Wat als er een netwerk van ondernemingen was, waarin geen filiaal hetzelfde is? En waarin het maken van iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Een remedie tegen onze verslaving aan groei, dat is de ‘Reaction’ volgens Kees Brouwer.
Het moet een beweging worden van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks, en noem maar op, die zich willen verenigen om een robuuste tegenhanger van het grootkapitaal te vormen. Want, zo vindt Kees, iedereen heeft recht op kwaliteit en duurzaamheid.
Truien die een leven lang meegaan, hazelnootpasta van Nederlandse bodem, jenever zonder voetafdruk, een fiets gemaakt van oude fietsen. De mensen achter deze producten vertellen allemaal een eigen verhaal.
Reaction-filialen zijn eigenlijk overal, alleen het logo op de gevel ontbreekt nog. Onder het motto ‘wat willen we nog minder?’ reist Kees daarom de komende tijd het land door in zijn bestelwagen, op zoek naar mensen die laten zien hoe je eerlijk, sociaal, transparant en met een minimale voetafdruk kunt produceren. Lees meer over deze missie in zijn Reaction-manifest.
De VPRO volgt de zoektocht van Kees in de documentaire Reaction, nu te zien op NPO Start. Ook zal de Reaction fysiek te zien zijn tijdens de Dutch Design Week tussen 16 en 24 oktober in Eindhoven.