hoofdgast Angelique Kidjo. De wereld van Dutch Design stond in het teken van de Dutch Design Week, gepresenteerd door Nadia Moussaid.  

VPRO-icoon Wim T. Schippers werd ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag geëerd met een documentaire van Ronald Snijders. Bijzonder was ook de podcast van Vrije Geluiden over de vergeten Nederlandse componist Willem Pijper en de podcast Blauwe M&M’s over de beste en sappigste backstage-verhalen van concerten en festivals. 

Al met al was 2022 een mooi en rijk jaar waarin de VPRO zich weer goed heeft geprofileerd met een sterk en gevarieerd programmapakket.  

De wereld van Dutch Design

gezocht: beginnende makers

Wie het als beginnende documentairemaker wil gaan maken, merkt dat de speelruimte beperkt is. Dus vatte Karen van Dijk een plan op waarmee ze nieuw talent kon helpen bij het zetten van de eerste stappen. Nieuw betekent trouwens niet per definitie jong, al gaat dat vaak wel samen. Nieuw kan ook iemand zijn die eerst werkzaam was in een andere discipline, zoals een cameraman of een beeldend kunstenaar die wil gaan regisseren. Met haar tegendraadse maar constructieve plan rekte Karen in samenwerking met collega Mathijs Jorritsma de regels op. Wat overigens niet de reden is waarom haar initiatief de titel Ongeschreven regels kreeg.

Wat had je voor ogen? 
'Als je net komt kijken en als maker bij de omroep aan de slag wilt, dan is dat een gigantische stap. Bij Teledoc Campus kunnen nieuwkomers weliswaar een film van 25 minuten maken, maar dat is een vrij lang traject. Als je onervaren bent, moet je nog veel uitproberen en stap voor stap je eigen signatuur ontwikkelen. Zo’n stap wilde ik op poten zetten en nieuwe makers de gelegenheid bieden om een korte film van tien, max vijftien minuten te maken, met ruimte om te experimenteren.'

Hoe kreeg je daarvoor de handen op elkaar? 
'Het NPO-Fonds is echt voor artistiek hoogwaardige producties, waarvoor je als maker al heel veel moet weten en kunnen, zoals het schrijven van een goed onderbouwd plan. Bij de NPO zagen ze ook in dat we met Ongeschreven regels een belangrijke stap in iemands ontwikkeling mogelijk konden maken. Hiervoor wilde ik makers vinden bij wie je ziet: daar zit iets bijzonders in, iets waar de VPRO bij kan helpen om dat verder te laten rijpen. Ik ben op zoek gegaan naar mensen die van zichzelf al een visie en ideeën hebben.'

Ze mochten nog groen zijn maar niet bleu… 
'De VPRO is geen opleidingsinstituut maar wil wel een springplank zijn voor nieuwe makers die graag zichzelf en hun ideeën ontwikkelen. Die ruimte krijgen ze bij ons, zonder dat we ze vertellen: zo maakt je een documentaire. Ideeën leren we ze niet bedenken, wel hoe ze die in een verhaal kunnen gieten. Wij helpen ze de maker in zichzelf te vinden.'

Doet denken aan Michelangelo die in een blok marmer het beeld zag dat hij met zijn vaardige hand alleen nog maar hoefde te bevrijden. 
'Mooi gezegd.'

Hoe verzin je een geschikt thema waarmee iedereen uit de voeten kan? 
'Ik wilde dat de makers aan het werk konden gaan met een onderwerp dat dicht bij henzelf, bij hun belevingswereld lag. Hierbij zocht ik naar een thema dat hun heel veel vrijheid zou bieden. Kaders zijn prettig, een thema is al snel dwingend. Toen ik me realiseerde dat de hele wereld aan elkaar hangt van ongeschreven regels, zag ik daarin het overkoepelende thema. In een gezinssituatie, cultuur, vriendschap, je kunt het zo gek niet bedenken of overal zijn er wel ongeschreven regels. Dat hielp de makers bij het vinden van de richting in hun verhaal. Ze hebben flinke stappen gezet in de ontwikkeling van hun artistieke ideeën, wat in hun film zijn weerslag vond.'

Waren er nog regels waar de makers niet omheen konden? 
'Lengte. Budget. Aantal draai- en montagedagen.'

Wat heeft jou het meest verrast? 
'De makers hebben onafhankelijk van elkaar gewerkt vanuit een eigen visie en auteurschap. Tijdens de première op NFF bekeken we de films achter elkaar en toen bleek hoe goed ze bij elkaar pasten. Zo bij elkaar genomen ervaar je een gemeenschappelijke stem, die je iets vertelt over hoe deze generatie makers in het leven staat en naar de wereld kijkt.'

'Ik wilde makers vinden bij wie je ziet: daar zit iets bijzonders in.'

Karen van Dijk

multimediaal gidsen met gerichtere service

Op 20 februari vielen de Russen Oekraïne binnen en keek de rest van de wereld verbijsterd toe. In Hilversum sloegen de uitzendschema’s op hol want hiervoor moest plaats worden gemaakt op radio en televisie. En wat doe je dan als VPRO Gids? Zo goed mogelijk programma’s uitlichten over de oorlog in Oekraïne. 

bijzondere producties 

Op andere momenten konden we gemakkelijker anticiperen op kwaliteitsprogramma’s van de VPRO en andere omroepen. Zo hadden we aandacht voor bijzondere producties als de human interest-reeks Trappers, VPRO Tegenlicht over ASML, Clarice Gargards blik op toekomstig zwart verzet, faits divers bij Timmyland of het docudrama Buurman Abdi.

En als de programmering onverhoopt dunner was, hadden we eigen onderwerpen zoals de Teletubbies, tekenwonder Jip van den Toorn, de Quizkoningin uit Stadskanaal en Tessa Koot in Woensel-West tijdens Dutch Design Week. Daarnaast maakten we specials rond NFF en de Maand van de Geschiedenis, en bijlagen met VPRO’s samenwerkingspartners IDFA en Holland Festival. Buiten de wekelijkse gidsen produceerden we in opdracht van CRM voor leden en donateurs twee keer de Etalage.  

