VPRO Tegenlicht

De slimste haven van de wereld

De Rotterdamse haven is in 2030 een zelfdenkende doorvoerhaven. Wat gebeurt er als de meest fysieke van onze werelden volledig automatisch wordt?

De haven is een wereld van schepen, containers en harde werkers. Maar ook steeds meer van digitale communicatie, chips en sensoren. Daarmee wordt onze eigen ‘gateway to Europe’ bij uitstek een proeftuin voor de samenwerking tussen mensen, data en dingen. De vergezichten schetsende econoom Jeremy Rifkin voorspelt dat in 2030 onze nationale mainport een zelfdenkende volautomatische doorvoermachine zal zijn die zal draaien op een grotendeels onbemand 'super-internet'. Maar dan wel mét behoud van menselijke maat en menselijke regie. 

reacties op aflevering

In de top tien van wereldhavens is Rotterdam de laatst overgebleven vertegenwoordiger van Europa. Havens beconcurreren elkaar op snelheid van afhandelen, kostenefficiency en technologische innovatie. Bij de 'Port of Rotterdam' ontbreekt het niet aan ambitie om in de top tien te blijven: toegang voor grotere en meer geavanceerde containerschepen, geautomatiseerde terminals en de inzet van virtual reality technieken. En een tweede Maasvlakte die de haven weer toekomstbestendig moet maken.

Waarvan dromen de Rotterdamse reders, kapiteins en cargadoors als het over 2030 gaat? Regisseur Kees Brouwer vaart mee op triple e-schepen, spreekt met joystick-kraanmachinisten en bezoekt een geavanceerde commandobrug-simulator die Rolls-Royce op dit moment ontwerpt voor drone cargo ships. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de werknemers in de haven? 

bijlagen

En welke risico’s met betrekking tot de veiligheid kleven er aan dit toekomstscenario nu onlangs zelfs een terminal in Antwerpen gehackt is? En moet de dokwerker eigenlijk wel een IP-adres worden? In ‘De slimste haven van de wereld’ schetst Tegenlicht wat er gebeurt als ook de meest fysieke van onze werelden een volledig gedigitaliseerd internet der dingen wordt.

Met o.a.: Jeremy Rifkin (schrijver van “The Zero Marginal Cost Society”); Oskar Levander (Rolls-Royce Marine; Alesund, Noorwegen); Paul Smits (Havenbedrijf Rotterdam); Frank Tazelaar (APM terminals) en Marten van der Velde (Portbase).

Regie Kees Brouwer
Research William de Bruijn
Productie Jeroen Beumer & Helen Goossens
Eindredactie Marije Meerman & Doke Romeijn 

meer zoals 'de slimste haven van de wereld'