‘Canada heeft geen ziel,’ zegt Sasha, onze researcher en de vriendin van regisseur Hans Pool. Het is haar verklaring waarom Canada niet echt ‘voelt’, haar verklaring waarom alles hier, vergeleken met Rusland of Amerika, mat lijkt. Ondanks de talloze stuiptrekkende daklozen op straat, ondanks al die verschillende culturen.
Ik voel ook nog weinig bij Toronto. We zijn er nu drie dagen en mijn hart sprong alleen even op bij Howland Avenue, waar ik tien jaar geleden woonde. Mijn eigen oude straatje, met de reusachtige Esdoorns die in de herfst opgloeiden alsof ze in brand stonden. Het sprong ook op bij het kleine stukje Bloor Street om de hoek van Howland: bij Future’s Bakery, waar ik taart at met Tsjechische medestudenten Hanna en Karel; bij het poppodium Lee’s Palace, waar ik met andere meisjes ging dansen, maar waar we niemand vonden om mee te zoenen.
Het is niet Toronto dat me warme gevoelens geeft, maar die tijd van toen, tien jaar geleden, een deel van mijn leven (jeugd!) dat niet meer terug te halen valt. Alle studenten van toen zijn nu elders, Hanna en Karel zijn al lang uit elkaar, zij zit nu in Londen baby’s te testen en andere mensen de slappe lach te bezorgen.
Ondertussen in het zelfhulpboek van psychologieprofessor Jordan Peterson dat ik lees ter voorbereiding van het naderende interview met hem (12 Rules for Life): Hitler en Stalin hadden vermoedelijk slechte moeders.
Inmiddels is het ook Pride month geworden, de regenbogen zijn overal. Terwijl wij in Toronto zijn om uit te zoeken hoe het nu zit met feminisme in Canada en de backlash daartegen, is er in Vancouver een feministisch congres waar ook Trudeau komt luisteren en spreken.
Tegen de tijd dat wij in Vancouver aankomen, zijn de feministen daar alweer uitgepraat. Maar we zoeken ook geen congresgangers, we zoeken het antwoord op de vraag hoe er in Toronto in hemelsnaam een aanslag specifiek gericht op vrouwen kon plaatsvinden, of de mensen hier daar ook zo van schrokken, en of en hoe ze daarvan zijn bekomen.
We filmen agenten die bij de van attack waren, en nabestaanden, maar vooral veel mannen en vrouwen die gendergelijkheid praktiseren of er juist fel op tegen zijn (voor zover Canadezen ‘fel’ zijn).