Samen met Eye Filmmuseum maakte VPRO Cinema de podcast Op de vijfde rij; waarin journalist Cesar Majorana bijzondere verhalen uit de Nederlandse filmwereld onderzoekt. In een van de bestbeluisterde afleveringen stuitte hij op een netwerk van zogeheten scam-festivals, die veel meer beloven dan zij waarmaken of soms zelfs helemaal niet blijken te bestaan, terwijl ze wel een financiële bijdrage vragen van de vaak jonge filmmakers die hun films insturen.  

opvallende covers 

Op beeldvlak waren er bijzondere covers, onder meer van twee illustratoren uit het buitenland: Gizem Vural, die vanuit New York de zomergastencover illustreerde en Javier Jaén, die vanuit zijn woonplaats Barcelona maar al te goed bekend was met het onderwerp dat wij hem toebedeeld hadden, Johan Cruijff. Brian Elstak tekende met felle penstreek het ware gezicht van Bill Cosby naar aanleiding van We Need to Talk about Cosby. En we sloten het jaar af met een escapistische illustratie van Hansje van Halem, waaraan niet te ontsnappen viel. 

hernieuwde focus 

In 2022 werd de hernieuwde focus bij de multimediale gids al zichtbaar in gerichtere service (tiplijstjes) op het gebied van films, boeken, documentaires, podcasts en series. In die richting gaan we door in het nieuwe jaar.  

Op de website van VPRO Gids staan, naast de edities van het blad, de meest actuele programmagegevens voor radio en tv, en de themasites VPRO Cinema (film en series), VPRO Podcastgids en VPRO Boekengids. Deze schat aan verhalen, tips en handige lijstjes werd door zeer veel mensen gevonden. In 2022 zijn er op de pagina’s ruim 7 miljoen sessies geteld.   

nieuwsbrieven 

Voor het contact met de doelgroep is de nieuwsbrief een zeer belangrijk middel. Een van de weinige ook waarbij je niet afhankelijk bent van de eisen en algoritmes van grote commerciële platforms als Facebook of Instagram. In 2022 zijn we met succes gestart met de VPRO Podcastgids-nieuwsbrief, naast de al bestaande VPRO Gids-nieuwsbrief (wekelijks voor abonnees) en nieuwsbrieven over series, films en boeken.

De resultaten waren zeer goed: over de hele linie is een toename van het aantal inschrijvingen te zien. Daarbij worden ze vaak gelezen - 50% bij de grote titels van gids en film, ruim 70% bij de kleinere - en zorgen ze ervoor dat veel mensen via de nieuwsbrieven naar de websites komen.  

inkomsten en kosten 

De voorziene daling van de abonnee-oplage, ingeschat op 5,4%, viel iets mee en kwam voor het jaar uit op 4,9%, met als gevolg dat de inkomsten uit abonnementen hoger uitvielen dan de prognose. 

Het laten drukken en bezorgen van de papieren gids werd in 2022 fors duurder dan begroot. De Europese papiermarkt heeft nog steeds te maken met schaarste en extreem hoge prijzen van grafisch papier, waarvan de prijs het afgelopen jaar steeg met 69%. De drukkosten stegen vooral door de energietarieven met 15%. 

In april 2022 sloten we met PostNL een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met een looptijd van drie jaar. Vanaf januari 2023 start er een overgangsperiode waarin we noodgedwongen migreren naar een nieuw model van flexibele bezorging. De gids zal verdeeld over vier dagen, van dinsdag tot en met vrijdag, bij de abonnees worden bezorgd. In 2024 moet dit bezorgmodel effectief zijn. 

Na in totaal zes jaar is eind 2022 besloten te stoppen met de app VPRO Koos. Ondanks een intensieve marketingcampagne, aangepaste customer journey en onvermoeibare inzet van de redactie én medewerkers binnen de VPRO. Die inzet woog niet langer op tegen de kosten en achterblijvende inkomsten. 

innovatie is per definitie ook onvoorspelbaar

We beroepen ons er bij de VPRO op dat innovatie in ons DNA zit. We houden ervan om nieuwe vormen te ontdekken, nieuwe manieren van verhalen te vertellen al dan niet met behulp van nieuwe technologie. We willen weten wat ons publiek vindt van de nieuwe platforms, gadgets en vertelvormen. Worden ze omarmd of juist genegeerd? En we willen ook onze makers en redacteuren voorzien van de mooiste hulpmiddelen om hun verhalen te vertellen; hulpmiddelen die soms worden aangereikt door technologie die een jaar eerder nog ondenkbaar leek.  

serendipiteit 

Maar innovatie is per definitie ook onvoorspelbaar. Wie investeert in innovatie, moet rekening houden met falen. En omdat de VPRO uiteraard zuinig omgaat met de beschikbare middelen, zoeken we altijd naar manieren om de kans op succes zo groot mogelijk te maken. Gelukkig slagen we daar regelmatig in. En regelmatig ook blijkt dat succes er net iets anders uit te zien dan we van tevoren hadden bedacht. Serendipiteit in actie: we vinden iets waarvan we niet wisten dat we het zochten.  

Een mooi voorbeeld is DoofPod. We zochten naar de best mogelijke vorm om podcasts geschikt te maken voor mensen die niet of slecht horen. Dat viel niet mee, maar toen we met een geslaagd prototype de publiciteit haalden – een paginagroot artikel in NRC – bleek ook dat dit prototype heel goed werkt bij mensen die plotseling doof zijn geworden, maar de plank misslaat bij slechthorenden. Deze laatste groep heeft nog wel enige baat bij geluid, dat nog iets kan toevoegen, terwijl de groep die niets hoort het puur moet hebben van visuele middelen. Dit is precies waarom het experiment in innovatie zo belangrijk is, en waarom je niet bang moet zijn om ook in een laat stadium nog een draai te maken.  

Een ander mooi voorbeeld is de manier waarop we proberen onze programma’s beter en intensiever te ontsluiten. Voor het Archief van de toekomst analyseerden we met behulp van kunstmatige intelligentie twintig jaar aan VPRO Tegenlicht-uitzendingen. De algoritmes zijn in staat om die uitzendingen op te knippen in scènes. Bezoekers van het archief kunnen hun eigen verhalen samenstellen, bijvoorbeeld door alle scènes te verzamelen die gaan over groene economie, een bepaalde spreker centraal stellen, of zich afspelen in een specifieke regio.  

Soms valt ons de bureaucratie van de omroepwereld zwaar. Een project als Maandverbond, waarin vrouwen via Telegram verhalen in tekst, audio en video gepresenteerd kregen die pasten bij de dag van hun maandelijkse cyclus, viel afgelopen jaar internationaal in de prijzen. Maar uiteindelijk neemt het vanaf de eerste uiting twee jaar in beslag voor een project als dit wordt omgezet in iets duurzaams; een bredere verspreiding staat nu gepland voor oktober 2023.  

netwerken

Wat al deze projecten gemeen hebben, is dat ze alleen tot stand kunnen komen dankzij het uitgebreide netwerk van de VPRO. Het Medialab van de afdeling Innovatie & Digitale Media (I&DM), dat de kartrekker is van de meeste innovatieve projecten, heeft een uitgebreid netwerk. Daarin spelen onderwijsinstellingen, creatieve organisaties, maar ook individuele designers, bouwers en einzelgängers een belangrijke rol. Wij proberen ons netwerk te betrekken bij zowel de voorbereidende fase, wanneer we nog onderzoek aan het doen zijn, als bij de implementatiefase, als we proberen ons publiek te bereiken.  

