Van Amerika naar Azië – ook daar zijn mediamakers bezig met het levendiger verpakken van nieuws. De Chinese ondernemer Jimmy Lai vond veel nieuwsitems op televisie net radio: bij een vliegtuigcrash is er nooit beeld van de ramp, alleen van de puinhoop daarna. Over die shots worden dan wat quotes geplakt of er wordt een infographic gemaakt, maar visueel stelt het allemaal weinig voor.
De oplossing voor zijn eigen televisiekanaal: nieuwsanimatie. Met de informatie die je hebt over de toedracht van een crash maakt de animator zelf de voorstelling. Dit is wat Next Media, het bedrijf van Lai, nu zo’n 45 keer per dag doet met vijftig journalisten en 600 animatoren in dienst. De animaties worden via twee kanalen verspreid: het satirische TomoNews, dat vooral voor de Aziatische markt werkt, en News Direct, een journalistieker platform voor westerse klanten, waaronder persbureau Reuters.
Michael Logan is content development director, zijn vierde baan als journalist, hiervoor werkte hij voor kranten in de vs, Taiwan en Hong Kong. ‘De journalistiek is in crisis en moet zichzelf opnieuw uitvinden,’ vertelt hij over de telefoon. ‘Nieuwsanimatie is een nieuwe en spannende manier van verhalen vertellen.’
De verslaggeving is hetzelfde als met klassieke journalistiek, legt hij uit. Je verzamelt feiten, alleen nu met focus op visuele informatie. Welk type vliegtuig, welke windrichting, wat is de normale vliegroute en waar week het nu af? Uiteraard vind je nooit voor honderd procent alle feiten. Bij een geschreven stuk publiceer je alleen wat je weet, je schrijft geen speculaties; bij televsieverslaggeving maak je een montage met de beelden die je hebt. Maar bij nieuwsanimatie creëer je de beelden zelf.
Hoe groot is de verleiding van invulling wanneer je iets niet zeker weet maar je het plaatje wel concreet wilt maken? ‘We richten ons op details die belangrijk zijn voor het verhaal,’ licht Logan toe. ‘Wat voor kleur shirt droeg het hoofdpersoon in een verhaal? Is zoiets belangrijk voor het verhaal? Nee? Nou, dan maken we er een generieke kleur van.’ Logan voegt eraan toe dat bij nieuwsanimatie dezelfde regels worden gehanteerd als voor klassieke media: ‘don’t suppose anything.’