‘Het hele jaar door werken we om in de zomer te kunnen knallen met ludieke en traditionele nieuwtjes. Dit jaar worden we weggeblazen door een vliegramp, van vorig jaar nota bene, door een lelijk brok ijs waar we negen jaar naar onderweg zijn geweest, en dan komt Griekenland er ook nog even overheen. Dan denk ik jongens, waar zijn we nou mee bezig? Moet dat allemaal nu? Kunnen we de vliegramp niet herdenken in – pak ‘m beet - oktober?’
De woordvoerder laat weten dat het bedrijf voor de komkommertijd van 2015 drieëndertigduizend nieuwtjes heeft klaarliggen, variërend van blauwalgberichten tot een zwembad met heel nat water in Roermond. Veel van deze berichten zullen nooit het daglicht zien. Komkommertijd BV zal in het ergste geval alle nieuwtjes uitprinten en gratis uitdelen in stations en winkelstraten.
‘Het publiek heeft behoefte aan ons nieuws, ze zijn ermee opgegroeid, kijken er ieder jaar weer naar uit. We zien het als onze plicht om de mensen aan komkommernieuws te helpen. Als het niet goedschiks kan, dan doen we het kwaadschiks. We hebben hier noodscenario’s klaarliggen die we liever niet gebruiken maar wat moet dat moet.’
Aandeelhouders waarschuwden al langer voor rode cijfers omdat het bedrijf onvoldoende inspeelde op trendnieuws zoals Kim Kardashian, selfiesticks en dingen met hashtags. ‘Ze zouden het liefst zien dat Komkommertijd wordt opgesplitst en in delen wordt verkocht, maar een komkommer verkoop je toch ook niet in stukjes? We zijn niet van plan om als salade te eindigen.’
De situatie bij Komkommertijd Nederland BV is zo ernstig dat het bedrijf niet weet of het de traditionele nieuwtjes over de eikenprocessierups in augustus zal halen.