Deze samenwerkingen ontstaan meestal vanuit een goed idee. Thermo-staat leidde bij Argos tot een staaltje participerende burgerjournalistiek, waarbij deelnemers de temperatuur in hun omgeving opmeten en doorgeven aan een centraal meldpunt. Het doel is in kaart te brengen hoe groot eigenlijk de opwarming van de stad is. Een mooi neveneffect is dat we hiermee ook een gemeenschap van betrokken publiek opbouwden die samen met de Argos-redactie de grondstoffen leverde voor een journalistieke productie.

Zo’n samenwerking werd opgezet met Waag, TU Delft en de Hogeschool van Amsterdam, maar beklijfde uiteindelijk pas werkelijk in een alliantie met KennisCloud, een platform van de openbare bibliotheken. Deze alliantie was tevens goed voor een onvoorzien ander belangrijk resultaat: een duurzame online ondersteuning van de meet-ups van VPRO Tegenlicht.  

KleiLife

publiek bezit 

Wij vinden dat de resultaten van ons innovatie-onderzoek publiek bezit moeten zijn. Wij zijn dan ook blij dat we het afgelopen jaar de NPO hebben kunnen overtuigen van het nut van onze netwerkaanpak. Dat resulteerde in extra middelen die we kunnen inzetten om van innovatie een echte netwerkactiviteit te maken.  

Een netwerk waarbinnen de VPRO bijzonder actief is, is PublicSpaces. Dat mocht het afgelopen jaar een belangrijk succes op zijn conto schrijven. In november nam de Tweede Kamer een motie aan waarin de Rijksoverheid werd gevraagd zich aan te sluiten bij de PublicSpaces-coalitie. Dit helpt de VPRO zijn partnerschappen te verdiepen, omdat PublicSpaces een coalitie is van partijen die willen strijden voor dezelfde waarden als waar de VPRO voor staat: een inclusieve, democratische samenleving, waarin mensen goed geïnformeerd kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.  

digitale infrastructuur en online beleid 

Soms zijn de projecten minder spectaculair, maar daarom niet minder belangrijk. I&DM draagt ook de verantwoordelijkheid voor de digitale infrastructuur waarop de websites en apps van de VPRO opereren. Dat is complexe techniek, die constant geüpdatet moet worden. Al helemaal wanneer externe bedreigingen toenemen van (buitenlandse) partijen die het op de Nederlandse omroep of onze programma’s gemunt hebben. Die complexiteit leidt er ook toe dat het soms veel langer duurt dan verwacht voordat een update is doorgevoerd. De ‘promotie’ van ons basissysteem Magnolia van versie vijf naar zes nam uiteindelijk bijna een jaar in beslag.  

I&DM heeft hieruit een belangrijke les geleerd. De online omgeving waarin de VPRO moet opereren, wordt steeds complexer. Dat heeft niet alleen met technologie te maken en nieuwe applicaties die moeten worden geïnstalleerd, maar zeker net zo veel met de toegenomen verwachtingen van zowel ons publiek als de redacties en de NPO. We zullen scherpere keuzes moeten maken in wat we, met relatief beperkte middelen, aankunnen. En misschien ook vaker nee moeten verkopen.  

Samen met andere relevante afdelingen, Media, Publiek & Marketing, en VPRO Gids, hebben we in 2022 geprobeerd om nieuwe lijnen vast te leggen voor ons online beleid. Het resultaat is onder meer dat we de verwerking van onze publieksdata anders gaan organiseren. Maar zeker ook dat we moeten streven naar een versimpeling van onze online omgeving. Een gevolg daarvan is dat we afscheid hebben genomen van het Routes-concept, dat ons zou helpen een blauwdruk te maken voor de navigatie van de bezoekers van de VPRO-site. Ook hebben we besloten dat we de archieffunctie van de VPRO-site elders gaan onderbrengen, bij voorkeur bij het Instituut voor Beeld en Geluid. En bij de gids heeft dat geresulteerd in het stopzetten van de Koos-app.  

film zonder script

Heel soms volstaat alleen een idee om groen licht te krijgen van de NPO. Nodig: een goede aanleiding en een heel bijzondere hoofdpersoon. VPRO-icoon Wim T. Schippers werd tachtig jaar. Een mooi moment voor een retrospectief op zijn werk en leven, en zijn betekenis voor de VPRO. Wat Wim T. betreft trouwens absoluut geen reden voor een film. Want wat is een jubileum nou meer dan een getal? Hij is niet zo van het terugblikken, hij kijkt liever vooruit.

Mede dankzij Wims vrouw Ellen zegde hij uiteindelijk zijn medewerking toe, ook omdat het hem wel beviel dat Ronald Snijders de film zou maken. Snijders had al eens een podcast gemaakt over een andere Schippers, dichter en schrijver K. Schippers, die draaide om één ontmoeting. Dat zou ook deze keer het uitgangspunt zijn; Op de T bij Wim Schippers.

Klinkt best makkelijk, een film maken tijdens een kopje thee.  
'Mij was afgeraden iets samen met Wim te doen want hij gooit graag zijn kont tegen de krib. Maar ik was juist benieuwd wat er zou gebeuren bij een ontmoeting. Mijn plan was eerst een compilatie te laten zien over zijn werk; een introductie voor diegenen die hem niet kennen en een feest van herkenning voor de anderen. Aan het einde van het programma zou ik een ontmoeting met hem hebben. Afhankelijk van hoe dat uit zou pakken, konden we dat gedeelte dan groter of kleiner maken.'

Dat begon heel lekker met een taart van een drol die er niet uitzag. 
'Dat was een veel te nette drol van Holtkamp. Ik was op alles voorbereid. Ook dat hij die taart uit mijn handen zou grissen om hem buiten tussen de planten te gooien. Maar hij ging van die slechte drol heerlijk gehakt zitten maken en uitleggen hoe een goed gedraaide bolus er wel uit hoort te zien.'

Meteen de smaak te pakken. 
'Ik dacht: ik laat hem in het begin gewoon helemaal gaan. Dan komen vanzelf de momentjes waar ik op uit ben. Wim wist niet echt waarom hij nou eigenlijk ja had gezegd. Het was eerst ook wel een beetje ongemakkelijk tussen ons. Dat mocht ook voelbaar zijn in de film, maar zonder dat het onaangenaam werd. Ik wilde een vrolijke film maken. Het was een delicate balans van een licht tegendraads programma waarin ik loop te etteren met de vorm van zo’n typisch tv-portret, en tegelijkertijd Wim alle ruimte geef om te gloriëren. Ik had geen script. Wel een onderliggende vraag die samenvat wat ik wilde laten zien: hoe is je jeugd tot nu toe?'

