Wie zijn in dit The Mind of the Universe-kader straks uw studenten? Iedereen die zich hiervoor inschrijft, ongeacht leeftijd, vooropleiding, wat dan ook?
‘Dat klopt, het worden virtuele, internationale klassen die via fora communiceren en waar je je heel eenvoudig voor kunt aanmelden. Wel heb ik bij het samenstellen in m’n hoofd rekening gehouden met leerlingen van 5 en 6 vwo.’
Die moeten voor hun eindexamen ook al uw boek Het voordeel van de twijfel lezen.
‘Dezelfde doelgroep inderdaad, maar voor mij zijn mijn werkzaamheden op deze twee terreinen gescheiden werelden.’
Aan de Universiteit Leiden buigen deelnemers aan deze ‘challenges’ zich onder leiding van Rob Zwijnenberg, professor of Art and Science Interactions, over kwesties rondom genetische privacy. Johannetta Gordijn, Elearning Developer aan de Technische Universiteit Delft, begeleidt het onderzoek naar hoe robots gebouwd kunnen worden op een manier die onze normen en waarden reflecteert. Bij u gaat het om het definiëren van een eigen probleemstelling.
‘Ja, de andere twee stellen heel specifieke vragen, wij verkennen in de breedte, dat gaat trager en werkt eerder openend dan afrondend. De bedoeling is dat het bestuderen van de verschillende onderdelen van The Mind of the Universe per deelnemer leidt tot het leren van het stellen van de goede vragen. Met uiteindelijk een gerichte onderzoeksvraag aan een van de wetenschappers uit de serie tot gevolg. Wat die er vervolgens mee doen, is aan hen.’
Heeft deze manier van onderwijs volgens u de toekomst?
‘Zeker, ik ben bezig om al mijn cursussen om te zetten in online versies. Studenten kunnen de stof dan thuis voorbereiden waarna ze tijdens contacturen op de campus onderlegd in discussie gaan of oefeningen maken. Dat is pedagogisch veel effectiever dan klassieke hoorcolleges.’