VPRO Tegenlicht

All in the game

Wat is er voor nodig om een nieuwe wereld te scheppen uit het niets?

De game Horizon Zero Dawn oogst sinds de wereldwijde release begin maart alom lovende kritieken. Het spel, waarvan inmiddels 2,6 miljoen exemplaren zijn verkocht, werd ontwikkeld door het enige mondiaal opererende gamebedrijf in Nederland: Guerrilla Games. Hoe is dit populaire exportproduct tot stand gekomen? Wat is er voor nodig om een nieuwe wereld te scheppen uit het niets? En wat is de aantrekkingskracht van deze virtuele wereld?

reacties op aflevering

Horizon Zero Dawn is een zogenaamde ‘open wereld game’ en geeft spelers de mogelijkheid om een zeer gedetailleerde, toekomstige wereld te verkennen vanuit het perspectief van het roodharige meisje Aloy. Voor de aflevering All in the game kreeg VPRO Tegenlicht unieke toegang en volgde het team van Guerrilla Games achter de schermen.

de game

Met een budget van tientallen miljoenen werkten 240 mensen vijf jaar lang aan een nieuwe PlayStation-wereld in Amsterdam. Achter de schermen volgen we de zenuwslopende eindsprint. We zien hoofdpersoon Aloy ontstaan uit de fusie van het gezicht van een Nederlandse actrice, de stem van een Amerikaanse vrouw en het lichaam van een Engelse acrobate tijdens de motion capture in Oxford. Tijdens de langverwachte preview van de game in Anaheim, Californië, draait de marketingmachine op volle toeren op een mega-event, waar duizenden gamers en als Aloy uitgedoste costume players zich komen laven aan voorpret en speelplezier. Kan de echte wereld in al zijn saaie stroperigheid straks nog op tegen de virtuele verleiding van games?

bijlagen

het gamebedrijf

Guerrilla Games brak internationaal door met de Killzone-serie en werd in 2005 door het Japanse Sony gekocht. Met Horizon Zero Dawn en de nieuwe game-engine Decima heeft het bedrijf de basis gelegd voor een nieuwe reeks ‘open wereld games’.

de game-industrie

Gamen is het populairste tijdverdrijf van de 21ste eeuw. In Nederland speelt driekwart van de bevolking gemiddeld vier uur per week computergames. Het totale aantal aan gaming besteedde uren komt in Nederland uit op 48 miljoen uur per week. Wereldwijd bedraagt de omzet van de game-industrie 100 miljard euro per jaar, meer dan het totale budget voor speelfilms.

De industrie trekt de grootste creatieve talenten van deze tijd aan. Nieuwe technologie faciliteert de verbeeldingskracht van een nieuwe garde van scheppers, die duizelingwekkende virtuele werelden vorm geven waarin de speler vrijwel onbegrensde mogelijkheden heeft om tot in de kleinste details een nieuwe wereld te verkennen.

Met: Jan-Bart van Beek (art-director Guerrilla Games), Mathijs de Jonge (game director Guerrilla Games), Hermen Hulst (managing director Guerrilla Games) en Angie Smets (producer Guerrilla Games).

Regie: Bregtje van der Haak
Research: William de Bruijn
Productie: Marie Schutgens

meer zoals 'All in the game'