Nooit volwassen geworden? 
'Dat heeft hij gewoon verdomd. Altijd blijven klieren en de boel ontregelen. Een kuil graven voor de ingang van een tentoonstelling. Poedelnaakte vrouwen en een enkele jongeheer door het beeld laten rennen. Hij had het geluk dat hij het in zijn tijd kon maken.'

Dat is nu ondenkbaar. 
'Mijn eindredacteur Paula van den Elsen vond dat er te veel bloot in de film zat. Dat vinden we nu weer even choquerend als toen, maar om een heel andere reden. Maar ook ik kreeg volledig de vrije hand in wat ik wilde maken. Hierbij geholpen door beeldresearcher Barbara Kist en editor Joel Hilckert. Het is precies geworden zoals ik ongeveer dacht dat het moest zijn.'

Wat vond Wim van de film? 
'Ik kreeg eerst een berichtje van Paul Haenen. Hij zei dat ik Wim heb laten zien zoals hij echt is. Even later kreeg ik een mailtje van Wim, waarin hij schreef: "Je hebt me een mooi kunstje geflikt. Blij dat iets waar ik gewoonweg tegenop zag zo vrolijk is uitgepakt." Dus zowel Bert als Ernie vond het goed.'

'Het is precies geworden zoals ik ongeveer dacht dat het moest zijn.'

Ronald Snijders

meebewegen, bereiken en aanspreken

Bij de werkzaamheden van de afdeling Publiek & Marketing draait het om het zo goed mogelijk uitbrengen van de VPRO-titels via promotie en publiciteit. Veel titels krijgen een vertaalslag naar socials en evenementen, en een verdieping op vpro.nl. Daarnaast is de afdeling actief in het gezond houden van de vereniging en voortdurend in contact met leden en donateurs, die met hun bijdrage de programma-ontwikkeling steunen. De afdeling spant zich in voor extra inkomsten via de vereniging, denkt mee met plannen die de aansluiting met publiek bevorderen of met crossmediaal ontwikkelen van een idee.  

Publiek & Marketing heeft zich twee belangrijke doelen gesteld. Ten eerste: meebewegen met het veranderende mediagebruik van onze doelgroep door het verlies aan lineair bereik op te vangen met minstens net zoveel bereik online. Ten tweede: met meer aandacht voor inclusiviteit ervoor zorgen dat meer mensen zich aangesproken voelen, zodat de VPRO een nieuwe, jongere en divers samengestelde groep bereikt. Dit kwam terug in de keuzes en grote projecten rond de positionering van de VPRO en de inrichting van het online VPRO-domein.  

positionering 

De VPRO heeft een lange traditie in uitgesproken vormgeving. De creatieve vrijheid van waaruit dit ontstaat is voor ons een groot goed. Het is dan ook niet verrassend dat het verwonderen van ons publiek als een van de kernwaarden uit het positioneringstraject is gekomen. Met een dwarsdoorsnede van de organisatie zijn woorden en waarden gewogen, en is een nieuwe doelgroep vastgesteld. De uitkomst in de vorm van een ‘merkhart’ is de basis voor de herziening van de communicatiestrategie en daaraan verbonden campagne die in 2023 het licht ziet.  

Voor een groot deel van het publiek is de VPRO nog altijd goed herkenbaar. De naamsbekendheid is ver in de negentig procent. Maar toch zien we dat met name bij de jongere doelgroep het beeld van het begrip ‘omroep’ en de scherpe associaties bij de VPRO afbrokkelen. We willen voorkomen dat het merk achteropraakt en daarom de VPRO opnieuw aan deze groep voorstellen. In het najaar hebben we communicatiebureau HERC aan de VPRO verbonden voor de campagne-ontwikkeling. 

aandacht voor jonger en divers publiek 

Door ons meer dan voorheen te richten op de Avontuurlijke Stadsbewoner als doelgroep, reiken we uit naar een jonger publiek dat uit zichzelf ook divers is in samenstelling. Wij willen dat dit nieuwe publiek zich kan herkennen in de programma’s van de VPRO. Daarom lichten we relatief vaker programma’s voor deze doelgroep uit en investeren in kanalen waar deze groep zit. Door jonge en diverse makers een podium te bieden, laten we zien wie de belangrijke verhalen vertellen en waarom ze dat bij de VPRO doen. We interviewden Mo Jouhri, Roos Wijnen, Yora Rienstra en Nelly dos Reis en vertaalden deze gesprekken naar content voor onze sociale kanalen, op onze site en in de nieuwsbrief.  

nieuwe idents 

Vooruitlopend op de nieuwe positionering introduceerden we nieuwe idents: de korte animaties voor en na een tv-programma die zorgen voor herkenbaarheid van de afzender. We nodigden zowel bekende als opkomende kunstenaars uit die actief zijn in verschillende disciplines, van beeldende kunst, streetart en vormgeving tot animatie, mode en fotografie. Zij geven hun visie op de VPRO in een geheel eigen versie van de ident.

Dit leidt tot een unieke galerie van kleine kunstwerkjes op het canvas van de VPRO. Aisha Madu, Annegien Schilling, Claudy Jongstra, Jaap Drupsteen, Job, Joris & Marieke, Shertise Solano en Streetart Frankey zijn de eerste makers die werk hebben opgeleverd. Tijdens de Dutch Design Week was hun werk in een beeldentuin te zien. Het is de bedoeling de kunstcollectie van de VPRO tot het honderdjarige jubileum in 2026 jaarlijks aan te vullen met nieuw werk. 

bereik 

De uitbreng (release) van een programma wordt steeds meer omgeven door campagnes die een combinatie zijn van promotie en contentproductie, uitgeserveerd op een veelheid aan kanalen en in verschillende middelen. Het laatste kwartaal van het jaar kende een volle programmering. Mede daardoor en de inspanning van Publiek & Marketing was er veel free publicity op radio, tv, in print en online inclusief internationale vermeldingen. 

De campagne van Seef Spees richtte zich naast vrije publiciteit op online marketing, omdat we hiermee bij uitstek de nieuwe, jongere en diverse doelgroep konden bereiken. Dankzij een focus op verschillende formats voor Instagram met hele sketches, memes en reels, bereikten we de beoogde doelgroep. Doordat alle speciaal ontwikkelde content gestructureerd gedeeld is met cast en crew, en omdat er systematische collabs met @omroepvpro zijn aangegaan, vergrootten we ook binnen deze netwerken ons bereik en onze zichtbaarheid.  

