De beste basketballers zijn niet de snelste dribbelaars, maar de spelers die op het juiste moment een stapje terug kunnen doen, om zo ruimte te creëren voor een goed geplaatste worp.
Dutch Design Week is terug van nooit weggeweest, en vraagt zich in 2021 onder het thema The Greater Number af of het allemaal een onsje minder mag, en zo niet, of het dan in ieder geval beter kan dan de blinde groei van nu. Dat thema krijgt misschien wel het beste vorm op het Ketelhuisplein, waar artistiek onderzoeker Arne Hendriks een dorp creëerde, waar het doel is om maar ‘tot tachtig procent te gaan’. Anders gezegd: om twintig procent ruimte te creëren.
In dit Hara Hachi Bu Dorp – Japans voor ‘eet tot je tachtig procent vol zit’ – vind je een huis waarin miso wordt gemaakt: gefermenteerde bonenpasta vol met proteïnes die, mits omarmd door de Nederlandse cultuur, kan bijdragen aan het halveren van de veestapel. Er staat ook een oversizede pompoen die ons laat ervaren hoe het voelt als we onszelf kleiner maken ten opzichte van de rest van de wereld. En je vindt er een droger – en verder nog talloze andere dorpspleinrituelen – waarmee je volgens Hendriks je ego kan laten krimpen. Alles bedoeld om maar die cultuuromslag te bewerkstelligen (waarom gaat het in ontwikkelgesprekken op werk bijvoorbeeld altijd over persoonlijke groei, en nooit over krimp?). Aan de tafel van DDW TV vertelt hij meer.
Wat willen we nog minder? Dat is ook de hoofdvraag van filmmaker en kunstenaar Kees Brouwer, die met zijn Reaction-bus pal naast het dorp van Hendriks staat. Brouwer startte een beweging – de Reaction – van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks en noem maar op, die zich willen verenigen om een robuuste tegenhanger van het grootkapitaal te vormen.
Brouwer reed de afgelopen maanden door heel Nederland op zoek naar mensen die laten zien hoe je eerlijk, sociaal, transparant en met een minimale voetafdruk kunt produceren. Van al die pioniers verzamelde Brouwer een product of object, die hij nu tentoonstelt op de Dutch Design Week. Truien uit Zaltbommel die een leven lang meegaan, hazelnootpasta uit Grethem, jenever uit Almere zonder voetafdruk en fietsen uit Bergen op Zoom gemaakt van oude fietsen. Reaction-filialen zijn eigenlijk overal, zo zegt Brouwer, alleen het logo op de gevel ontbreekt nog.