Volgens Jaron Lanier kan iedereen een basisinkomen krijgen door zijn eigen data te verhandelen. Vooralsnog lijkt het nog toekomstmuziek: volgens een calculator van Financial Times betalen marketeers zelden meer dan $1 voor jouw informatie. Toch zijn er al verschillende mogelijkheden om geld te verdienen met je data. En misschien is dat in de toekomst genoeg om van te kunnen leven.
Welke mogelijkheden bestaan er al wanneer je je persoonlijke data wilt verhandelen? En wat is jouw marktwaarde?
You are what you like
Het is logisch dat bedrijven dingen van je weten die op je openbare profiel staan, maar ze kunnen ook dingen vertellen die je zelf niet naar buiten bracht. Er zijn een aantal apps die dit laten zien. De app Predictomatic bijvoorbeeld, die informatie van je Facebookprofiel gebruikt om te voorspellen hoe je hun vragen beantwoordt.
De site You Are What You Like is nog een mooi voorbeeld. Deze kijkt alleen naar een selectie van je likes en vrienden om op basis daarvan je karakter in te schatten. Deze app is onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Cambridge, waar onderzoekers met succes zaken als seksuele geaardheid en politieke voorkeur voorspelden aan de hand van likes op Facebook.
Omdat je het waard bent
Wanneer al de individuele datastromen vervolgens gecombineerd worden, kan zeer nauwkeurig worden voorspeld wat mensen willen en zullen doen. Briljant wetenschapper en wiskundige Stephen Wolfram stelde al vast: “People are more predictable than particles”. Weten hoe mensen in hun relatie staan, of ze een kind willen of verwachten, waar hun interesses liggen betekent weten wat ze willen kopen. Die informatie is bedrijven dus veel waard.
Hoeveel precies, dat kun je bijhouden met een plugin van Privatics die aangeeft wanneer jouw data wordt verhandeld op de informatieveilig. Mensen geven hun data gratis weg, en vervolgens blijkt die in bulk verkocht te worden aan de hoogste bieder. De prijs die gemiddeld betaald wordt? Slechts $0,000856.
Handelen in je eigen data
Om toch je eigen handel te gaan drijven, is het belangrijkste om je data onder controle te krijgen. Hier bestaan al een aantal toepassingen voor. Diaspora is een nieuwe benadering van sociale media, waarmee je je gegevens in lokale pods opslaat. Hier valt alleen nog geen geld mee te verdienen: daarvoor moet je bij Cayova zijn. Dit bedrijf, letterlijk een afkorting van capture your value, is een sociaal netwerk dat erop gericht is jezelf als reclamedoelwit slim te verhandelen. Bedrijven moeten betalen om advertenties te tonen en jouw informatie te zien, en dat geld komt uiteindelijk bij jou terecht.
Ook kun je ervoor kiezen een datalocker te gebruiken. Zoals Michael Fertik, eigenaar van Reputation.com, zegt: “You are walking around naked on the Internet and you need some clothes. I am going to sell you some.” Dit bedrijf zorgt ervoor dat je informatie kunt vergrendelen in lockers, en kunt kiezen wie of wat de sleutel krijgt.
Om te voorkomen dat een bedrijf je gegevens meteen doorspeelt, wordt de data versleuteld zodat het maar eenmalig te gebruiken is. Hoe persoonlijker de informatie, hoe duurder het is om toegang te krijgen. En hoe meer bedrijven binnen mogen, des te meer er op je rekening wordt gestort.
Kiezen om te delen
Je kunt dus geld verdienen aan je data, hoewel een basisinkomen nog ver weg is. Omdat mensen steeds bewuster omgaan met de data die ze als broodkruimels achterlaten, zijn er nieuwe diensten die niets delen. Apps als Snapchat staan je toe foto’s te sturen die de ontvanger maar 10 seconden kan zien en de browser Onion maakt het mogelijk anoniem te surfen. Als alternatief voor Google kun je zoeken met DuckDuckGo, die geen gebruik maakt van algoritmes om te bepalen wat jij wilt vinden wanneer je zoekt.
Toch blijven de mogelijkheden –zeker voor de digitale leek- heel erg beperkt. Uiteindelijk is het onvermijdelijk dat je gegevens digitaal worden opgeslagen en kun je dit niet voorkomen. Beter is het om te weten waar je data is en wie er toegang tot heeft – of je er vervolgens nog $0,000856 aan wilt verdienen, is dan aan jou.