Voor de documentaire De klimaatverkenner van Nicolaas Veul pakten we in aanloop naar de uitzenddatum uit met maar één doel: het Noorse journaal halen. We namen een video op met een oproep aan de Noren: ‘als het water ons aan de lippen staat, mogen we dan bij jullie?’ Veul werd geïnterviewd door de Noorse media, delen van de video kwamen in de docu zelf en we lanceerden tegelijkertijd een website in het Noors, Engels en Nederlands waarin mensen ons manifest om meer actie konden steunen. In de online aanpak waren de thematiek en actiegedreven inhoud leidend, niet de documentaire zelf. 

Omdat het publiek voor programma’s steeds vaker online is te vinden, wordt de uitbreng hierop aangepast. In overleg met NPO is voor de familieserie Lampje ingezet op twee uitbrengmomenten. Voor het eerst is de startcampagne gericht geweest op het streamen van deze serie op NPO Plus. Een maand later verschoof de campagne naar kijken op NPO Zapp. Dankzij een onlinecampagne op Tiktok, Instagram en Youtube, veel free publicity, vertoningen in filmhuizen met hun eigen communicatie en een rijk lespakket in samenwerking met Creathlon, hebben we onze doelgroepen bereikt. 

uitbouwen online bereik 

Het grootste deel van onze toekomstige online kijkers/volgers zal op TikTok voor het eerst in aanraking komen met de VPRO. Op dit kanaal mikken we op ‘Generatie Z’, de doelgroep die we nog moeilijk bereiken. In de laatste drie maanden zijn we gestart met weinig volgers en bereikten we hier zo’n twee miljoen mensen. 

Het social media-landschap was flink in beweging door de onrust als gevolg van de overname van Twitter en de opkomst van TikTok, waarvan andere socials de succesfactor overnamen. Met name op Instagram hadden we hiermee te maken en leek de groei voorbij. We hebben het tij kunnen keren door volledig om te schakelen naar reels en nog kritischer te zijn op welke content zijn weg naar het platform vindt. LinkedIn bleef gelukkig groeien, zowel in volgers als impressies. Facebook en Twitter bleven stabiel met een gezamenlijk gemiddeld weekbereik van rond de drie miljoen.  

Binnen Team Online is een nieuw functiehuis ontwikkeld om ook aan toekomstige wensen en groei een bijdrage te kunnen leveren. Vanuit de nieuwe organisatie werken we met breder inzetbare redacteuren, die meerdere online kanalen kunnen bedienen vanuit een stevig basispakket aan vaardigheden, ieder in combinatie met een eigen specialisme.

koesteren en betrekken van publiek 

Tijdens de feestdagen organiseerden we de afgelopen zeven jaar een loterij voor leden en donateurs. Dat wilden we eind 2022 anders aanpakken door, in aansluiting op de tijdsgeest in een winter met een energiecrisis, niet te bezuinigen op positieve energie. We leverden een vrolijke dosis extra energie, opgewekt bij onze bronnen achter de schermen van de VPRO. Dit concept van ‘opgewekte energie’ vertaalden we naar een exclusieve online reeks met inspirerend lees-, kijk-, luister-, brei-, kook-, zwem-, schrijf- en reisplezier. Donateurs die heel grote bedragen hebben gegeven, kregen hierbij ook een reep chocola toegestuurd, altijd lekker voor een goed humeur.  

We betrekken het publiek ook graag bij onze programmering. Dat doen we al jaren met de VPRO Tegenlicht meet-ups door het hele land. En ook dit jaar weer met de verkiezing van de Song van het jaar. In een volle Maassilo kon een nieuwe doelgroep die afkomt op grote acts, kennismaken met 3voor12.  

Bij Sander en de kloof vroegen we kijkers om in de pen te klimmen voor een essay over de oplossing hoe de kloof te dichten tussen arm en rijk. Dat leidde tot maar liefst 900 verhalen, waarvan de winnaar een plek kreeg in de VPRO Gids. De afsluitende meet-up in Pakhuis de Zwijger werd zo goed bezocht dat een livestream uitkomst bood voor de vele belangstellenden die er niet meer bij konden.  

In het verlengde van Mijn vader de gelukzoeker riep presentator Nadia Moussaid met een clip (ondertiteld in het Nederlands, Arabisch en Engels) op social media haar volgers op ook hún migrantenverhaal met ons te delen. Het doel was om de dialoog met deze voor ons relatief nieuwe doelgroep te starten en herkenning en verbondenheid te creëren. Uit de inzendingen werden twee verhalen geselecteerd die de basis vormden voor verdiepende artikelen op de site en korte interviewvideo’s op Instagram. 

In Timmyland werden kinderen met veel humor wijzer gemaakt over de onderwerpen democratie en dictatuur. In samenwerking met Prodemos is een gratis lespakket gemaakt voor de groepen 7 en 8 dat succesvol bijdroeg aan bereik en interactie. Met een winactie konden deelnemende leerlingen ook nog een meet & greet met de Grote Leider (Tim den Besten) winnen. Diversiteit was zowel in de serie als in de communicatie een speerpunt.  

Media Lifeline Ukraine 

Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne ontstond een onverwacht partnership. De VPRO ondersteunde de campagne van Free Press Unlimited met een oproep aan de achterban om geld te doneren voor Media Lifeline Ukraine. Publiek & Marketing heeft deze campagne gecoördineerd, waaraan verschillende programma’s en de VPRO Gids inhoudelijk bijdroegen.

Op vpro.nl is een special ingericht met een bundeling van actuele VPRO-berichtgeving en archiefprogramma’s over de regio. Met advertenties en een gerichte e-mail aan de achterban werd publiek opgeroepen te doneren. Met de opbrengst van ruim 70.000 euro zijn journalisten uit Oekraïne, Belarus en Rusland in veiligheid gebracht.  

veiligheid op de werkvloer 

De uitzending van BOOS over grensoverschrijdend gedrag bij The Voice leidde direct tot vragen, gesprekken en reflectie op de afdeling, net als elders bij de VPRO. Met de groep medewerkers die zich bezighoudt met het welzijn op de afdeling bespraken we mogelijke stappen. Hierbij werd gekeken naar de bredere ontwikkelingen in de organisatie, maar tegelijkertijd streefden we ook naar een specifieke aanpak die past bij de mensen en het werk van Publiek & Marketing.

