Carmen Souza herken je altijd meteen aan haar dichtgeknepen hoge stem, die soms spint als een kat en soms heerlijke vrije val maakt naar de lage bastonen. Ze klinkt heel intiem alsof ze in je oor staat te zingen. Van het begin van haar carrière, 14 jaar terug, werkt de Kaapverdiaanse zangeres met de Portugese bassist en arrangeur Theo Pascal. Ze zijn bedreven in het verwerken van traditionele Kaapverdiaanse en Cubaanse ritmes in hun moderne jazzarrangementen. Met dit album zijn ze een stapje verder gegaan. Ze volgen een trans-Atlantische route van de Portugese ex-koloniën van Kaapverdië, Mozambique, Angola, de oceaan overstekend naar Brazilië en Cuba naar en New Orleans. Creology is kortom een muzikale kijk op de geschiedenis van slavernij en kolonisatie. Niet droevig of boos, maar mooi en vrolijk. CC
Carmen Souza & Theo Pascal, Joshua Abrams, STUFF., Machine Mass, Trio Cortado
opmerkelijke nieuwe releases
Creology (Galileo Music) - Carmen Souza ft. Theo Pascal
Old Dreams New Planets (sdban) - STUFF.
Uit Vlaanderen komt veel goede muziek. Kijk een paar afleveringen van Vrije Geluiden van dit seizoen terug en je stuit ongetwijfeld op geweldige Vlaamse artiesten. Vorig jaar was de groep STUFF. te gast. Een ensemble van vijf jongemannen uit Vlaanderen die de jazz een hele nieuwe zwieperd geven aan de hand van ernstig opwindende elektronica. Zo maken niet alleen turntables (oftewel: een platendraaier) maar ook een EWI (een elektrische klarinet) onderdeel uit van het standaard instrumentarium. STUFF. komt nu met een tweede plaat die nog elektronischer is dan hun eersteling. Veel bliepjes en piepjes, maar wel met funky ritmes en her en der melodieën. Freaky shit is deze cd zeer zeker, licht psychedelisch ook, maar het bravoure van STUFF. en ook wel het gemak waarmee de bandleden lijken te spelen, dwingen respect en ontzag af. MvH
Machine Mass plays Jimi Hendrix (Moonjune) - Machine Mass
De oorspronkelijk New Yorkse drummer Tony Bianco speelde met (free) jazzmuzikanten als Elton Dean, Alexander von Schlippenbach, Dave Liebman, en Evan Parker, en de laatste jaren ook regelmatig met de Belgische gitarist Michel Delville, onder meer in de bands douBt en Machine Mass, een trio waarin verder toetsenist Antoine Guenet te horen is. ‘Delville en Guenet gebruiken allerlei machines - voetpedalen, elektronica - in hun spel, en samen met mijn manier van drummen krijg je massa,’ verklaart Bianco, die zijn artistieke credo toelicht als ‘Je moet het ritme durven loslaten om de echte groove op je gevoel te kunnen spelen.’ Machine Mass maakte een CD met vrije interpretaties van Hendrix-klassiekers. Zou Jimi Hendrix, die voor zijn sound weinig meer gebruikte dan feedback en pure gitaartechniek, ook zoveel ‘machines’ gebruikt hebben? ‘Als-ie nu geleefd had, ja, dat denk ik wel,’ meent Bianco. Je mag het gewaagd vinden, ik vind het een prachtvoorbeeld van de kracht van goeie (en bepaald niet teerhartige) muziek. AvN
Simultonality (Eremite) - Joshua Abrams
Bassist Joshua Abrams, afkomstig uit Chicago maakte samen met de Natural Information Society een CD met live, tijdens concerten in Chicago en Montreal opgenomen fragmenten waarin ambient, minimal music, jazzy- en gnawa-grooves onbekommerd door elkaar worden gehusseld. Hypnotiserende ritmes en schijnbaar eindeloos rondtollende motiefjes die je lekker snoeihard op je hoofd moet laten inwerken - trancemuziek die alle denkbare invloeden op dit gebied van over de hele wereld heeft opgezogen, met een lekker rafelige sound die nergens gladgestreken wordt maar een prettige, directe rauwheid heeft, waardoor de live-sfeer behouden blijft. Goeie plaat hoor! Niet bij nadenken, gewoon over je heen laten komen is het devies. AvN
Couleur Locale (7 Mountain Records) - Trio Cortado
Hoogstwaarschijnlijk, meldt het persbericht, is Trio Cortado het enige trio ter wereld dat speelt in de bezetting van fluit, althobo en basklarinet. Repertoire voor deze ongebruikelijke combinatie is er niet of nauwelijks, dus de leden van het trio - Arthur Klaassens op althobo, Hannah de Witte op fluit en Jasper Grijpink op basklarinet - maken hun eigen arrangementen. En dat levert een heel eigen kleur op dit uitstekend past bij het karakter van de gekozen componisten op deze eerste cd, Couperin, Ravel en Debussy. Een uitdaging bij arrangementen als in dit geval is natuurlijk hoe je de oorspronkelijke compositie terugbrengt tot drie stemmen (waar je op een piano alleen al natuurlijk veel meer noten tegelijk kunt laten klinken). Maar daar is het trio uitstekend in geslaagd. We draaiden er onlangs al een paar stukken van op NPO Radio 4. De YouTube-video hiernaast doet geen recht aan de mooie kwaliteit van de opname op de CD, dus probeer daar een beetje doorheen te luisteren… AvN