De Wallen op stap. De heetste plekjes van Nederland. Sexcetera, Sex Court, Seks voor de Buch… De tweede helft van de jaren negentig kon je de tv niet aanzetten of de commerciële zenders brachten seks en bloot op de buis. Maar sinds de jaren nul is SBS6 een familiezender, zendt Veronica keurige Amerikaanse series uit en filmt Menno Buch liever criminelen in de bajes dan seksende mensen die creatief zijn met courgette. Waarom is seks verdwenen van de commerciële tv? Verkoopt seks niet meer? Is de concurrentie van porno op internet te groot? Of is het publiek preuts geworden?
Fons van Westerloo was oprichter van SBS. Er is maar één reden dat hij als zenderbaas op seks inzette, en dat was een commerciële. Om een nieuwe zender in de markt te zetten moet je iets doen wat niemand anders doet en dat was in dit geval softporno op de buis brengen. Dat was afgekeken van het Duitse RTL. Dat had quizzen waarbij dames uit de kleren gingen en zond in de avonduren aangekochte softporno uit. ‘Ik ben geen moralist,’ zegt Van Westerloo. ‘Iedereen riep er schande van, maar de kijker wist ons wel te vinden en er werd over ons geschreven. In het begin was het allemaal heel beschaafd, vooral bejaard Nederland vond het fantastisch. Maar al snel werden de programma’s ranziger.’
Uitgewerkt
Logisch, stelt Joke Hermes, lector Media, Cultuur en Burgerschap aan de Hogeschool Inholland. Eén iemand begint, de rest volgt – zo gaat het altijd. ‘Als Baantjer een succes is, heeft iedereen binnen vijf jaar een politieserie.’ Of het nu aan de overvloed lag of aan de gewenning, de kijkcijfers lieten eind jaren negentig zien dat seks uitgewerkt was. Twee opties in zo’n geval: of je gaat een stap verder en komt met hardcore porno op de buis, of je stopt er rigoureus mee. Optie een was voor Van Westerloo niet im frage, dus gooide hij het roer om. Hij bedacht Hart van Nederland, maakte van het blokje Shownieuws een langer programma en SBS werd een brede familiezender die tegenwoordig wordt gerund door zijn zoon Remko.
De dag dat hij er in 2003 vertrok was tevens de laatste dag van Ronnie van Briemen, destijds verantwoordelijk voor de inzet van tv-commercials op de zender. Tegenwoordig werkt Van Briemen voor Carat, dat tv-zendtijd inkoopt voor adverteerders. Hij is het oneens met Van Westerloo, die stelt dat het publiek genoeg had van de seks en dat het de adverteerder niets kon schelen in welk programma die zijn reclame op tv zag, zolang de doelgroep maar werd bereikt. Volgens Van Briemen is de behoefte van het publiek onveranderd, maar wil de adverteerder, die tegenwoordig volop keus heeft en eisen stelt, zijn commercials in een ander umfeld hebben dan rondom erotische programmering. ‘De adverteerder is preutser geworden,’ zegt hij. Hij merkte het al bij SBS: A-merken, maar ook andere adverteerders (behalve de Waterbeddenconcurrent) verzochten om andere zendtijd dan rondom erotische tv.