Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Marc Chavannes bespreekt nieuwe non-fictie met een link naar onderzoeksjournalistiek, vandaag zijn dat ‘Wanbeleid, Algemeen Burgerlijk’ van Martin Pikaart uitgegeven bij Amsterdam University Press en ‘Het Havenschandaal’, van Frank de Kruif, uitgegeven bij De Geus.
Dit fragment is onderdeel van
Argos
Als je naar een concert of een evenement wilt dat is uitverkocht, kun je proberen een kaartje te bemachtigen op een van de vele doorverkoop-sites. Dat fenomeen heet secondary ticketing.
Maar dan kom je in een wereld terecht waar vreemde dingen gebeuren.
Neem het concert van Muse, in maart volgend jaar in het ZiggoDome in Amsterdam. In een paar minuten waren alle kaartjes weg op het officiële verkoopkanaal Ticketmaster. Tegelijkertijd verschenen er honderden kaartjes op Seatwave, een site waar tweedehandskaartjes worden verkocht. Hoe kan dat zo snel? Zijn dat allemaal mensen die net een kaartje hebben gekocht en ontdekken dat ze helemaal niet kunnen op 9 maart? Of zitten daar ook handelaren tussen?
Seatwave is ook nog eigendom van Ticketmaster. Dat roept vragen op. Verdient Ticketmaster twee keer aan een kaartje?
Een schimmige wereld. En dan moet je ook nog maar hopen dat je een echt kaartje koopt. Want er zijn ook valse kaarten in omloop.
Gelukkig hebben de SP en het CDA een wetsvoorstel ingediend dat de doorverkoop van kaartjes regelt. In 2010 is die wet aangenomen door de Tweede Kamer, nu is hij in behandeling bij de Eerste Kamer.
Twee weken geleden organiseerde de Eerste Kamer een deskundigenbijeenkomst. De experts maakten gehakt van het wetsvoorstel.
Waarom lukt het maar niet om secondary ticketing aan banden te leggen?
Makers: Paulien Sewuster van Argos en Atze de Vrieze van 3voor12
De Boeken
Marc Chavannes bespreekt nieuwe non-fictie met een link naar onderzoeksjournalistiek, vandaag zijn dat ‘Wanbeleid, Algemeen Burgerlijk’ van Martin Pikaart, uitgegeven bij Amsterdam University Press en ‘Het Havenschandaal’, van Frank de Kruif, uitgegeven bij De Geus.