Niet alleen op de sociale maar ook in de traditionele media maakte het bericht veel tongen los. In de Volkskrant verduidelijkt Erik Kroeze, de woordvoerder van waarnemend netcoördinator Gerard Timmer, dat je 'ook als Publieke Omroep de plicht [hebt] om een zekere kijkersschare te bereiken.' Hij roept op tot het toegankelijker maken van Tegenlicht. Daar doet u op Twitter inmiddels een aantal goede suggesties voor:
Het bericht over de mogelijke verplaatsing van Tegenlicht naar de late avonduren was nog maar net verspreid of de reacties stroomden binnen op de redactie. Trouwe kijkers en fans laten zich horen via email, twitter en facebook. Een bloemlezing.
'De publieke omroep zou zeer zuinig moeten zijn op Tegenlicht', zo hekelt financieel-economisch journalist Maarten Schinkel in zijn vaste NRC column de amusement trend bij de publieke omroep. Hoewel: 'Bankier zoekt vrouw kan natuurlijk ook'.
Links
-
- Radio 1 interview met SP kamerlid Jasper van Dijk over kamervragen Tegenlicht
- Stichting Kijkonderzoek (SKO) beschrijft hier hoe kijkcijfers gemeten worden. Ook over 'uitgesteld kijken'. Als mensen een uitzending opnemen en op dezelfde dag, of in één van de 6 opvolgende dagen terugkijken, wordt dit in de prestaties van de zender meegerekend.
- Financieel-economisch journalist Maarten Schinkel hekelt in zijn vaste NRC column kernachtig de voorkeursbehandeling die amusement krijgt boven informatie, bij de huidige publieke omroep