Geloof jij nog alles wat je ziet? Burgers zijn sceptisch geworden over publieke media, journalistiek en de maatschappij. De journalistiek, ooit gerespecteerd als bolwerk van de waarheid, verkeert zich nu in verraderlijke wateren vol scepsis en wantrouwen. VPRO Medialab onderzoekt tijdens Publieke Pioniers #5 hoe AI het vertrouwen in media en samenleving kan bevorderen.
De vijfde editie van Publieke Pioniers is geland in Groningen, waar we op zoek zijn gegaan naar unieke samenwerkingen met lokale experts en de mediamakers van de toekomst. Samen met ons publiek gingen we op zoek naar de verhouding tussen vertrouwen, publieke media en AI. Zijn onze richtlijnen en journalistieke principes nog toepasselijk met de komst van AI? Kan AI een positieve bijdrage leveren aan vertrouwen? Lees hieronder het verslag van de inspirerende publieke avond en tweedaagse hackathon.
trust me, ai know
een publieksavond over publieke media, vertrouwen en AI in Forum Groningen
Op 28 mei reisde de vijfde editie van Publieke Pioniers af naar Forum Groningen, waar het publiek genoot van een avond vol inspirerende inzichten over kunstmatige intelligentie (AI) en vertrouwen in de media. Met sprekers als Yael de Haan, Marieke Kuypers en Dries Depoorter ontstonden er boeiende discussies en nieuwe perspectieven.
vertrouwen in lokale journalistiek
Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de HU en bijzonder hoogleraar Lokale Publieke Omroep aan de RUG, beet het spits af. Ze benadrukte de cruciale rol van vertrouwen in de journalistiek en vergeleek het wantrouwen van burgers in de media met de kansen die AI biedt. “Er liggen voornamelijk veel kansen voor lokale journalistiek”, vertelde ze het publiek. Haar betoog zette het publiek tot nadenken over hoe AI niet alleen de nieuwsvoorziening kan verbeteren, maar ook het vertrouwen van het publiek in lokale nieuwsbronnen kan versterken.
de valkuilen van AI, of niet?
Marieke Kuypers, journalist, socialmediaspecialist en fact-checker, deelde haar inzichten over de valkuilen en gevaren van AI in de context van vertrouwen. Ze benadrukte hoe AI maatschappelijke vooroordelen kan uitvergroten. Daarnaast wees Kuypers op de verschillende benaderingen van organisaties ten opzichte van AI. Sommige zaaien angst over AI om winst te maken, terwijl anderen juist de zorgen willen wegnemen. Haar presentatie gaf een waarschuwing voor de kritische omgang met AI en benadrukt dat zorgen onnodig zijn, zolang je maar zorgvuldig blijft factchecken.
kunst en AI
Kunstenaar Dries Depoorter bracht een creatieve invalshoek met zijn werk rond privacy, AI, surveillance en social media. Met een interessante overview van zijn werk verraste hij het publiek met een leuke live demonstratie van zijn zelfgemaakte bots. Zijn projecten ‘The Follower’ en ‘The Flemisch Scrollers’ lieten zien hoe AI op innovatieve en soms confronterende manieren maatschappelijke kwesties aan de kaak kan stellen.
paneldiscussie: AI inzetten als tool binnen de journalistiek?
De panelleden Ali Haselhoef (KRO-NCRV), Milena Boudinova (HUMAN) en Jelle Dijkstra (NOS) gaven aan dat AI vooral gezien moet worden als een opkomende tool die journalistiek werk kan vergemakkelijken. Zo legde Ali uit dat AI kan helpen om fouten in audio-opnames te corrigeren zonder dat nieuwe opnames nodig zijn. Milena benoemde het belang van Omroep HUMAN om mensen bewust te maken over de impact van AI, bijvoorbeeld via nieuwe programma’s zoals AI-Love, waarin mensen gevolgd worden die een (liefdes-)relatie hebben met AI-partner. Voor de een nieuwsorganisatie als NOS blijft het essentieel om een duidelijk onderscheid te maken tussen wat AI gegenereerde content is en wat niet. De laatste check in het nieuwsproces moet altijd menselijk zijn.
