Wij selecteerden vier longreads over gamen en gametechnologie, die dieper ingaan op de voordelen van het spelen van videogames, maar ook de gevaren op een rij zetten.
Gamen is het populairste tijdverdrijf van de 21ste eeuw. In Nederland speelt driekwart van de bevolking gemiddeld vier uur per week computergames. Maar wat doet gamen eigenlijk met je?
Voor de liefhebber: een artikel met academische insteek van Jos de Mul, als hoogleraar wijsgerige antropologie verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De Mul onderzoekt de rol van identificatie in games en stelt: 'computer games can help and even inspire us to disclose new worlds and dimensions of the self. Therefore it would be precarious to condemn them as such.'
Er wordt veel geschreven over de positieve kanten van de toepassing van virtual reality in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, maar de bekende Amerikaanse game website Polygon publiceerde kort geleden een artikel over de potentiële gevaren van deze technologie. Een artikel gebaseerd op een toespraak van Todd Richmond en Skip Rizzo, twee bekende Amerikaanse onderzoekers, tijdens het South by Southwest festival in Austin.