Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
Hij was woest, en toch op zijn eigen manier edel, stond met een half been in het doopvont maar bedacht zich alsnog en bleef aldus heiden. Zijn naam was Redbad, de beroemdste Friese koning ooit. De achtste-eeuwse krijger die de Franken bedwong heeft nu zijn film, kortweg ‘Redbad’ geheten. De film gaat deze week in première Redbad-kenner en historicus Han Nijdam bespreekt de film.
Dit fragment is onderdeel van
OVT
Zeventig jaar geleden, tijdens de Salon de l'Automobile introduceerde Citroën de deux chevaux, oftewel 2CV, een kleine, goedkope auto voor de Fransman met de krappe beurs. 41 jaar bleef de auto in productie. Meer dan 5 miljoen Eenden verlieten de fabriek. Wat begon als een goedkoop, goed verend werkpaard op wielen, geschikt voor de slechte landwegen van het Franse platteland, groeide uit tot een sleutel voor de vrijheid van talloze jonge automobilisten in Europa. Nu, 70 jaar nadat het eerste model aan de wereld getoond werd, is het een voertuig van nostalgie geworden, vaak duurder dan hij ooit geweest is, vaak voor welgestelde nostalgische zestigers. Een documentaire van Mathijs Deen.
Verder aandacht voor migrantenkinderen, koning Redbad, de column van Nelleke Noordervliet, de Nederlandse boeren, Caesar in de Lage Landen, de pispot van Duchamps en boeken met Wim Berkelaar.