In het lab bouwt Anna Gimbrère met haar brains Edwin en Joseph aan het vervoermiddel door eerst het meest stabiele frame te kiezen en die vervolgens vol te hangen met apparatuur en sensoren. Ze ontmoet verkeersexpert Marco te Brömmelstroet, fietsprofessor Arend Schwab, en ze gaat naar het autonoom raceteam van de TU Eindhoven. Gijs Dubbelman vertelt over hoe een computer verkeerssituaties kan aanleren. Uiteindelijk krijgt Pieter de eer om de zelfrijdende fiets uit te testen op een parcours tegenover senioren op e-bikes.
Dagelijks gebeuren er veel ongelukken met ouderen en elektrische fietsen. Comedian Pieter Derks vraagt zich af waarom er nog geen zelfrijdende fiets is.
bij deze aflevering
hoe duurzaam is een elektrische fiets?
Je zou zeggen dat een elektrische fiets met een accu en motor, eventueel met boordcomputer, niet zo duurzaam is. Je hebt immers stroom nodig om de accu op te laden, terwijl je met een ouderwetse trapfiets het op pure spierkracht doet.
Toch blijkt dat je voor vijftig kilometer fietsen beter de elektrische fiets kan pakken dan je simpele tweewieler. Mensen zijn namelijk helemaal niet zo efficiënt in energie omzetten: de bruine boterhammen die je nodig hebt om dat stuk te fietsen stoten meer CO2 uit dan de stroom die je accu oplaadt. Lees de volledige uitleg op de site van De nationale wetenschapsquiz.