Omdat we in direct contact staan met publiek hebben we op de werkvloer ook te maken met agressie aan de telefoon, heftige uitingen op social media en oneigenlijke druk die wordt uitgevoerd. Om hiermee om te gaan hebben de teams online en marcom trainingen gevolgd. Voor het werken op festivals is specifieke aandacht om de werkzaamheden in die bijzondere omgeving veiliger te maken. 

onderweg naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering

De VPRO wil uiterlijk in 2040 een volledig klimaatneutrale bedrijfsvoering hebben. In 2026 willen we onze CO2-voetafdruk met minimaal 25% verlaagd hebben, in 2030 met minimaal 50%. Dit betekent dat wij in 2026 nog maximaal 1.312 ton CO2 uitstoten, in 2030 nog maximaal 881 ton. De focus ligt hierbij op het elektriciteits- en gasverbruik in Villa VPRO, op het woon-werkverkeer en op het zakelijk verkeer, waarbij vooral de vliegreizen optellen die redacties maken voor de programmering. 

zakelijk verkeer

Ten opzichte van 2019 werd de uitstoot van het zakelijk verkeer in 2020 sterk teruggedrongen, mede door de reisbeperkingen tijdens de coronapandemie. In 2021 golden er minder beperkingen, en kwam het zakelijk verkeer weer terug op 80% van de milieubelasting in 2019. In 2022 kon er weer gereisd worden, en dat gebeurde ook. Het aantal kilometers kwam zelfs boven de pre-corona aantallen uit. Het aantal intercontinentale vliegkilometers is met 32% gestegen ten opzichte van 2019, het aantal Europese vliegkilometers met 14%. Een deel hiervan is het gevolg van een inhaalslag die werd gemaakt ten behoeve van producties die door de pandemie waren uitgesteld. De intercontinentale vliegkilometers werden gecompenseerd via het Fair Climate Fund.  

Voor zakelijk verkeer dat dicht bij huis plaatsvindt, kan sinds 1 januari 2022 gebruik worden gemaakt van de elektrische deelauto's van MyWheels. Hiermee proberen we de milieubelasting veroorzaakt door brandstofauto’s terug te dringen. Dit betreft een pilot die in juli 2023 wordt geëvalueerd.  

woon-werkverkeer 

De VPRO moedigt medewerkers aan om meer duurzame, dus groene keuzes te maken. Sinds oktober 2022 wordt een hogere reiskostenvergoeding voor ‘groen’ reizen uitgekeerd dan voor ‘grijs’ reizen. In een enquête met betrekking tot woon-werkverkeer gaf tweederde van de respondenten aan al zo groen mogelijk te reizen, 5% liet weten groener te zijn gaan reizen. Het aantal medewerkers dat het grootste gedeelte van de reis per auto aflegt, is van 51% in 2021 afgenomen naar 35% in 2022. Het OV wordt het meeste gebruikt (56%), gevolgd door de fossiele auto (35%) en de fiets (27%).   

Een andere manier om groen reizen te stimuleren is het fietsplan dat in september 2022 is ingegaan, waarmee een elektrische fiets als alternatief voor de auto binnen handbereik komt. Medewerkers kunnen voordelig een fiets aanschaffen door het aankoopbedrag van maximaal 2000 euro in te laten houden op het brutoloon, dat hiermee lager uitvalt voor de inkomstenbelasting. Dit kan resulteren in een voordeel van 37% tot 52% bij de aankoop. Dit fietsenplan bleek zo’n succes dat het budget voor het eind van het jaar al op was  

duurzaam produceren 

Om het bewustzijn van redacties met betrekking tot de eigen CO2-uitstoot te vergroten en de uitstoot tot een minimum te beperken, werken we met het programma Albert. Hiermee krijgen programmateams inzicht in hun voetafdruk op basis van de begroting, en kunnen ze een ‘carbon action plan’ maken om de uitstoot te verlagen. Na afloop van de productie wordt berekend wat de definitieve uitstoot is. De VPRO wil zoveel mogelijk producties langs deze Albert-formule leggen.

In 2022 zijn uiteindelijk twintig producties met Albert gestart. Hiervan zijn er acht inmiddels volledig afgerond met de definitieve berekening van hun ‘final footprint’, de overige twaalf producties worden in 2023 afgerond. We willen dat elke redactie uiteindelijk minimaal eenmaal het Albert-traject heeft doorlopen, waarmee het bewustzijn groeit over hoe we met elkaar duurzamer kunnen produceren.

duurzame VPRO, duurzame samenwerkingen 

In 2022 zijn we, ondersteund door het Food Cabinet, gestart met de ontwikkeling van een nieuw manifest voor een duurzamer bedrijfsrestaurant met meer plantaardige producten en lokale, duurzame producten en: minder afval.  

Ook ons pensioenfonds PNO Media is dankzij de inzet van de VPRO tot meer duurzame keuzes gekomen. Zowel via werknemers als omroepbestuurders is er druk uitgeoefend om te desinvesteren in de fossiele industrie. Naar aanleiding van een petitie met meer dan duizend handtekeningen heeft PNO Media uiteindelijk besloten tot een herijking van het beleid. Ze zullen kolen en teerzand uitsluiten, en zijn met een voorzichtig CO2-reductiedoel gekomen. Hoewel we blij zijn met de stappen die gezet worden, is PNO Media ook met dit nieuwe beleid nog lang niet in lijn met het Parijs Akkoord en zullen we in 2023 de druk verder opvoeren. 

samenwerkingen

Met kunst en cultuur geven we als samenleving uiting aan wie we zijn, wat ons beweegt en waar we met elkaar voor staan. Daarmee geven we reliëf aan ons vlakke land en kleur aan ons bestaan.

In de vrijheid waarbinnen kunst kan bloeien, groeit de begeestering en ontkiemen nieuwe ideeën, oplossingen van morgen en verzet tegen wat niet door de beugel kan. Ook in 2022 werkte zochten we samenwerking met verschillende organisaties in de creatieve sector, iets wat we koesteren omdat we met elkaar het media-aanbod verrijken, het creatieve aanbod van de sector versterken en een jongere en meer diverse doelgroep kunnen bereiken. 

prijzen & onderscheidingen

gekregen

Argos: Jezidi getuigenissen ongehoord 

  • De Tegel, categorie: Pionier 

De Deventer mediazaak 

  • De Tegel, categorie: Audio 
  • DDG Award, beste podcast/radioregie 

Maandverbond 

  • NPO Innovatieprijs 
  • EBU Creative Forum, tweede prijs 

Knor 

  • NFF 2022, Gouden Kalf voor beste film 
  • NFF 2022, Gouden Kalf voor beste regie 
  • NFF 2022, Gouden Kalf voor beste production design 
  • Cinekid, Leeuw voor de Beste Nederlandse Kinderfilm 

Captain Nova 

  • NFF 2022, Gouden Kalf voor beste sound design   

Bureau Buitenland 

  • Zilveren Reissmicrofoon 

Hoofdzaken  

  • DDG Award (seizoen 3), TV-programma eencameraregie 
  • Cinekid (seizoen 4), beste Nederlandse non-fictie serie 
  • Rose d’Or, beste kinder- en jeugdserie 

De regels van Floor 

  • DDG Award, beste dramaserie 

Naakt voor de klas met de Sekszusjes 

  • EBU Creative Forum, eerste prijs 

Matties (telefilm) 

  • Cinekid, Jeugdjury Award 

Zenith 2 

  • Cinekid, beste Nederlandse fictieserie 

De avondshow met Arjen Lubach 

  • Broadcast Magazine Mediapersoon van het jaar 

uitgereikt

Endless Borders 

  • VPRO Big Screen Award 

Filho 

  • VPRO documentaireprijs 

Animistic Beliefs 

  • 3voor12 Award 

wat bezielt Poetin nou helemaal?

