Terug in Smithers, voor de ceremonie voor Jessica Patrick. Haar lichaam werd teruggevonden op 15 september vorig jaar, door familieleden die zelf een zoektocht waren begonnen omdat de politie volgens hen te weinig deed. We zijn hier voor Jessica (of: voor het verhaal van Jessica), maar ook om iets van hoop te vinden, of in elk geval te horen wat de mensen proberen te doen om de vicieuze cirkel hier te doorbreken.
Daarvoor spreken we Mel Bazil, een inheemse jeugdwerker die spreekt met kalme intonatie en uitgebreide handgebaren. Hij frustreert Sasha door slecht bereikbaar te zijn en geen al te vaste afspraken te willen maken, hij vindt duidelijk dat de dingen moeten komen zoals ze komen.
Zijn zachtheid is het tegenwicht voor alle geweld hier, dat, daar is hij heel stellig over, een erfenis is van het kolonialisme, van een patriarchaal systeem dat is over komen varen vanuit Europa. (Zijn eigen stam, de Wetʼsuwetʼen, is matriarchaal georganiseerd, laat hij niet na te benadrukken.)
Hij probeert de jongeren weer in contact te brengen met de oude tradities, om ze een basis van trots, van identiteit te geven. Maar de jongeren willen ook gewoon feesten. Aan een van de vriendinnen van Jessica vraag ik: ‘How do you deal with it?’ Met het gemis, bedoel ik, maar ook met de dreiging. Ze hoeft niet na te denken over het antwoord: ‘I drink.’
‘Hoe krijg je die jongeren die buiten zitten te drinken naar binnen?’ vraag ik Mel. ‘Dat kost tijd,’ zegt hij. ‘Sommige mensen hebben negenennegentig kansen nodig. En als het de negenennegentigste keer ook niet lukt, geef ik ze een honderdste kans.’
Samen met Mel en drie jongeren, gaan we met een kano varen op een van de meren in de omgeving. Hij had gehoopt op meer belangstelling, maar de weersvoorspelling was slecht en niet iedereen heeft zin om gefilmd te worden. De jongeren bestaan uit: een stelletje van achttien of negentien jaar dat vooral bezig is met hun telefoons, en een kleinere, verlegen jongen van tien of elf, Brayden.
Mel vertelt een verhaal over de vogels op het meer, die geluiden maken die in films worden gebruikt als men een onheilspellende sfeer wil creëren. Omdat ze zo lang onder water kunnen blijven, zegt Mel, geloofden onze voorouders dat ze naar de onderwereld gingen, ze staan in verbintenis met de wereld van de geesten. De zon breekt door, Brayden roeit en straalt. Misschien dat het met hem wel goed zal komen.