Terwijl iedereen de mond vol heeft over Big Data en alle issues rond privacy, toegang en beheer volop ter discussie staan, valt mij op dat we het nog nauwelijks of niet hebben over het gebruik van data in de journalistiek.
Natuurlijk, er worden handboeken geschreven over datajournalistiek, maar dat bedoel ik niet. Het gaat me om de commerciële toepassing van data. Journalistiek moet immers worden betaald, en het geld ervoor komt uit abonnementen, advertenties of van de overheid (in het geval van de publieke omroep). Maar in alle gevallen willen de geldschieters dat hun investering rendement oplevert. Ofwel: dat de journalistieke arbeid publiek bereikt. Data over het gedrag van het publiek worden dan gebruikt om een groter publiek te bereiken, of om het publiek vaker te laten terugkeren naar je site, of om je bezoekers meer door te laten klikken.
Dat bol.com of amazon.com zo’n datastrategie optimaal inzet, begrijp ik. Die strategie is cruciaal om te overleven. Maar ook het journalistieke bedrijf moet overleven. En daar zit een stevige angel, om niet te zeggen, een weerhaak van jewelste. Want het bereiken van een groot publiek staat soms op gespannen voet met het bedrijven van kwaliteitsjournalistiek.