Toen op donderdag 24 februari de Russen Oekraïne binnenvielen, belden Britta Hosman en Jorien van Nes met elkaar. Als nieuwsgierige makers moesten ze hier iets mee, vonden ze. Want wat bezielde Poetin nou helemaal? Waarom is hij zo geworden? Jorien vroeg zich af wat er zou er gebeuren als die man in therapie gaat. Britta zag het meteen voor zich. Poetin in groepstherapie met andere wereldleiders. Het idee voor Poetins therapie, een docu-fictiefilm, was geboren. In het weekend na de inval kwamen ze bij elkaar en schreven het voorstel in vijf pagina’s uit. Een veelbelovend begin.

Jullie voorstel spreekt enorm tot de verbeelding. Hoe staat het er nu mee? 
'Het ligt in de spreekwoordelijke la. Zo gaat het vaak. Aan ideeën geen gebrek, wel aan tijd. Intussen zijn we druk met andere producties. Het ontwikkelen van een plan als dit heeft een lange aanloop nodig om alles en iedereen in stelling te brengen. En zonder serieus speelfilmbudget is er sowieso geen beginnen aan. We willen een internationale cast. De leiders die in deze film een rol hebben, moeten worden gespeeld door acteurs die voeling hebben met het land waar ze vandaan komen. Dus wordt Poetin door een Rus gespeeld, Macron door een Fransman en Erdogan door een Turk et cetera.'

Wat verwachten jullie van de acteurs? 
'Ze moeten extreem goed ingevoerd zijn. We willen dat ze samenvallen met de leider in wiens huid ze kruipen. Dat is niet alleen een kwestie van goed acteerwerk en grime maar ook van bestuderen van biografieën en praten met deskundigen. De psycholoog die de therapie leidt is trouwens geen acteur. Hij onderwerpt iedereen in deze film aan een echte sessie.'

Hoezo, acteurs kunnen toch gewoon spelen wat er in een script staat? 
'We willen een Dogma-werkwijze, zoals bij Festen. Niet de dialogen volledig uitschrijven maar ruimte laten voor improvisatie. Vandaar dat de acteurs ook moeten beschikken over veel kennis om hun personage zo waarachtig mogelijk te laten reageren in de setting van bijvoorbeeld een familieopstelling.'

Familieopstelling? 
'We zijn heel nieuwsgierig naar wat Poetin beweegt. We willen de absurditeit blootleggen zonder dat we het belachelijk maken. Vandaar dat we ons een voorstelling willen maken van wat er gebeurt als hij in therapie gaat. De familieopstelling is een beproefde methode om doorgegeven patronen en overtuigingen te achterhalen die iemands gedrag bepalen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van representanten die de plek innemen van belangrijke personen uit iemands inner circle en in reactie op elkaar onverwerkte emoties aan de oppervlakte brengen. In onze film willen we de wereldleiders representant laten zijn in een familieopstelling met Poetin. Hiermee krijgen we inzicht in zijn psyche én in de rol die anderen hierbij spelen.'

Dit is toch een geweldig idee, waarom gaan jullie er niet mee verder? 
'Misschien moeten we het er nog eens over hebben. We zijn nu wel een jaar verder, de oorlog wordt steeds grimmiger en het einde is nog lang niet in zicht. Willen we dit idee echt goed uitwerken, dan zijn we zo twee jaar verder. Tegen de tijd dat de film klaar is, kunnen de verhoudingen op het wereldtoneel wel heel anders liggen. Geen mens die het weet. Maar wellicht leidt dit idee wel tot iets wat we nu nog niet hebben bedacht. We zien wel! Eerst nog een serie over persvrijheid in Polen afmaken.'

'We willen de absurditeit blootleggen zonder die belachelijk te maken.'

Britta Hosman & Jorien van Nes

fondsen, cofinanciering & sponsoring

Dankzij de financiële steun van fondsen en instellingen kan de VPRO programma’s ontwikkelen of inhoudelijk sterker maken waarvoor uit OCW-middelen niet genoeg geld beschikbaar is.

In 2022 ontvingen we ruim 4,2 miljoen euro uit het NPO-fonds ter ondersteuning van VPRO-producties. Daar bovenop kwam ruim 400.000 euro van andere fondsen en sponsoren. Dit werd ingezet voor meer onderzoek, extra online bereik en het ontwikkelen van impacttrajecten. 

Het volledige overzicht van alle sponsorbijdragenen overige bijdragen van derden zijn gespecificeerd in de Jaarrekening 2022. 

NPO-fonds 

  • Vreemd kijken 
  • Sorry 
  • De kwestie Kiki 
  • Kop op! 
  • Ira: The Spectacular 
  • Zenith II 
  • Lopende bandwerk seizoen 2 
  • JC 
  • Future me 
  • De Tweeling 
  • Kweekje 
  • The Butler Academy 
  • Modderland 
  • Zon in de nacht 
  • Elisabetta 
  • Henk 
  • Pottenkijkers 
  • Rocco, Phileine en de zwarte dood 
  • Vriend of vijand 
  • Gezeik 
  • Paradise Drifters 
  • Geen hokje voor ons 
  • Mindreader 
  • Anna en de vuilnismannen 
  • Mina & Mevrouw 
  • Oorzaken Academy podcast 
  • Gothrecht 
  • The people’s money 

Mondriaan Fonds 

  • VPRO Tegenlicht Archief van de Toekomst 

EBU Media Innovation Fund 

  • VPRO Tegenlicht Archief van de Toekomst 

Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 

  • VPRO Tegenlicht Archief van de Toekomst 

Rijksmuseum 

  • Revolusi, als de geschiedenis in je opstaat 

Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten 

  • Argos 

European Commission 

  • Youropa 2021/2022/2023 

CoBo 

  • Along the Way 

Beeld & Geluid 

  • Simplisties Verbond 

bestuursverslag & jaarrekening

Download het Bestuursverslag & Jaarrekening 2022.

