Een gemotoriseerd voertuig ontwerpen was voor Vaniek Colenbrander een jongensdroom. Met zijn bio-based elektrische scooter wordt dat werkelijkheid.

De Be.e ontstond tijdens het afstudeerproject van Vaniek aan de TU Delft in 2008. Zijn expertise als industrieel ontwerper combineerde hij met zijn fascinatie voor voertuigen. "Het mag twee of vier wielen hebben, mens- of raketaangedreven zijn; dát vind ik leuk." Voor zijn afstuderen deed hij onderzoek naar de toepassing van bio-based kunststoffen in een elektrische scooter. "Dat is waar het zaadje is geplant."

Jongensdroom

Sindsdien heeft Vaniek veel ervaring opgedaan bij een bestaand bedrijf dat elektrische scooters maakt. Door een reorganisatie was zijn functie daar helaas niet langer houdbaar. Vaniek zag zijn kans schoon en begon in 2013 voor zichzelf onder de naam Van.Eko. "Dat is de droom die ik altijd al had als jong mannetje; een eigen bedrijf hebben." De nieuwe Peugot, Audi of Honda worden leek hem wel wat. "Dat is natuurlijk een hoog gegrepen droom, maar op de een of andere manier zijn de puzzelstukjes op hun plek gevallen."
 

In deze korte video is de Be.e in actie te zien.

Meer, meer, meer

Vaniek Colenbrander is bedenker van de Be.e, een bio-based elektrische scooter. Laat je door zijn achternaam niet op het verkeerde been zetten: Volgens Vaniek is het opzetten van een onderneming op duurzame wijze niet meer dan logisch. "Het klinkt allemaal zo geitenwollen sokken, maar ook een advocaat of tandarts die een bedrijf begint, wil een betere zaak oprichten dan ooit gemaakt is." Een beter product ontwikkelen gaat voor Vaniek gepaard met een beter gebruiksgemak en een langere levensduur. Duurzaamheid speelt daar een grote rol in.
 

Gaandeweg leer je. Als je bang bent om fouten te maken,  loop je allerlei kansen mis.

Vaniek Colenbrander, oprichter Van.Eko

Vaniek is ervan overtuigd dat duurzaamheid een product op alle fronten kan verbeteren. "Vaak wordt gedacht dat verduurzaming te maken heeft met minder, minder, minder. Het gaat mij juist om meer, meer, meer." Prestaties, gebruiksgemak, levensduur en betrouwbaarheid gaan er allemaal op vooruit. Het frame van de Be.e is bijvoorbeeld gemaakt van hennepvezel, vlasvezel en hars. "Baanbrekende materiaaltoepassingen in zo'n complexe sector, dat is waar ik het voor doe."

Alles elektrisch

Niet elk onderdeel van de scooter is even duurzaam. De productie van de banden ligt bijvoorbeeld buiten zijn bereik. "Elk onderdeel waar ik een vinger in de pap heb bij de ontwikkeling, probeer ik zo ver mogelijk te verduurzamen." Ook voor mogelijke toekomstige projecten is Vaniek vastberaden dezelfde werkwijze te hanteren: "Alles moet elektrisch, en alles bio-based."

Als je mij twee jaar geleden had gezegd dat ik nu hier zou staan had ik je niet geloofd.

Vaniek Colenbrander, oprichter Van.Eko

De weg op

Dat Vaniek in het hier en nu leeft, blijkt bij de vraag naar zijn toekomstdroom: "Over vijf minuten hoop ik dat mijn product foutloos van de mal komt." Hij hoopt dat in de loop van de winter het model goedgekeurd wordt, zodat de Be.e zo snel mogelijk de weg op kan. Vaniek is optimistisch. "Er zullen nog wel obstakels zijn in de toekomst, maar die zie ik met vertrouwen tegemoet. 'Embrace the struggle', dat is precies wat ik doe."

Voor de lente van 2016 is al een startproductie van twintig stuks in gang gezet. Daarvan zijn er al vijf verkocht, maar voor de overige scooters zoekt Vaniek nog een baasje. Wie interesse heeft is dus van harte uitgenodigd om de Be.e eens van dichtbij te komen bekijken.