Holland Festival 2017

Tips en achtergronden vanuit de redactie van Vrije Geluiden

De redactie van Vrije Geluiden kiest muzikale highlights uit het Holland Festival 2017. De Mariavespers van Monteverdi, Black Angels het werk van de Amerikaanse componist George Crumb, het thema 'Indonesië' dat als een rode draad door de Holland Festival-programmering loopt, de opvallende groovy en ongewone jazzband Kapok. En natuurlijk de drie afleveringen van Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek in Splendor Amsterdam.

Het Weeshuis van het Holland Festival

In de geschiedenis van het Holland Festival klonken vele nieuwe werken van Nederlandse componisten. Sommige van die composities worden nooit meer gespeeld - en da's vaak best zonde! Want er zitten pareltjes tussen die vergeten werken. Het Weeshuis van het Holland Festival pikt er een aantal uit: van Jan van Vlijmen, Misja Mengelberg, Louis, Jurriaan en Hendrik Andriessen, Willem Breuker en Maarten Bon. Op drie donderdagavonden (8, 15 en 22 juni) in Splendor in Amsterdam. Alles is terug te horen op NPO Radio 4 op zaterdag 24 juni, 22.00-01.00 uur. En natuurlijk hier te vinden, audio èn video.

24 juni, 22.00 uur, NPO Radio 4

Monteverdi: Mariavespers

Claudio Monteverdi staat dit jaar met een eigen 'jaar van...' bijzonder in de belangstelling - hij is 450 jaar geleden geboren. Altijd wel een reden om iets te vieren, zeker bij een componist als Monteverdi, die ook letterlijk qua tijd net halverwege de Renaissance en Johann Sebastian Bach staat. Hij combineerde in zijn Mariavespers de oude, strenge compositiestijl met de toendertijd moderne, vrije manier van toonzetten waaruit het muziektheater was ontstaan. In het openingsweekend van het Holland Festival was de voorstelling te zien in de Gashouder. Enthousiast publiek, maar in de krant ook een paar kritische kanttekeningen over de overdonderende akoestiek. Hiernaast een opname met John Eliot Gardiner, niet scenisch zoals in het HF, maar ook mooi om te horen.

3,  4 en 5 juni, Westergasfabriek

George Crumb: Black Angels

Componist in focus in deze aflevering van het Holland Festival is de Amerikaan George Crumb (1929). Black Angels, met als ondertitel Thirteen Images from the Dark Land, is een van zijn heftigste en bekendste werken. Het is geschreven in 1970, ten tijde van de Vietnamoorlog, voor een ‘elektrisch strijkkwartet’. In dit concert speelt het Nederlandse Ragazze Quartet dit werk, begeleid door een nieuwe videoinstallatie van 33 1/3. Hiernaast een opname die in 2011 in Parijs gemaakt werd, met Jeanne Marie Conquer en Hae Sun Kang (viool), Christophe Desjardins (altviool) en Pierre Strauch (cello).

23 juni, Muziekgebouw aan 't IJ.

Festivalfocus: muziek uit Indonesië

Zeventig jaar na de politionele acties in Indonesië is de focus op de muziek uit dat land een terechte keuze. Denk niet (alleen) aan gamelan en krontjong. Prachtige oude liederen kwamen al eens langs in de VPRO/Splendor-serie Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek (dit jaar met drie concerten aanwezig in het Holland Festival). Het wereldberoemde Duitse Ensemble Modern komt met werk van een nieuwe generatie Indonesische componisten. En hoe klein de wereld ook geworden is, het klinkt anders, het ziet er anders uit, het vóelt gewoon anders dan wat je gewend bent. Verwacht een subtiele, prachtige nieuwe ervaring.

Ruang Suara, 17 juni, Muziekgebouw aan ’t IJ.  

Kapok

Kapok is een van de opvallendste nieuwe jazzbands van de afgelopen jaren. Niet alleen vanwege de vernieuwene eigen stukken die ze spelen, ook omdat de bezetting van het trio bepaald ongewoon te noemen is: hoorn, gitaar, slagwerk. Geen bas, geen uitvoerig drumstel. Toch onweerstaanbaar groovy. En dan die hoorn. Morris Kliphuis - dit jaar ook nog eens ambassadeur, van 'Red de hoorn' - speelt net zo makkelijk in deze kleine bezetting als in een grote band als het New Rotterdam Jazz Orchestra. Schettert als het moet, fluistert als het kan. In hun concert op zondag 11 juni combineren ze hun instrumenten voor het eerst met elektronica.

The Mirabel Sessions, 11 juni, Bimhuis