CD 100 years of Iranian piano music, vol. 1 (Paraty) - Layla Ramezan
De Iraanse pianiste Layla Ramezan probeert haar Perzische roots en de westerse eigentijdse muziek aan elkaar te knopen. Ze is opgeleid in Teheran en in Parijs, en later ook in Lausanne, waar ze opviel door haar talent voor het interpreteren van moderne muziek. Inmiddels speelde ze op tal van plaatsen over de hele wereld, en is ze onder meer de vaste pianist van het Ensemble Matka in Genève. In de loop der jaren heeft Layla kontakt gezocht met Iraanse componisten (in veel gevallen ook verspreid over de hele wereld), en heeft ze met Ensemble Matka verschillende culturele uitwisselingsprojecten met Iran opgezet. De verzameling pianostukken van Iraanse componisten is het resultaat van een lezing en twee recitals in Teheran, waarvoor ze werk verzamelde van twintig Iraanse componisten van zeer uiteenlopende snit. Het project is daarmee niet ten einde; voorlopig gaat deze pianiste nog wel even door met ‘100 jaar Iraanse pianomuziek’. En terecht, want er zijn echt pareltjes te vinden op deze CD. AvN
Layla Ramezan, Rose Ellis, Manu Delago, Baba Zula, Neukomm
opmerkelijke nieuwe releases
Like Songs Like Moons (Zennez records) - Rose Ellis
Rose Ellis is een zangeres die vijf jaar geleden uit Groningen vertrok en in New York ging wonen en werken. Met muzikanten uit de levendige jazzscene van de stad nam ze haar debuutalbum Like Songs Like Moons uit. Vocale jazz die past in de lange traditie, want op dit album probeert Rose Ellis de verbinding te leggen met de sound van Billie Holiday en Ella Fitzgerald. Maar dan wel met invloeden van nu. Dat levert een prettig album op. Goede liedjes, wellicht een tikkel op het degelijke af. Geweldige musici (pianist Glenn Zaleski speelt met Ravi Coltrane samen) en Rose Ellis heeft een mooi ronde, beheerste stem. Ze schreef de meeste liedjes zelf. Voor Early in the Morning kreeg ze een prijs van de Amerikaanse componistenclub. MvH
Metromonk (Tru Thoughts) - Manu Delago
De hang is een modern instrument: denk aan een soort ijzeren UFO met deukjes waar je met je handen op slaat. De klanken is aan de esoterische kant, maar je kunt er ook mooie dingen mee doen. Iemand die dat doet is Manu Delago. Deze Oostenrijkse, in Londen wonende percussionist, die al meespeelde met onder anderen Anoushka Shanker en Björk, heeft van de hang zijn hoofdinstrument gemaakt. Deze maand brengt hij zijn derde langspeler uit, en wederom laat hij de hang het brandpunt zijn van loungy, jazzy, poppy muziek. Op het album werkt hij samen met musici als jazztrompettist Erik Truffaz (gelijk een van de beste nummers van de plaat). Mooi geproduceerd, misschien toch iets te sfeervol, toch een openbaring voor wie de hang of Manu Delago niet kent. MvH
XX (Glitterbeat) - Baba Zula
Ook Baba Zula maakt de overstap naar Glitterbeat! Nou en, zul je denken. En zonder enige uitleg heb je ook gelijk. Dus: de Turkse psychedelische rockband Baba Zula, alweer 20 jaar actief en verschillende malen al geweest in Nederland, heeft de overstap gemaakt naar platenlabel Glitterbeat. Nu levert dat label over het algemeen super puike platen af in het genre wereldmuziek. In instantie sloeg dan ook de teleurstelling toe dat XX een Greatest Hits is. Maar gelukkig wel met nieuwe nummers. En wat voor! Asiklarin Sözü Kalir is bijvoorbeeld een 10 minuten durend festijn met als trefwoorden: zwoel, woestijnrock, lekkere riffjes, dansbaar, en knotsgek. De compilatie laat trouwens goed zien dat Baba Zula in de 20 jaar van bestaan steeds vrijer is gaan werken en eigenlijk steeds interessanter is geworden. Op de tweede cd van het dubbelalbum staan dubremixes. MvH
CD Requiem à la memoire de Louis XVI (Alpha) - Neukomm
Sigismund Ritter von Neukomm (1778-1858) was een Oostenrijkse componist en pianist. Tegenwoordig zo goed als vergeten, maar in zijn tijd was hij bepaald succesvoll, in Salzburg, St. Petersburg, en zelfs in Rio de Janeiro, waar hij de muziek van Mozart en Haydn populair maakte. Neukomm liet een flinke catalogus na waarin onder meer tien opera’s, 48 missen, acht oratoria en een stuk of 200 liederen zijn opgenomen, alles bijeen zowat 2000 titels… In 1793 had de guillotine een einde gemaakt aan het leven van Lodewijk XVI. Het Requiem dat Neukomm schreef ter nagedachtenis van de geëxecuteerde koning klonk in 1815 in Wenen, uitgevoerd door meer dan driehonderd zangers, gedirigeerd door Neukomm en zijn vriend Antonio Salieri. Nooit uitgegeven, en nooit eerder opgenomen, dit grootse maar ook gevoelige werk. Zeker meer dan louter historisch interessant, en beslist de moeite waard om op je gemak te beluisteren. AvN