Een kleine anderhalf jaar geleden publiceerde de VPRO zijn eerste film met een toen nog compleet nieuwe techniek: virtual reality. Stel je voor: je bent een paar honderd jaar oud, dankzij een medisch systeem dat het je toestaat om een periodieke lichamelijke upgrade te ondergaan, ongeveer zoals je je smartphone kunt upgraden. En dan wordt je de vraag gesteld: wil jij nog een laatste upgrade ondergaan, in de wetenschap dat deze je volmaakt gaat maken, onsterfelijk, en voor altijd vrij van ziekte?
De film sloot aan bij De Volmaakte Mens, een programmaserie waarin Bas Heijne wetenschappers en filosofen ondervroeg over de maakbaarheid van de mens; designerbaby’s, de wetenschappelijke bereikbaarheid van het eeuwige leven, en gentechnologie waren enkele van de thema’s. Maar waar het tv-programma dit probleem op een intellectualistische manier aan de orde stelde, was het idee bij de VR-productie om het thema juist zo dicht mogelijk bij de kijker te brengen; om hem te laten voelen wat het eigenlijk zou betekenen om voor de keuze gesteld te worden om, in ieder geval lichamelijk, ‘volmaakt’ te worden.