succesvolle tweedaagse hackathon bij de RUG
Tijdens de tweedaagse hackathon op 6 en 7 juni zochten drie teams, bestaande uit gedreven studenten van de RUG, omroepmedewerkers en experts uit het werkveld, naar nieuwe toepassingen van AI die vertrouwen in publieke media kunnen versterken. De teams, aangestuurd door de medewerkers van NOS, Omroep HUMAN en VPRO Jeugd, ontwikkelden creatieve en innovatieve concepten en zelfs werkende prototypes. Het waren intense dagen, waarin hard is gewerkt, veel is gediscussieerd en geleerd, veel plezier is beleefd met uiteindeiljk een prachtig eindresultaat. Aan het einde van de hackathon presenteerden de teams hun eindpitch aan de vakjury Egon Verharen (NPO), Gerda Vrugteman (Forum Groningen), Elies Wempe-Kouwenhoven (RUG), en het publiek. Wat een spektakel was dat!
🥁 en het winnende team is... Team HUMAN!
Na een sterke pitch was de jury overtuigd: team HUMAN verdient de eerste prijs! Het team wist de jury te overtuigen met een waardevolle eye-opener over vertrouwen en media met behulp van AI. De omroepmedewerkers van HUMAN hebben samen met vier studenten en een onderwijskundige hun hersens gekraakt over het belang van vertrouwen in publieke media. Ze bedachten 'UnwrApped', een tool ontwikkeld voor jongeren om inizcht te krijgen in hoe het algoritme hen beïnvloedt. Hun benadering om bewustzijn te creëren in de maatschappij over de schokkende hoeveelheid data die socialmediaplatforms over jou opslaan en doorverkopen, toonde een kritieke noodzaak. Hulde!
team NOS
Het team, bestaande uit studenten, docenten en een omroepmedewerker van de NOS, ging op zoek naar een manier om het vertrouwen bij het algemene publiek te vergroten door contact te optimaliseren. Ze ontwikkelden ‘PostNOS’ om op een verantwoordelijke manier, middels AI, de veelheid aan reacties die NOS vanuit het publiek ontvangt te sorteren en effctiever te distribueren. Hiermee hoopt de NOS de reacties te kanaliseren, op de juiste plek te krijgen, zodat de organisatie (sneller) en herkenbaar kan reageren, het publiek zich meer gehoord voelt en het vertrouwen vergroot kan worden.
team VPRO jeugd
Het team, bestaande uit omroepmedewerkers van VPRO Jeugd, Tegenlicht en studenten, begon met een creatieve brainstormsessie over hoe ze kinderen bewust kunnen maken over de impact van AI op het vertrouwen. Ze creëerden ‘Nep/Snap’, een online platform waar kinderen op een actieve, leuke en leerzame manier in aanraking komen met AI-gegenereerde content. In Nep/Snap krijgen ze door zelf 'fakes' te maken meer begrip van wat de waarde van echtheid en betrouwbaarheid is. Dit prototype richt zich op het spelenderwijs bewuster maken van kinderen, zodat ze vaardigheden ontwikkelen waarmee ze later sterker en met vertrouwen naar media kunnen kijken.
de jury
Egon Verharen
Manager Innovatie bij de NPO
Gerda Vrugteman
Programmamaker bij Forum Groningen
Elies Wempe-Kouwenhoven
Persvoorlichter/woordvoerder van de RUG
over Publieke Pioniers
Publieke Pioniers is een intiatief van het VPRO Medialab en NPO Innovatie om vanuit de omroepen samenwerking op te zoeken met makers, innovators, en instellingen in het hele land. We zoeken innovatie-hubs op, starten intensieve samenwerking met onderwijs-instellingen waar de media-makers van morgen worden opgeleid. Dat doen we ondermeer in een unieke combinatie van publieke events en hackathons, in wisselende partnerships maar altijd op locatie. In 2024 organiseren we:
- Publieke Pioniers #4: ai for all Bibliotheek Rozet, Arnhem, maart 2024
- Publieke Pioniers #5: trust me ai know Forum, Groningen, juni 2024
- Publieke Pioniers #6: sustainability Digital Society School (HVA), Amsterdam, oktober 2024
partners
Publieke Pioniers #5 is een samenwerking van VPRO Medialab, NPO Innovatie, Forum Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Hanzehogeschool.