OVT

OVT 24 juni 2018

Zeventig jaar geleden, tijdens de Salon de l'Automobile introduceerde Citroën de deux chevaux, oftewel 2CV, een kleine, goedkope auto voor de Fransman met de krappe beurs. 41 jaar bleef de auto in productie. Meer dan 5 miljoen Eenden verlieten de fabriek. Wat begon als een goedkoop, goed verend werkpaard op wielen, geschikt voor de slechte landwegen van het Franse platteland, groeide uit tot een sleutel voor de vrijheid van talloze jonge automobilisten in Europa. Nu, 70 jaar nadat het eerste model aan de wereld getoond werd, is het een voertuig van nostalgie geworden, vaak duurder dan hij ooit geweest is, vaak voor welgestelde nostalgische zestigers. Een documentaire van Mathijs Deen.

Verder aandacht voor migrantenkinderen, koning Redbad, de column van Nelleke Noordervliet, de Nederlandse boeren, Caesar in de Lage Landen, de pispot van Duchamps en boeken met Wim Berkelaar.

Boeken met Wim Berkelaar

Abonneer je op de OVT-podcast

De podcast van OVT is te beluisteren via ►iTunes, ►RSS-feed of ►Stitcher
Lees hier meer over hoe je OVT als podcast terug kan luisteren op smartphone of computer. 

Apartheid voor vluchtelingkinderen

Kinderen van vluchtelingen, zuigelingen zelfs, worden bij aankomst in Amerika van hun ouders gescheiden. Zo wordt de trek naar het Land van Belofte een beetje getemperd, hoopt Trump. Zijn ongenadige opvangpolitiek ligt zelfs bij zijn eigen republikeinen onder vuur.
Maar het scheiden van kinderen en ouders gebeurde al eerder bij de aankomst van vluchtelingen. Marlou Schrover, hoogleraar migratiegeschiedenis aan de Universiteit Leiden, is te gast.

Koning Redbad van Friesland

Hij was woest, en toch op zijn eigen manier edel, stond met een half been in het doopvont maar bedacht zich alsnog en bleef aldus heiden. Zijn naam was Redbad, de beroemdste Friese koning ooit. De achtste-eeuwse krijger die de Franken bedwong heeft nu zijn film, kortweg ‘Redbad’ geheten. De film gaat deze week in première
Redbad-kenner en historicus Han Nijdam bespreekt de film.

Column

Nelleke Noordervliet is deze week de columnist.

Het wel en wee van de Nederlandse boeren

Het gaat helemaal niet goed met de landbouwer en veehouder, al ruim een halve eeuw niet. Zo blijkt ‘De staat van de Boer’, het grootste opinieonderzoek onder agrariërs dat ooit werd gehouden en waarover Trouw deze week berichtte.
Maar wat is precies de historisch oorzaak van de achterstand en marginalisering van de boer? Hans van Grinsven, schrijver van ‘Dit is uw land. Het einde van een boerenparadijs’ is te gast.

Caesar in de Lage Landen

Caesar was hier, dat wil zeggen in wat nu België heet. Hij kwam, zag en overwon, en pleegde genocide. Naar huidige maatstaven was zijn veldtocht een vorm van volkerenmoord. Tom Buijtendorp bestudeerde de overblijfselen van de Romeins-Nederlandse bezetting en ontdekte en passant dat de overwinnaar heel wat lelijker was dan altijd gedacht. Zulk bleek uit onderzoek van een aantal dodenmaskers. Journalist en oud-historicus Buijtendorp schreef ‘Caesar in de Lage Landen’ en komt vertellen over de bezetter Caesar.

Pispotaffaire Duchamp

Het beroemdste Dada-kunstwerk, de pispot van Marcel Duchamp (1917), blijkt uit de geest van een vrouw te komen. De pispotaffaire - waarbij getwijfeld werd aan het auteurschap van Duchamp in deze - stamt al uit de jaren tachtig. Maar sinds kort staat vast dat de auctor intellectualis van de pot een vrouw is. Zo wordt duidelijk uit een artikel in het kunsttijdschrift ‘See All This’ van Theo Paijmans.
De auteur legt uit hoe het zit met de pot.

OVT met boeken, Wim Berkelaar

Onze recensent Wim Berkelaar bespreekt de nieuwste historische boeken. Met ditmaal ‘Een oord van bang wachten’ (over het gijzelaarskamp Haaren) van Peter Bak; ‘Vrouw en macht. Vijf miljoen jaren oergeschiedenis van de vrouw’ van Richard Festen; ‘Willem IV. Stadhouder in roerige tijden 1711-1751’ van Fred Jagtenberg; ‘Tokyo mon amour. Japanse avonturen’ van Ian Buruma.

Het Spoor Terug: De Eend wordt zeventig

Zeventig jaar geleden, tijdens de Salon de l'Automobile introduceerde Citroën  de deux chevaux, oftewel 2CV, een kleine, goedkope auto voor de Fransman met de krappe beurs. 41 jaar bleef de auto in productie. Meer dan 5 miljoen Eenden verlieten de fabriek. Wat begon als een goedkoop, goed verend werkpaard op wielen, geschikt voor de slechte landwegen van het Franse platteland, groeide uit tot een sleutel voor de vrijheid van talloze jonge automobilisten in Europa. Nu, 70 jaar nadat het eerste model aan de wereld getoond werd, is het een voertuig van nostalgie geworden, vaak duurder dan hij ooit geweest is, vaak voor welgestelde nostalgische zestigers. Een documentaire van Mathijs Deen.