hoe Frankrijk de wagenwedloop tackelt

Wat betreft politiek ingrijpen loopt Frankrijk momenteel voor de troepen uit. Op 1 januari heeft het land de regels aangescherpt voor belastingen die betaald moeten worden bij de aanschaf van een nieuwe auto, door de gewichtsdrempel voor zware voertuigen te verlagen van 1,8 ton naar 1,6 ton. En dat betekent dat je in Frankrijk voor de meeste SUV’s ineens een heleboel meer gaat betalen. Het rekensommetje is als volgt: vanaf 1,6 ton betaal je 10 euro toeslag per kilo. Vanaf 2,1 ton is dat 30 euro per kilo. Euronews rekende uit dat je hierdoor in Frankrijk voor de meeste middelgrote SUV’s al gauw € 16.000 extra kwijt bent.

Er is meer. Zo wil Parijs de parkeergelden flink verhogen voor wie het zonder gegronde reden nog nodig vindt om in een grote SUV rond te rijden – het hebben van een groot gezin is een gegronde reden, een passie voor grote voertuigen niet, dat idee. Raadslid Frédéric Badina-Serpette wil met de maatregel autobesitas tegengaan. Geen overbodige luxe: het aantal SUV’s in Parijs schijnt de afgelopen vier jaar met 60 procent te zijn toegenomen.

De hoop en verwachting is dat bovenstaande maatregelen de stijging zullen afremmen en het bezit van kleinere, lichtere auto’s juist zal aanmoedigen. Loco-burgemeester David Belliard voerde tot slot een goed argument op: ‘Er zijn in Parijs geen onverharde paden, geen moeilijk begaanbare bergweggetjes… SUV’s zijn hier absoluut nutteloos.’