Het is de grootste productie ooit van regisseur Ivo van Hove en werd wereldwijd bejubeld. In dit stuk komen drie tragedies van Shakespeare samen: Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra. Hoofdrollen zijn er voor onder anderen Gijs Scholten van Aschat, Hans Kesting, Chris Nietvelt en Marieke Heebink.
Romeinse tragedies
Coriolanus (Gijs Scholten van Aschat) weigert zich neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie ten tijde van de opkomst van de Romeinse Republiek. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Uiteindelijk trekt hij ten strijde tegen zijn moederstad Rome.
Julius Caesar (Hugo Koolschijn) verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren.
In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius (Hans Kesting) en de Egyptische Cleopatra (Chris Nietvelt) door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad.
meer over
Regisseur Ivo van Hove: 'In korte intense afleveringen van telkens 30 minuten nemen we de kijker mee in de catacomben van de politieke macht. We zien hoe politici tot hun visie op de samenleving komen en hoe ze die op heel verschillende manieren denken te realiseren. Hoe ze overwinnen en falen. Het is altijd mijn droom geweest om deze eigentijdse kijk op Shakespeares wereldberoemde stukken te verfilmen tot TV-theater.'
Meercamera-regisseur & projectleider Reinier Bruijne: 'Totaal anders dan bij eerdere ITALive televisie-adaptaties zijn media nu zelf integraal onderdeel van de voorstelling. Regie, techniek, camera's en crew hebben zelfs een functie binnen het decor. Waar normaal bij televisieregistraties camera's zo discreet mogelijk opgesteld worden, zijn ze nu duidelijk zichtbaar en duiken ze tijdens opstootjes en gevechten vol in beeld.
'Een acteur die de vierde wand doorbreekt door direct op camera de kijker te adresseren, wordt middels de andere camera's weer vastgelegd. Kortom, het maakproces van televisie als aanwezige observator van een voorstelling over de 24-uurspolitiek.'
actueler dan ooit
Shakespeares Romeinse tragedies zijn actueler dan ooit en onthullen alle politieke spelletjes, die ook vandaag de dag nog gespeeld worden. Lijkt Donald Trump op Coriolanus of misschien op Caesar? De stukken laten het slagen en falen van een politicus zien, en daarmee dat politiek mensenwerk is. In deze speciale bewerking van theaterregisseur Ivo van Hove, scenograaf Jan Versweyveld en televisieregisseur Reinier Bruijne openbaart zich het politieke spel in al zijn facetten.
Nu de theaters en podia gesloten zijn, wil de NPO met haar actieplan voor de cultuursector een podium bieden aan artiesten. Uitzending van Romeinse tragedies op televisie is onderdeel van dat plan.