In de aflevering 'Branding Europe' gaat VPRO Tegenlicht langs bij een Brusselse denktank waar een Europees counternarrative ontwikkeld wordt tegen de propagandamachines van de Islamitische Staat (IS) en Poetin. Vanuit het idee dat zo'n verhaal beter van onderop kan ontstaan, is het project Propaganda by the People ontstaan. Hierin worden burgers gevraagd om zelf een propagandaposter te ontwikkelen. Via deze virtuele workshop in vijf video's kun jij zelf meedoen.
Europa heeft moeite om haar eigen verhaal te vertellen. Doe daarom mee aan deze workshop en maak jouw propagandaposter voor Europa.
Meer artikelen bij deze aflevering
Propoganda by the people
Uiteindelijk doel is om alle posters van deelnemers te verwerken tot één animatie. Van Amsterdam tot Genève en Kiev, overal kunnen burgers deelnemen aan het project door hun posters in te sturen of deel te nemen aan workshops. In samenwerking met VPRO Tegenlicht is deze online workshop gemaakt. Deel jouw visie op Europa en wordt onderdeel van propaganda by the people. Het enige wat je nodig hebt zijn een blauwe en rode stift en een printer om de posters uit te printen.
In de volgende vijf video's worden de posters een voor een geïntroduceerd. Alle posters zijn gebaseerd op historische propaganda-ontwerpen. Nu ben jij de ontwerper van de poster. Zo kun jij je bijdrage leveren aan het tot nog toe afwezige Europese verhaal.
Introductieposters
Het project is een initiatief van Prospektor, bestaande uit Eefje Blankevoort en Arnold van Bruggen. Zij werken samen met ontwerpers Janneke van Rooij en Rogier Klomp. Rogier verzorgt deze virtuele workshop. Hij gooit je niet in het diepe, maar neemt je aan de hand om je persoonlijke propagandaposters te maken. In onderstaande introductievideo zie je vier posters waarin je alleen maar iets hoeft aan te kruisen.
Poster 1: Dit wil ik niet
In deze eerste poster gaan we op zoek naar wat jij niet wilt in Europa. Want scherp krijgen wat je niet wilt, helpt je om een idee te vormen bij wat je wel wil. Je hoeft alleen maar een tekst in te vullen. Om je nog verder te helpen, zetten we de drie tips uit de video op een rij:
1. Maak er een persoonlijk verhaal van, dit gaat niet over de EU of Brussel.
2. Wat voor type boodschap wil je op papier zetten? Bijvoorbeeld politiek of filosofisch?
3. Denk aan de vormgeving. Bijvoorbeeld je keuze in lettertype.
Poster 2: Vrijheid
Wat kun jij in Europa wat op andere plekken in de wereld ondenkbaar zou zijn? Met deze gedachte kun je met de tweede poster aan de slag. Teken wat jij kan zijn, doen of zeggen in Europa. Er wordt nu al iets meer van je verwacht. De slogan is er nog wel, maar de tekening moet je zelf verzinnen. Gelukkig hebben we nog wel drie tips.
1. Houdt het actueel. Denk aan alledaagse gebeurtenissen.
2. Bedenk goed welke situatieschets je wilt maken met de persoon op de poster.
3. Zorg dat de poster in één oogopslag duidelijk is. Gebruik niet te veel details.
Poster 3: Beschermen
In de derde poster ga je daadwerkelijk iets zelf tekenen, maar het begin van de tekening staat er wel. Jij hoeft deze alleen af te maken. Teken wat jij wil beschermen in Europa. Wat is zo belangrijk dat het niet verloren mag gaan. Opnieuw drie tips.
1. Houdt het bij een persoonlijke insteek.
2. Gebruik liever één sterk beeld in plaats van veel woorden en details.
3. Denk goed na over hoe je de kleuren rood en blauw gebruikt.
Poster 4: Jouw beeld van Europa
De laatste en vierde poster geeft je haast totale vrijheid. Nu komt het aan op eigen ideeën en invulling. De poster is nauwelijks ingevuld en geeft je dus alle ruimte voor je eigen creatieve invulling. Wie toch nog een beetje houvast wil, kan zich vastklampen aan deze drie tips.
1. Bedenk een concreet plan voordat je start met tekenen.
2. Maak gebruik van de vrijheid op de poster.
3. Wat kon je in de vorige posters niet kwijt? Zie deze poster als een conclusie.
Eindproduct
Alle posters worden uiteindelijk verwerkt tot een animatie. Stuur je resultaten dus vooral op, want hoe meer inzendingen, hoe beter. Ben je geïnspireerd en ga je aan de slag? Gebruik dan vooral een rode en lichtblauwe stift. Als iedereen die kleuren gebruikt, zijn de posters goed te combineren in de uiteindelijke animatie.
Stuur je eindresultaat naar poster@propagandabythepeople.eu, upload de poster als reactie op Facebook of stuur de posters in een envelop op naar Propaganda by the people, Baarsjesweg 200-1, 1057 HR in Amsterdam.
Propaganda by the people is een initiatief van designers Rogier Klomp en Janneke de Rooij en journalisten Eefje Blankenvoort en Arnold van Bruggen. Eefje en Arnold zijn de oprichters van het journalistieke productiebedrijf Prospektor.