De Black Lives Matter-movement was dit jaar actiever dan ooit. De dood van George Floyd bleek de druppel, die de overvolle emmer deed overlopen. Massaal trokken mensen de straat op uit protest.
Waarom er in 2020 nog steeds racisme bestaat, weet niemand. En als wij het niet weten, hoe moeten wij het onze kinderen dan uitleggen? Moeten we dat eigenlijk wel doen?
Dit dilemma ondervond documentairemaker Ikenna Azuike. In de aflevering ‘De post-racistische planeet’ vertelt hij hoe hij zijn achtjarige dochter vertelde wat er gebeurd was met George Floyd. Het resultaat: een zee van tranen, bij zijn dochter maar ook bij hem. Hoe maak je rassendiscriminatie bespreekbaar met je kind?
Volgens auteur Layla F. Saad is het pedagogisch gezien het beste om een gesprek over racisme behapbaar te maken. Door korte gesprekjes te voeren met je kind, voorkom je dat je kind overprikkeld raakt. Een te lang gesprek doet af aan het belangrijke gesprek.
Een goed mens willen zijn is volgens Saad een valkuil bij niet-zwarte mensen. Ze merkt op dat opmerkingen als ‘ik heb zwarte vrienden’ en ‘ik zie geen kleuren’ het tegenovergestelde bevestigen. En daarbij zorgen ze voor een misvormd beeld van de verschillen tussen mensen.
Als jij geen vrienden of vriendinnen van kleur hebt, moet je daar juist over praten met je kinderen. Door dit soort dingen te bespreken, maak je het voor jouw kinderen ook bespreekbaar: hoe zien de vriendjes van je kind er uit? En hoe voelt je kind zich daarbij?
Het is vergelijkbaar met je kind laten zien dat iedereen een andere lichaamsbouw heeft. Je geeft je kind de ruimte om de verschillen van mensen te (h)erkennen en accepteren. Zo wordt het ook makkelijker voor je kind om zichzelf te accepteren, aldus Layla F. Saad.
De gesprekken hoeven geen traumatische gebeurtenis als aanleiding te hebben, zoals de dood van George Floyd. Ze moeten juist dienen als voorbereiding op zulke nare gebeurtenissen. Zo kunnen we onze kinderen beter uitleggen waarom mensen met een andere huidskleur (nog) niet gelijk behandeld worden.
Maar wanneer ga je dan het gesprek aan? Volgens Layla F. Saad moeten we het gesprek aangaan bij de dagelijkse bezigheden, zodat kinderen begrijpen dat racisme verbonden is met veel aspecten in het leven. Denk aan: als je onderweg naar school bent, na het kijken van een film of nadat je huiswerk hebt gemaakt met je kind.
Zo doorbreken we het taboe dat racisme heet.