Het leven is niet altijd eerlijk. Maar sommige mensen hebben net wat meer te maken met onrecht dan anderen. Je kan geboren zijn in een land met een oneerlijk rechtssysteem, onder aan de privilege-ladder staan, of door overmacht aan het kortste eind trekken. Wie zijn deze mensen en hoe gaan ze daar mee om? In dit artikel passeren verschillende vormen van onrecht, op wat voor manier burgers hier de dupe van zijn, en hoe zij er tegen vechten.

geld is meer waard dan mensenlevens

Tenzij je als een kluizenaar in niemandsland woont krijg je hoe dan ook te maken met opgelegde regels vanuit de overheid: een machtig orgaan dat een samenleving in goede banen moet leiden. Maar waar machtsverschil is, is ruimte voor machtsmisbruik.

Neem de Italiaanse Guiseppe Altadonna die zijn zoon verloor bij een groot ongeluk op de Morandibrug van Genua. Deze verkeersbrug van meer dan een kilometer stortte op 14 augustus 2018 deels in, met 43 doden tot gevolg.

Hoewel de overheid jarenlang bleef volhouden dat de brug meer dan voldoende werd onderhouden en geïnspecteerd, bleek uit deskundig onderzoek dat onzichtbaar roest en metaalmoeheid onoverkomelijk was, en meer onderhoud wel degelijk nodig was geweest om de ramp te voorkomen.

In De onfatsoenlijken komt Guiseppe aan het woord en vertelt over het corruptieschandaal rond de Morandibrug. Hem en zijn familie had veel leed bespaard kunnen worden als de overheid haar burgers boven financieel belang had geplaatst. Maar nu is het te laat.

restjesmensen

Er is niet altijd één aanwijsbaar moment - zoals een ramp - waarop het leven tegen zit. Stel: je hebt vroegtijdig je school moeten afkappen omdat je voor je doodzieke vader moest zorgen. Als je volwassen bent kom je zonder opleiding moeilijk aan een baan en genereer je als fulltime schoonmaker net genoeg inkomsten. Een fysiek zwaar beroep, waar je ook nog nauwelijks pensioen mee opbouwt. Christel Bekaert is een van de vele ‘restjesmensen’, zoals de schrijver van De onfatsoenlijken Jan Antonissen ze noemt, die in deze situatie zit.

Of neem de jonge fietskoerier die als verkapte freelancer aan het werk is. Wanneer hij een zwaar ongeluk krijgt heeft hij geen recht op een uitkering, terwijl hij wel de huur moet doorbetalen. De 24-jarige Robin Debecker is een van de velen die dit is overkomen.

Niet gek dus dat er in Nederland door vakbond FNV een rechtszaak werd aangespannen tegen Deliveroo – die het maaltijdbezorgbedrijf verloor. Nu krijgen koeriers recht op cao-loon en doorbetaling bij ziekte.

Kunnen we die financiële ongelijkheid dan niet verminderen zodat meer mensen gelijke kansen krijgen? Het probleem begint al bij de relatief lage belastingen die de superrijken betalen, concludeert VPRO Tegenlicht. In de aflevering ‘Kijken naar de rijken’ bekijken ze de mogelijkheden om de kloof te dichten.

regeltjesdoolhof

Meer regels van bovenaf voor een eerlijker systeem kunnen helpen in de strijd tegen onrecht, maar bureaucratie ligt altijd op de loer. Dan word je slachtoffer van het systeem.

In De outsiders praat Tim den Besten met de wanhopige vader Patrick. Hij is een verstoten vader. Toen na een korte relatie zijn vriendin plotseling zwanger werd wilde ze niet dat hij hun kind mocht zien. Al meer dan dertig rechtszittingen probeert hij de rechtbank te overtuigen dat hij regelmatig contact mag hebben met zijn bloedeigen dochter, maar Patrick wordt snel weggezet als een vechtende ouder die de moeder zwart wil maken. Dat imago werkt hem tegen in het naleven en controleren van de afspraken door anderen. Hij is het vertrouwen in het rechtssysteem verloren.

Als je ontevreden bent over de huidige wetten en regels kan je natuurlijk gaan demonstreren. Maar dat wordt je wel lastig gemaakt als demonstraties óók aan regels verbonden zijn. Steeds vaker worden daar mensen bij opgepakt. Ligt dat aan meer onvrede en actievere demonstranten of mogen we ons gevoel van onrecht steeds minder vaak uiten? Journalistiek programma Argos vroeg zich af: is onze vrijheid van demonstratie in gevaar? 

(behoud van) vrijheid

Vrijheidsbeperking is misschien wel de ergste vorm van onrecht die we kennen. We zagen het tijdens de coronacrisis in de praktijk, toen plotseling de avondklok werd ingevoerd. Veel mensen pikten het niet en gingen boos de straat op.

