We gaan van start met een gezamenlijke brainstorm, waarbij een diverse ensemble samensmelt: muzikanten, schrijvers, architecten, journalisten, social media experts en tech liefhebbers. Hun AI-kennis varieert van beginner tot doorgewinterde expert.
Onder de aanwezigen bevind zich een groep gedreven trainees van De Society School, die frisse perspectieven inbrengt in de brainstormsessie en een verkenning van de mogelijkheden aanzwengelt. De opening draait om drie cruciale thema's, elk symbolisch voor de driehoek van maker, publiek en AI.
Brainstormvraag: “Welke verlangens heb jij, als jij AI bent?” Zou je meer data willen, nauwkeurige informatie, zuinigere dataservers, een betrokken publiek, of gewoon met rust gelaten worden?
Uit deze rijke brainstorm komen drie thematische pijlers: co-creatie, personalisatie en remediëring. Teams vormen zich rond deze thema's en gaan aan de slag. De DSS-trainees werken verder aan hun project over synthetische waarheid. Zij ontwikkelen een bordspel waarmee een maker inzicht krijgt in diens eigen maakproces. Het spel wil je prikkelen na te denken over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie binnen dat proces.