In zijn boek Onafhankelijkheid voor Europa. Het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel, dat in het Engels verscheen onder de titel An Un-American Business, rekende Donald Kalff in 2004 al af met het Amerikaanse aandeelhouderskapitalisme en de “bonus-driven” CEO. De focus van dit model op korte termijn aandeelhoudersrendement leidt volgens Kalff onherroepelijk tot een gebrek aan productinnovatie op de lange termijn.
Door beloningssystemen die direct gekoppeld zijn aan de hoogte van de beurskoers, zijn CEO’s in de Amerikaanse context vooral bezig met het tevreden houden van aandeelhouders in plaats van met een langetermijnstrategie. Stijgende winst per aandeel en een hogere beurskoers, in plaats van onderzoek en investeringen in nieuwe producten en nieuwe markten, worden zo de ondernemingsprioriteiten. Op deze manier worden de overlevingskansen van ondernemingen op de langere termijn opgeofferd aan winst op korte termijn.
Door het wereldwijd navolgen van het Amerikaanse model is volgens Kalff gedurende de jaren negentig een historische kans gemist: in een periode van relatieve vrede, economische groei en technologische doorbraken werd vooral roofbouw gepleegd en werd vertrouwen stelselmatig vernietigd. Als manager maakte hij van nabij mee hoe Nederlandse bedrijven als Shell en KLM langzaam veramerikaniseerden. CEO’s wekten, met het oog op de beurskoers, hooggespannen verwachtingen bij aandeelhouders die vervolgens door de organisatie niet waar konden worden gemaakt. Dit leidde tot een vertrouwenscrisis tussen werknemers en ondernemingsbestuurders en daarmee tot destabilisering van de onderneming.