Om in tijden van corona de eigen medewerkers op de hoogte te houden presenteert de VPRO via Zoom het interne Villa Journaal.

Eens per drie weken verandert het zogeheten Mediaplein in Villa VPRO in een talkshowstudio voor een uitzending van het Villa Journaal. Dit liveprogramma wordt niet voor het grote publiek gemaakt, maar voor een niche en haalt dan ook nooit de kijkcijfer Top 25. Het is bedoeld om de eigen medewerkers op de hoogte te brengen van het reilen en zeilen van de omroep. Interne communicatie dus, in de vorm van een bedrijfsjournaal. Het ligt nogal voor de hand dat een organisatie die uitzenden als kerntaak heeft op deze manier communiceert, maar gek genoeg is het relatief nieuw. Net als de rest van de wereld ging de VPRO pas zoomen tijdens corona. Eerder waren er maandelijkse bijeenkomsten waar medewerkers voor een zaal collega’s lieten weten waar ze mee bezig waren. Om niets te missen en een stoel te veroveren moest je daar altijd op tijd bij zijn. Dat hoeft niet meer, nu kan iedereen mee- of terugkijken mits regisseur Kilian Kayser geen steken laat vallen.

verbinding

Het is vandaag de eerste keer dat de videoredacteur van 3voor12 de regie doet, want vaste regisseur Reinier Bruijne was verhinderd. Ondanks een batterij aan te bedienen apparaten is Kayser niet zenuwachtig: ‘Reinier zei: “je prikt alles in en dan werkt het wel.” En ik heb al een keer geschakeld toen hij de regie deed.’ Kayser wijst naar een collega tegenover hem. ‘Dat is Mr. Zoom. Die heeft het lastiger want hij moet de verbinding regelen.’ Via Zoom zal acteur Michel Sluysmans komen vertellen over de serie The Spectacular en Roel Maalderink over zijn programma Plakshot.

Presentator Van der Meulen wordt elke uitzending bijgestaan door een hoofdredacteur, ditmaal Willem van Zeeland. Samen ontvangen ze onder anderen de makers van multimediaproject Maandverbond, die net de prestigieuze Prix Europa hebben gewonnen, en een redacteur van de Brommer op zee. Drijvende kracht achter het Villa Journaal is event-producer Brecht van Teeseling. Zij is overal en nergens en ziet alles. ‘We maken een televisie-uitzending, maar ik ben helemaal geen tv-producer. Omdat er geen evenementen waren doe ik dit nu. We zijn van scratch af aan begonnen. Eerst nogal houtje-touwtje, met omvallende webcamera’s. Nu zo. Dit lijkt misschien klein, maar het is technisch best complex.'

vooruitgang

Iets voor vieren klinkt de VPRO-tune en begint het Journaal. ­Lennart heet iedereen welkom, vertelt daarna wat belangrijke dingen en leidt de kijkers door het programma. Naast de studio, op de Argos-redactie, volgt niemand de uitzending en wordt er doorgewerkt. Echt stil is het nooit in de open Villa, maar van alle achtergrondgeluiden haalt alleen een luidruchtige val van Rob van Hattum de uitzending. Na drie kwartier is het voorbij.

Met deze uitzendingen heeft de VPRO veel Zoom-technische ervaring opgedaan voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering. Omdat die vanwege corona niet fysiek konden plaatsvinden zijn ze online. Minder gezellig, maar wel succesvol. Niet alleen is het aantal deel­nemers enorm toegenomen, ook is de ALV vaak digitaal teruggekeken. In zijn geheel of in onderdelen en je zou het haast vooruitgang kunnen noemen.

Na afloop is eventproducer Teeseling weliswaar tevreden, maar ze kan niet wachten tot de ledenevenementen weer beginnen. ‘Ik organiseer toch het liefst evenementen. Dan krijg je ook altijd meteen reacties van het publiek. Dit is leuk, maar ik wil onze leden wel weer eens zien. Die mis ik het meest.’

etalage

Dit interview is onderdeel van de wintereditie 2022 van de VPRO etalage. Lees verder door op een van onderstaande afbeeldingen te klikken.