De HoloLens: wat is het en wat kunnen we ermee? Conceptontwikkelaar Leonieke Verhoog vertelt aan de vooravond van de Dutch Design Week over een nieuwe verhalenervaring.

Stel je eens voor: je zit in je eigen woonkamer en je hoort geschuifel in de keuken. Je staat op en opeens zie je een persoon staan achter je koelkast! Je schrikt, maar je loopt toch verder en het personage verschijnt nu volledig voor je neus. Hij of zij blijkt een moordenaar en jij de detective in een fictief plot dat zich afspeelt in je eigen huis.

Dit is geen toekomstmuziek, maar al echt mogelijk met een nieuw soort bril, de Microsoft HoloLens. De HoloLens is een zogeheten mixed realitybril, waar je, in tegenstelling tot een virtual realitybril, wél doorheen kunt kijken: zo kunnen virtuele hologrammen en 3D-beelden worden vermengd met de echte wereld.

mixed reality

Deze vermenging van echt en virtueel leidt tot bijzondere toepassingen, zoals de genoemde detectiveserie in je eigen woonkamer en de onvermijdelijke zombie-schietspellen voor in de pauze op kantoor, maar ook meer zakelijke toepassingen worden nu bedacht.

Denk aan het inrichten van je nieuwe huis. Neem twee HoloLenzen en ga samen naar de lege nieuwe woning. Kijk rond met de bril in je kale huis, zie hoe het licht valt en bedenk waar de keuken moet komen, waar je het bad wilt hebben en sleep de meubels virtueel rond.

Ook wordt de HoloLens in de medische wereld gebruikt om virtueel rond te kunnen kijken in een lichaam, zonder dat er gesneden hoeft te worden en ook in de luchtvaart en de auto-industrie worden monteurs uitgerust met een mixed realitybril om de juiste informatie over de motor op de juiste plek bij de hand te hebben.

tl;dr*

Nu helaas geen tijd om alles hier te lezen? Onze Leonieke vertelt het je in deze video, in minder dan drie minuten.

* tl;dr - too long, didn't read

medialab

In het VPRO Medialab verkennen we nieuwe platforms en bekijken we de potentie van die nieuwe platforms voor het vertellen van verhalen. Het Medialab vraagt zich daarom ook af: is het nu tijd voor de HoloLens? Om dit te verkennen en de kenmerken van de mixed realitybril te onderzoeken hebben we een programma gemaakt voor de HoloLens bij de tentoonstelling van de kunstenaar Maarten Baas, die dit jaar één van de twee ambassadeurs is van de Dutch Design Week.

Maarten Baas heeft een fascinatie voor tijd en heeft een concept bedacht: The Tree Trunk Chair. Door een mal te plaatsen in een jonge boom ontstaat er gedurende tweehonderd jaar een stoel in de stam. De boom wordt (echt) geplant in de tuin van het Groninger Museum, waar in 2216 de boom zal worden omgezaagd en de stoel geoogst kan worden.

Waarschijnlijk zullen we daar niet bij zijn, want mensen worden op dit moment nog geen tweehonderd jaar oud. Hoe ziet de wereld er dan uit? Zitten we nog wel? Willen we nog wel bomen in onze steden? We weten het niet.

(artikel gaat verder onder beeld)

the tree trunk chair

Het Medialab heeft, in samenwerking met VR-kunstenaar Sander Veenhof, verschillende radiomakers en de afdeling Smart Technologies van softwarebedrijf Ordina, een verhaal gemaakt voor op de HoloLens, zodat bezoekers op de Dutch Design Week in een paar minuten tijd kunnen beleven hoe die tweehonderd jaar van The Tree Trunk Chair mogelijkerwijs zou kunnen verstrijken.

De gehele ervaring duurt ongeveer acht minuten en de bezoeker wordt in zeven scènes door de tweehonderd jaar geleid. Zo stap je met de HoloLens op het hoofd een kale ruimte binnen op de expositie van Maarten Baas, waar een tafel en een paar stoelen staan. De bezoeker zegt ‘start’ tegen de bril en dan begint het verhaal. Op de echte tafel groeit gedurende alle scènes een virtuele boom, uiteindelijk tot aan het dak van de expositieruimte.

In audio hoor je een museumdirecteur vol trots het project presenteren, er verschijnt een hologram van een PowerPoint-presentatie op de muur en als je niet oppast loop je ook nog tegen een virtuele hark aan, die reageert op jouw aanwezigheid. Uiteindelijk, decennia later, wordt de virtuele boom gekapt en kan je er echt op gaan zitten.

eerste stap

De Microsoft HoloLens is vooralsnog alleen beschikbaar voor developers en is er nog niet voor de consumentenmarkt. Voordat het echt een medium wordt voor de massa zijn we dus wel een paar jaar verder. Maar of het nu de HoloLens wordt van Microsoft of een andere mixed reality device, het is goed en leerzaam dat we met dit project een eerste stap hebben gezet en hebben ontdekt wat de vermenging van virtual en reality betekent voor het maken van een verhaal.

Het mooie aan mixed reality is namelijk dat je nog aanwezig bent in de ruimte, je bent niet afgesloten van de echte wereld en kunt ook interactie aangaan met de mensen en de ruimte om je heen. Mensen die het verhaal hebben doorlopen hebben het achteraf over dingen die ze hebben ervaren en wijzen dan ook naar de plaats van de virtuele objecten in de lege ruimte. Ze hebben het echt ervaren op die plek, ook al ziet een toevallige voorbijganger dat niet.  

Nu maakten we gebruik van stilstaande 3D-modellen en door de realistische audio heb je het gevoel dat je echt bij iemand bent, maar we denken dat de ervaring van aanwezigheid nog veel groter kan worden door meer realistische en bewegende personages.

experimenteren

Het zou daarnaast boeiend zijn om nog meer te experimenteren met interactie en het gedrag van de bezoeker en de invloed daarvan op het verhaal. Er is nu dus een hark die reageert op jouw locatie en we laten de audio harder of zachter worden afhankelijk van de positie van de bezoeker in de ruimte, maar het is ook mogelijk om de volgorde van de scènes te laten bepalen door de beweging en de nieuwsgierigheid van de bezoeker of zelfs elementen weg te laten of juist te laten verschijnen.

Wat voor elk platform geldt: een goed verhaal is een noodzakelijk begin. Door samen te werken met ervaren radiomakers die goed weten hoe de spanning kan worden opgebouwd, hoe humor kan worden toegevoegd en hoe een verhaal op een andere manier verteld kan worden dan door een informatieve vertelstem maakt dat het een rijke beleving is geworden.

Althans dat hopen we. We zijn erg benieuwd naar de reacties van de bezoekers. Dus kom het proberen op de Dutch Design Week op de expositie van Maarten Baas.

Leonieke Verhoog

Leonieke Verhoog is conceptontwikkelaar bij de VPRO en maakt in die hoedanigheid allerlei crossmediale concepten voor verschillende programma's. Een deel van haar tijd werkt ze voor het VPRO Medialab en verkent ze de toekomst van het vertellen van verhalen op nieuwe platforms.

meer van het medialab