VPRO Tegenlicht

Branding Europe

Bestaat er zoiets als een Europees, gemeenschappelijk verhaal? Is het formuleren daarvan zinvol of zijn we eigenlijk al te laat?

De aantrekkingskracht van het IS-kalifaat op jonge moslims, de sterke propaganda-machine van het Kremlin en de onstuitbare stroom migranten aan de poorten: Europa voelt aan alle kanten de hete adem van dreiging in de nek. Het wordt steeds noodzakelijker om het bestaansrecht van Europa helder te formuleren. Een duidelijk en emotioneel verhaal over wat wij zijn en wat dat ons waard is. Waar zijn de pleitbezorgers van onze gedeelde Europese normen en waarden?

reacties bij aflevering

In Brussel is met Europees geld een centrum opgericht dat een counter-narrative, een tegenverhaal, moet ontwikkelen als antwoord op IS. Een aantrekkelijk verhaal, vormgegeven en verwoord door de beste reclame- en communicatiemensen, om jonge moslims te overtuigen van het verhaal Europa. Een andere denktank is op hetzelfde moment bezig de berichten van Poetins propagandamachine te ontrafelen en ontkrachten. 

Europese normen en waarden

Maar wat zijn onze gedeelde Europese normen en waarden? En waar vinden we de sterkste pleitbezorgers? VPRO Tegenlicht reist naar Estland waar jonge studenten met elkaar debatteren over Europese waarden en met argusogen kijken naar de oorlogstaal van Poetin in hun achtertuin. In ons land debatteert een denktank van Islam-studenten onder leiding van Maurits Berger met historicus Mathieu Segers over datgene wat Europa bindt. 

bijlagen

Bestaat er zoiets als een Europees, gemeenschappelijk verhaal? Is het formuleren daarvan zinvol of zijn we eigenlijk al te laat? Of is een gemeenschappelijke vijand hét middel om de eensgezindheid te brengen op het continent dat er maar niet in wil slagen één te worden?  

biografieën

Met: Matthieu Segers (historicus & Europa deskundige), Khadija Kadrouch Outmany (antropoloog), Maurits Berger (islamoloog), Jan Jambon (Belgische minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid), Joeri Jansen (creatief directeur reclamebureau Roorda), Jerzy Pomianowsky (directeur denktank European Endownment for Democracy) & Vladislav Kopylkov (Journalist uit Estland). 

Regie: Sarah Sylbing
Research: Henneke Hagen
Productie: Jeroen Beumer
Eindredactie: Marije Meerman & Doke Romeijn

meer zoals 'branding europe'