Maar als binnenkort onze auto’s via het netwerk constant in de gaten worden gehouden: van wie zijn die data dan? Van Google’s zelfrijdende-autobedrijf Waymo? Van Uber? Amazon? Of komen de gegevens terecht bij Chinese bedrijven die momenteel mondiaal investeren in 5G netwerken, en mogelijk over tien jaar de wereld overspoelen met goedkope zelfrijdende auto’s?
Moeten we de autonome auto eigenlijk wel willen in de stad? Is het überhaupt haalbaar een honderd procent veilig vervoersmiddel te ontwikkelen? Immers, de mens blijft impulsief en daarmee ondoorgrondelijk voor deze rijdende robots. Dilemma’s genoeg, maar de auto-industrie is er klaar voor en is overtuigd: die rijdende robot er gaat komen.
Met o.a.: Carlo Ratti (MIT Senseable City Lab), Marleen Stikker (directeur Waag Society), Carlo van de Weijer (TU Eindhoven), Erik Coelingh (technisch adviseur software-ontwikkelaar Zenuity) en Jean-Francois Bonnefon & Iyad Rahwan (onderzoekers ‘The Moral Machines Experiment’ MIT Media Lab) en Uwe Keller (directeur Autonomous Driving-Daimler AG).
Regie: Geert Rozinga
Research: Halil Özpamuk
Productie: Jeroen Beumer