De VPRO Jaarrekening 2022 is gepubliceerd op 20 april 2023, onder voorbehoud van vaststelling door de Algemene Ledenvergadering.

sociaal jaarverslag

overzicht: VPRO-producties 2022

De informatie over VPRO-producties is ondergebracht in aparte downloads voor video en audio.

kijkcijfers

uitgereikte prijzen

programmaverkopen

evenementen

kinderprogramma over democratie maar dan leuk

Juliette van Paridon, eindredacteur VPRO Jeugd, wilde al jaren een programma over democratie voor kinderen maken. Het was nog geen concreet idee, maar wel een diepgevoelde wens die ze af en toe besprak in haar team met Mandy Bezema. Steeds als ze iets in de media tegenkwam over het onderwerp, een onderzoek ofzo, dan dacht ze: ja hier moeten we toch echt iets mee. Het zat voortdurend in haar achterhoofd.

En toen?
'Toen vond ik dat we echt iets moesten bedenken. Dat gingen we proberen, samen met regisseur Josèff Iping. In eerste instantie kwamen we tot allerlei vreselijke programma-ideeën. Maar op een gegeven moment zagen we een BBC-programma dat ging over het beginnen van je eigen land, en op Netflix How to Become a Tiran. Dát bracht ons bij het idee voor Timmyland met Tim den Besten. Het plan dat we schreven was aanvankelijk meer gericht op democratie en wat minder op tirannie. Dat hebben we ingediend bij de NPO en die wees het af. Maar wij vonden het nog steeds een goed idee. We hebben vervolgens twee aanpassingen gedaan. We schreven er meer BN’ers in en maakten het dictatoriale aandeel groter. Weer ingediend, weer afgewezen.'

Wat balen.
'Ontzettend.'

En waarom werd het afgewezen?
'Omdat kinderen een programma over democratie niet leuk zouden vinden. Maar toen viel Rusland Oekraïne binnen en raakte ik er nog gefrustreerder over dat de NPO het plan niet zag zitten. Dus waagde ik er weer een mailtje aan. En toen, gezien de situatie met de oorlog in Oekraïne, zei de NPO dat we het toch maar moesten gaan maken.'

Met dank aan Poetin dus.
'Ja, toen zagen ze in dat het programma zoals wij dat voor ogen hadden zeer relevant was. En of we dan ook wat meer aandacht wilden geven aan de rol van een dictator.'

Maakt het ook spannender.
'Zeker. Dat groeide ook tijdens het draaien. Tim heeft van zichzelf een soort onaangepastheid en lef in interviews die je niet kunt scripten. We merkten dat de interviews alleen maar leuker werden als Tim meer anti democratie was. Hoe steviger hij positie innam tegen wat mensen hem in interviews over democratie vertelden – dat was natuurlijk allemaal heel correct en verantwoord – hoe belangrijker het werd wat ze zeiden én: hoe leuker het werd om naar te kijken. Vandaar dat we gaandeweg meer ruimte wilden geven aan Tims ontpopping als dictator en de scripts daarop aanpasten.'

Moest zijn pak ook worden aangepast?
'Dat hadden we al laten maken, geïnspireerd door wat dictators dragen. Het is heel grappig als je dat allemaal gaat bekijken, wat een carnavalsparade. Dat leidde tot Tims Khadaffi-achtige outfit, die hem ook heel goed hielp om zijn rol te kunnen spelen. Kleren maken de man.'

Geloofden jullie er van tevoren in dat de koning mee zou werken?
'Nou, we hadden wel een plan B met een koninklijk huisdeskundige. Maar we wilden de koning er echt graag bij hebben. Waarschijnlijk hadden alle ervaren redacteuren gezegd dat dat niet zou lukken qua eindeloos gedoe via de RVD et cetera. Maar tegen onze Lisa Lotens zei ik: wie niet waagt, die niet wint. Wat misschien ook heeft geholpen, is dat Tim al een keer bij de koninklijke stallen heeft gedraaid voor Kwartier van het dier, wat met dezelfde contactpersoon bij de RVD was geregeld. Via haar kregen we ook de medewerking van Rutte.'

Hoe moet het nu verder met onze dictator?
'Dat gaan we zien in het volgende seizoen. Dan blijkt dat Tim niet meer de baas is maar nog wel graag de macht wil hebben. Die krijgt hij als techreus, die allemaal data van mensen heeft. Wordt vervolgd.'

'Tims onaangepastheid en lef in interviews kun je niet scripten.'

colofon

redactie   
Marina Alings 
Marloes Biel 

beeldredactie   
Anemone Minderman 

eindredactie   
Marina Alings 

vormgeving   
Frederik Vorderhake   

met bijdragen van   
Wim Amels 
Marloes Biel  
Geert-Jan Bogaerts  
Hugo Blom 
Marlijn Bouwman   
Roel Burgman 
Tibor Dekker   
Marcel Dunnewind 
Hannah Eenhoorn 
Paula van der Elsen   
Evelijn Garschagen 
Gerben van Heijningen   
Diederik Hoekstra   
Joost Hosman  
Anouk Kamminga 
Michèl Koot   
GertJan Kuiper 
Lieke Kwant 
Mireille van der Laan  
Sandra van Laar 
Arne Leffring 
Jonathan Maas 
Thomas van Manen 
Lennart van der Meulen 
Wieneke Mulder   
Trang Nguyen Mai   
Gerda Nomden  
Juliette van Paridon  
Geert Rozinga 
Erwin Schievers 
Ute Seela 
Maarten Slagboom 
Patricia van der Steen  
Geert-Jan Strengholt  
Iris Soeurt   
Sarah Sylbing  
Brecht van Teeseling  
Carla van Thijn  
Barbara Truyen 
Ilse van der Velden 
Martien Vlietman 
Marise Voskens  
Willem van Zeeland  
Marcus van der Zwaag   

druk   
Wilbert de Jong-Coerwinkel   
Drukwerk Unlimited,  Berg en Dal   

online redactie
Nick Boers

eerdere jaaroverzichten

Klik hier voor het jaaroverzicht 2021

Klik hier voor het jaaroverzicht 2020: Beroerd 2020

Klik hier voor het jaaroverzicht 2019: Toekomstbouwers

Klik hier voor het jaaroverzicht 2018: Zo VPRO.

Klik hier voor het jaaroverzicht 2017: Welkom over de grens.

Klik hier voor het jaarverslag 2016: Sponsor van de vooruitgang.

Klik hier voor het jaarverslag 2015: Sponsor van de vooruitgang.

Klik hier voor het jaarverslag 2014: Want maar dus VPRO.

Klik hier voor het jaarverslag 2013: Pro VPRO.

Klik hier voor het jaarverslag 2012: Puur VPRO.