Bouwen aan je identiteit

Authentiek wonen is nog niet zo gemakkelijk. Hoe echt is jouw huis?

De zucht naar authentiek wonen is groot. Kastelen, koetshuizen, kerken of blokhutten. Als je het internet afstruint, krijg je het idee dat de hele (Westerse) wereld in een afwijkende, unieke woning wil vertoeven. Dat wordt lastig; de hoeveelheid ‘echt’ authentieke gebouwen is beperkt. Makelaars anticiperen op deze schaarste en rekken het begrip ‘authenticiteit’ op. Je nieuwe rijtjeshuis in jaren dertig stijl of een Zweedse woning die als bouwpakket uit de Verenigde Staten komt: allemaal worden ze aangeprezen als ‘authentieke woning’. 

Rijp voor de sloop?

Mocht jouw huis niet als zodanig worden getypeerd, dan is er geen man over boord. Alles is ten slotte te koop. Authenticiteit haal je met het grootste gemak in huis. Vaak wordt ‘authentiek’ geassocieerd met spullen van vroeger: interieur waar een zweem van nostalgie omheen hangt, zoals tweedehands spullen. Of in moderne termen: 'retro meubilair'. Spullen van toen met de gemakken van nu. Authentiek wonen moet wel leuk blijven.

Een andere variant op een authentiek interieur is het gebruik van duurzame materialen, zoals sloophout. Sinds er massaal tafels en banken van gefabriceerd worden, die je terug ziet in hippe restaurants en woonkamers, heeft de negatieve titel ‘sloophout’ ineens een positieve betekenis gekregen. Sloophout is ‘in’, ‘exclusief’ en dus behoorlijk prijzig. Kan je je geen authentiek exemplaar veroorloven? Niet getreurd. Een schuurmachine en een potje lak doen wonderen.

Doorzonwoningdesign

Heb je geen plek voor grote authentieke meubelen, dan kom je ook een heel eind met decoratie. Zo hoef je het vliegtuig niet in voor een stukje oerbos dat niet zou misstaan in je raamkozijn. Grote kans dat het tuincentrum om de hoek ook lianen verkoopt. In alle soorten en maten. Leuk aan te kleden met ‘originele nepbloemen’. De Keuringsdienst van Waarde noemt deze trend ‘winstgevend onkruid’ en ‘doorzonwoningdesign’. Waarom zou een tak uit het dichtstbijzijnde park niet voldoen? Wat blijkt: kopers gaan overstag door het ‘Tarzan en Jane’ gevoel dat ze met deze takken hun woning binnenhalen. Authentiek moet exotisch en speciaal zijn. 

In de zoektocht naar authentiek wonen is er tot slot één obstakel: IKEA. Het succes van de Zweedse woongigant wordt misschien wel het beste geïllustreerd door het feit dat er wereldwijd al meer dan 42 miljoen Billy-boeken kasten zijn verkocht. Om te voorkomen dat mensen het idee krijgen dat ze echt allemaal hetzelfde hebben, is het aanbod van overige producten dusdanig groot dat iedereen iets kan vinden dat bij zijn stijl past. Of zoals het in de film Fight Club wordt verwoord: "I'd flip through catalogs and wonder, what kind of dining set defines me as a person?" Ben je de echte IKEA zat? In China kun je terecht voor een nep-filiaal.