‘History is not over’, schreef de Amerikaanse politicoloog Benjamin R. Barber in 1995 als eerste zin in het voorwoord van zijn boek Jihad vs McWorld (lees hier het gelijknamige essay uit 1992 in The Atlantic dat aan het boek voorafging). Waarmee hij het betoog dat daar 300 pagina’s lang op volgt doelbewust ook neerzette als een antwoord op dat boek van drie jaar eerder: Francis Fukuyama’s The End of History and the Last Man.
Waar Fukuyama in de Val van de Muur en de ondergang van het reëel bestaande socialisme de onontkoombare overwinning zag van de liberale democratie en het kapitalisme, bij gebrek aan serieuze alternatieve ideologieën, poneerde Barber bijna het omgekeerde. Juist dat kapitalisme, in zijn allerminst democratische vorm van deregulering, consumentisme en neo-liberaal marktfundamentalisme zou een dialectische danse macabre gaan dansen met de onvermijdelijke tegenreactie die hij ‘Jihad’ noemde.
Als gevolg van de aantasting van lokale culturele identiteit die de globalisering met zich meebrengt, het verlies van controle over het nationale domein en het terugtrekken van de deels toch al machteloze overheid, zou de verweesde burger terugvallen op tribale sentimenten.