Een samenwerking tussen creatieve geesten en geavanceerde technologie markeert deze editie van Medialab's hackathon. Een gezamenlijke zoektocht naar de dynamische relatie tussen professionele makers, creatief publiek en kunstmatige intelligentie.

We gaan van start met een gezamenlijke brainstorm, waarbij een diverse ensemble samensmelt: muzikanten, schrijvers, architecten, journalisten, social media experts en tech liefhebbers. Hun AI-kennis varieert van beginner tot doorgewinterde expert.

Onder de aanwezigen bevind zich een groep gedreven trainees van De Society School, die frisse perspectieven inbrengt in de brainstormsessie en een verkenning van de mogelijkheden aanzwengelt. De opening draait om drie cruciale thema's, elk symbolisch voor de driehoek van maker, publiek en AI.

           Brainstormvraag: “Welke verlangens heb jij, als jij AI bent?” Zou je meer data willen, nauwkeurige informatie, zuinigere dataservers, een betrokken publiek, of gewoon met rust gelaten worden?

Uit deze rijke brainstorm komen drie thematische pijlers: co-creatie, personalisatie en remediëring. Teams vormen zich rond deze thema's en gaan aan de slag. De DSS-trainees werken verder aan hun project over synthetische waarheid. Zij ontwikkelen een bordspel waarmee een maker inzicht krijgt in diens eigen maakproces. Het spel wil je prikkelen na te denken over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie binnen dat proces.

De concepten

Team Tav bestaat uit techneuten Delyan Pragow en Rogier de Ruiter samen met journalist Annefleur van Wanroij. Zij komen met Tav: tekst<>audio<>video. Het concept help het publiek bij remediatie. Heel belangrijk: zonder daarbij de journalistieke integriteit te verliezen. Co-creatie waarbij het publiek de vorm bepaalt, en de maker de inhoud.

De maker geeft voorwaarden mee waarbinnen het publiek van mediavorm kan wisselen. AI faciliteert vervolgens de vertaalslag. Het publiek krijgt de mogelijkheid om creatief los te gaan binnen de voorwaarden die de journalist stelt. Een audiodocumentaire van een uur kan geen 30 seconde video worden, dat gaat ten koste van de kwaliteit. Maar moet je nog dat ingewikkelde artikel lezen om up-to-date te kunnen zijn? Tavmaakt er een duidelijke podcast van die je op de fiets kan luisteren.

Team Public values. Architect Johan van den Berg oppert een zoektocht naar de individuele ruimte binnen de publieke sfeer. Samen met codeur Bela Mate Barandi, Programmamaker Tim Meier, en Freelance omroepmedewerker Johanvan Hespen zoekt team naar gelijkenissen tussen mensen om invloed uit te oefenen op de gemeenschappelijke ruimtes.

Hun analogie vergelijkt deze gemeenschappelijke (virtuele)ruimte met een basketbalveld waar diverse mensen samenkomen om te spelen, te coachen of te kijken. Iedereen op hun eigen graad van invloed op het spel. Kan deze variëteit aan invloeden worden benut bij het creëren van content?

Ondertussen onderzoekt Team Point of View de valkuilen en mogelijkheden van contact maken met iemand die zich buiten jouw bubbel bevindt. Ze werken aan een concept waarin kunstmatige intelligentie als mediator kan optreden door een lastig gesprek voor je te simuleren. De PoV app genereert gesprekspartners op basis van specifieke parameters, waardoor veilige, verkennende interacties mogelijk.

Scenarist Mirjam Boulsums bedenkt verschillende parameters en AI-ontdekker en hovenier Roger Kool checkt de technische haalbaarheid. Humanredacteur Fenna Wenselaar bouwt aan een overtuigende pitch. Ze laat zien hoe POV gebruikt kan worden door de profs ter voorbereiding van een lastig item maar ook voor dat moeizame gesprek met die gekke oom aan het kerstdiner.

Shark Tank

De apotheose van de hackathon is een sterke pitchsessie in Shark Tank-stijl. De Sharks kunnen hun interesse tonen door een papierenvliegtuigjes met contactgegevens richting een goed idee te gooien. De vliegtuigen razen de deelnemers om de oren; de Sharks zijn enthousiast.

Na de pitches komt het evenement tot een levendige afsluiting met een borrel, waar deelnemers, juryleden en het publiek ideeën uitwissellen en netwerken. De sfeer bruist, en de basis voor eventuele samenwerkingen wordt gelegd.

Partners

De hackathon Keeping it real is onderdeel van Publieke Pioniers #3 en kwam tot stand in een samenwerking van VPRO Medialab, Beeld en Geluid in Den Haag en NPO innovatie .

Beeld en Geluid in Den Haag beeldengeluid.nl/denhaag 

NPO Innovatie: innovatie.npo.nl/ 

Over Publieke Pioniers

Verbindingen in media-innovatie, storytelling, nieuw talent en publiek

Publieke Pioniers is een intiatief van VPRO Medialab en NPO Innovatie om vanuit de omroepen samenwerking op te zoeken met makers, innovators, en instellingen in het hele land. We zoeken innovatie-hubs op, starten intensieve samenwerking met onderwijs-instellingen waar de media-makers van morgen worden opgeleid. Dat doen we ondermeer in een unieke combinatie van publieke events en hackathons, in wisselende partnerships maar altijd op locatie. Gedreven door ons motto Met|Voor|Door (het publiek) en altijd met publieke waarden by design, organiseren we in 2024 weer drie nieuwe Publieke Pioniers. In Arnhem, Groningen en Amsterdam gaan we ons richten op kunstmatige intelligentie, toegankelijkheid en duurzaamheid

Meer over Publieke Pioniers