Als het echt hommeles wordt in je land kan je altijd besluiten te vluchten en elders je vrijheid te vinden. Maar dat kan botsen. Aan het begin van de crisis werden vluchtelingen met open armen ontvangen op Lesbos, Griekenland. Dat ging een tijdje goed, tot er niet genoeg ruimte meer was en er onderlinge conflicten ontstonden.

De overheid besloot zich terug te trekken en veel Grieken stelden hun mening bij: wij worden onrechtmatig behandeld door onze regering doordat we de nieuw ontstane problemen zelf moeten oplossen. Maar die oplossing hebben ze tot op de dag van vandaag niet.

Hoe beide kampen de vluchtelingencrisis op Lesbos ervoeren wordt verbeeld in In Europa, waarin Geert Mak verschillende perspectieven op de geschiedenis naast elkaar legt.

Ook de Vlaamse transporteur Gery Vervloessem kreeg te maken met vluchtelingen die zijn wereld binnendrongen, vertelt hij in De onfatsoenlijken. Ze verstopten zich in zijn vrachtwagens of blokkeerden ‘s nachts de weg om als verstekeling mee de grens over te kunnen gaan.

Behalve dat zo’n ervaring doodeng is, loopt een vrachtwagenchauffeur bij een grenscontrole ook het risico zelf opgepakt te worden vanwege mensensmokkel. Hij wil dat de politiek een einde maakt aan de problemen met transmigranten.

Hoe realistisch is vrijheid in de huidige tijd nog eigenlijk? Digitale technologie beloofde ons vrijheid en verbroedering. Maar inmiddels zijn we bekend met online politieke manipulatie en grootschalige privacyschending door techbedrijven. Wat aanvankelijk als een aanwinst werd beschouwd, voelt nu steeds vaker als een bedreiging van de vrijheid. Hoe kunnen we ons wapenen tegen dit soort machtsmisbruik? Die vraag probeert Bas Heijne te beantwoorden in Onbehagen, waarin hij praat met historici, wetenschappers en filosofen.

dodelijke doofpot

Vastzitten in een corrupt systeem is al erg. Maar corruptie kan ook veel persoonlijker, harder en hartelozer zijn. De Italiaanse politicus Silvio Berlusconi is in de vier perioden dat hij premier was in verschillende rechtszaken verschenen waarin hij is beschuldigd van omkopen en machtsmisbruik.

Het Marokkaanse model Imane Fadil deed een boekje open over de vele seksfeesten die Berlusconi gaf. De zogenaamde bunga bunga-feesten, waar ook minderjarigen aanwezig zouden zijn. Ze schreef een boek over haar ervaringen met Berlusconi, toen ze plotseling overleed. Er zijn meerdere aanwijzingen dat ze vergiftigd is om haar de mond te snoeren, puur zodat Berlusconi zijn macht kan behouden. Haar huisgenoot vertelt in De onfatsoenlijken wat hij van haar ervaringen weet en gaat uit van kwade opzet. 

In diezelfde aflevering wordt ook het verhaal van journalist Daphne Caruana Galizia verteld. Zij stuitte op bewijs van corruptie bij de Maltese overheid, waarna een autobom haar in 2017 om het leven bracht. Haar moord was niet alleen bedoeld om haar de mond te snoeren, het was ook een waarschuwing naar iedereen die het waagde om zijn neus in zaken van de overheid te steken.

Op 20 maart 2021 werd Keith Schembri, de stafchef van de Maltese ex-premier Joseph Muscat, aangeklaagd voor witwassen, corruptie en fraude. Het gerucht gaat dat hij een zakenman opdracht heeft gegeven om Daphne Caruana Galizia te vermoorden.

strijders

Als we naar de geschiedenis kijken zijn er een aantal momenten waarop iemand grote stappen heeft kunnen zetten in (burger)recht, terwijl het heersende machtssysteem veel onrecht veroorzaakt. Strafrechtadvocaat Inez Weski noemt zo iemand ‘de laatste der rechtvaardigen’, naar het boek van André Schwarz-Bart.

Als voorbeeld haalt ze in Zomergasten Benjamin Ferencz aan, die als hoofdaanklager in de Neurenberg-processen een sterk openingsbetoog hield. Het was de geboorte van allerlei verdragen die konden voorkomen dat overheden hun soms vernietigende kracht konden uitoefenen. Desondanks is daar volgens Weski vandaag de dag nog weinig van over: ‘Er is een volkomen terugtrekking van mensenrechten.’ Zij ziet de toekomst somber in.

Maar mensen zitten niet stil. Dat ontevreden burgers steeds vaker protesteren is een feit. Niet alleen massale demonstraties op straat, maar ook op andere platformen. Zo zorgde #metoo voor een internationale golf aan activisme die vooral online veel impact had. En mobiele camera’s in combinatie met sociale media bleken bij Black Lives Matter een krachtig medium te zijn.

Soms leidt onrecht tot een tegenbeweging die in het meest extreme geval een stad of land volledig ontregelt en reset, soms is de zittende macht te groot en verdwijnen pogingen tot het bestrijden van onrecht in de doofpot. Maar mensen zullen altijd blijven strijden.