Aan het eind van 2019 ging vprogids.nl live. Een traject dat veel meer hoofdbrekens, en bijbehorende oplossingen, kende dan vooraf was ingeschat. De bouw van de site door afdeling I&DM was één, maar daarnaast moesten ook tal van andere technische problemen getackeld worden om uiteindelijk het afsluiten van digital only abonnementen mogelijk te maken. Dat vergde een afdelings-overstijgende samenwerking van VPRO Gids, I&DM, FEO, Automatisering en CRM die vruchtbaar bleek en een fundament heeft gelegd voor de toekomst.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar bleven er meer abonnees behouden dan begroot, de stand ultimo 2019 liet een plus van 1965 abonnees zien. De loyaliteit aan de VPRO Gids is onverminderd hoog, ook dankzij de inspanningen van CRM, waarbij het accent eerder op behoud dan op werving lag, al zorgde de voorjaarscampagne met een minigids nog wel voor een instroom van 200 nieuwe abonnees.
De advertentie-acquisitie liet in 2018 een stijgende lijn zien, die we in 2019 graag wilden continueren. Daarom werd de omzet van het voorgaande jaar, 550K, als uitgangspunt genomen, met een plus van 50K, tot 600K. De zomerperiode van 2019 viel echter tegen, wellicht mede veroorzaakt door de vier dubbelnummers, waardoor de uiteindelijke omzet op 540K is blijven steken. De vier zomerdubbelnummers zijn door de abonnees positief ontvangen. De communicatie erover was nu beter opgezet, waardoor lezers zich niet meer verrast voelden.
De bezorging van de gids werd in het voorjaar aangepast. Voortaan ontvangt de helft van de abonnees de gids op dinsdag, de andere helft op woensdag. Zorgvuldige communicatie voorkwam een stroom aan vragen. De bezorging van de gids na de zomer liet wel ernstig te wensen over, waarbij het gemiddeld aantal klachten per week omhoog schoot van 120 naar 800. Reorganisatietrajecten bij PostNL lagen hieraan ten grondslag.
De grootste verrassing van 2019, zij het negatief, was het onverwachte faillissement van drukkerij Roto Smeets BV in het voorjaar, waardoor in hoog tempo geschakeld moest worden om de productie van de wekelijke gids veilig te stellen, waarbij we tegelijkertijd rekening hielden met oponthoud of zelfs niet doorgaan van die productie. Dat laatste, een week geen gids, is gelukkig niet gebeurd. De productie van het blad is voor de duur van het contract overgenomen door drukkerij Senefelder Misset in Doetinchem.
Focus
In de grotere transitie van de VPRO Gids van print naar multimediaal zijn in 2019 belangrijke stappen gezet. Om te beginnen in de aanpassing van de workflow, waarvoor een nieuw redactiesysteem is geïntroduceerd en nieuwe afspraken zijn gemaakt over de aansluiting van print en online. Een grote operatie waarin nog steeds aanpassingen worden gedaan, zowel technisch als redactioneel. Inhoudelijk is de focus verscherpt door te werken rondom vier belangrijke inhoudelijke pijlers: Film & Series, Boeken, Documentaire en Podcast. Bij uitstek gebieden waarin heel veel te gidsen valt. Daarvoor is ook de slagkracht van de redactie verbeterd. Hard nodig om alle mooie ambities te realiseren voor 2020.
Multimediaal
VPRO Cinema besteedt sinds 2002(!) volop aandacht aan de beste films die in de bioscoop of op televisie zijn te zien. Sinds enkele jaren is de populaire rubriek met de wekelijkse filmtips voor Netflix daaraan toegevoegd. En in 2019 hebben we de blik verruimd naar kwaliteitsseries. Met succes: veel lezers wisten de site te vinden als ze informatie zochten over bijvoorbeeld de Netflix-serie When They See Us, HBO’s rauwe reconstructie Chernobyl, of de NPO-zomerhit The Pier. En die informatie krijgen ze in de vorm van korte tips én verdiepende verhalen; in geschreven vorm, video’s en podcasts. Het bezoek aan de site nam in 2019 een vlucht: per maand meer dan 300.000 unieke bezoekers.
De lancering van vprogids.nl ging vergezeld van de allereerste multimediale productie van de redactie, de vierdelige podcastserie Backspace, waarin aan de hand van vier online platforms uit de afgelopen vijfentwintig jaar de geschiedenis van het internet in Nederland wordt belicht. Elja Looijestijn en Cecile Elffers maakten de serie onder eindredactie van Remy van den Brand. Het leverde niet alleen mooie reacties van luisteraars op, het leidde ook tot media-aandacht op NPO Radio 1 en op diverse online plekken.
Op NPO Radio 1 werd ook een start gemaakt met de VPRO Koos Podcast, een coproductie met Nooit meer slapen waarvoor Atze de Vrieze en Elja Looijestijn thematisch het podcastlandschap duiden. Er liggen plannen voor een vervolg op deze reeks.
Bijlagen en specials
Fans van festivals als IFFR, IDFA, Holland Festival maar ook de Maand van de Geschiedenis en November Music werden ook dit jaar weer vergast op een bijlage bij de gids met hoogtepunten uit de programmering. Nieuwkomers in 2019 waren Crossing Border en een alliantie van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam en het Muziekgebouw aan ’t IJ.
Voor Dutch Design Week maakte de redactie een special, participeerde in de jaarlijkse top 10 DDW-tips en nam actief deel aan De toekomst-is-fantastisch-woonkamer in het Klokgebouw op Strijp-S. Inclusief coveraffiches en vers geschreven fictie door schrijvers van naam, van Saskia de Coster tot Peter Terrin.
Extra’s
Een avontuur dat aparte vermelding verdient, was de expeditie die Gerhard Busch ondernam naar Canada, waar hij vanwege de langlopende Discovery-serie Gold Rush een grote reisreportage maakte over het goudzoekersstadje Dawson City. Uiteraard met medeneming van beeld en korte filmpjes voor de social kanalen van de gids.
Aan het eind van het jaar werd ook een begin gemaakt met een groot samenwerkingsproject van de makers van In Europa. Resultaat tien grotere interviews met bijzondere illustraties in de gids en online. Er liggen plannen voor eenzelfde aantal bij het tweede deel van de reeks.