Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
In de Koran wordt nergens gesproken over het uiterlijk van Mohammed. De paar bekende afbeeldingen van Mohammed staan in geschriften uit Perzië. Volgens de overlevering was hij van gemiddelde lengte, niet dik, had een wit rond gezicht met volle zwarte baard waarin maar weinig grijze haren zaten. Hij had ook een moedervlek zo groot als een duivenei tussen zijn schouderbladen, die in de traditie bekend werd als het ‘zegel der profeten’.Maar doorgaans mocht de profeet niet worden afgebeeld, en al zeker zijn gezicht niet, want alleen dat al was ontheiliging. Journalist Robin de Wever vertelt over beelden en anti-beelden van de profeet.
Dit fragment is onderdeel van
OVT
Profeet in beeld
In de Koran wordt nergens gesproken over het uiterlijk van Mohammed. De paar bekende afbeeldingen van Mohammed staan in geschriften uit Perzië. Volgens de overlevering was hij van gemiddelde lengte, niet dik, had een wit rond gezicht met volle zwarte baard waarin maar weinig grijze haren zaten. Hij had ook een moedervlek zo groot als een duivenei tussen zijn schouderbladen, die in de traditie bekend werd als het ‘zegel der profeten’.
Maar doorgaans mocht de profeet niet worden afgebeeld, en al zeker zijn gezicht niet, want alleen dat al was ontheiliging. Journalist Robin de Wever vertelt over beelden en anti-beelden van de profeet.
Charlie Hebdo
We hebben er al dagenlang van alles over gehoord en gelezen. Het blad Charlie Hebdo is dapper tegendraads en stond vol met riskante cartoons. Onze eigen jaren 60 cult-tekenaar Willem tekende erin, naast allerlei Franse topcartoonisten.
De verschrikkelijke aanslag, zo wordt gezegd, zal het blad niet klein krijgen. Als eerbetoon aan de dappere makers een gesprek over de lange geschiedenis en voorgeschiedenis van het blad met schrijfster en Frankrijk-kenner Rudi Wester en tekenaar Bernard Holtrop (Willem)
De column is deze week van John Jansen van Galen.
Pegida
Het is alsof het zo heeft moeten zijn. Alsof de demonstranten, de zogenaamde ‘Patriottische Europeanen tegen de Islamisering van het Avondland’, oftewel, de aanhangers van Pegida, vooruitliepen op de gruwelijke gebeurtenissen van afgelopen woensdag.
Want, ook al is hun angst voor een overname van Europa door de islam irreëel, de angst voor terreur bleek deze week meer dan terecht. En de vraag is natuurlijk of het toeval is dat deze demonstraties juist nu en juist in voormalig Oost Duitsland plaats vinden.
Historicus Willem Melching komt praten over de wortels van Pegida
Nederland Hazesland
Andre Hazes is alweer 10 jaar dood, maar allesbehalve vergeten. We hebben de Musical, binnenkort komt de speelfilm ‘Bloed, zweet en tranen’. En deze week verscheen er een antropologische studie, een essay over Hazes en Nederland, oftewel, over Hazes en ons.
Irene Stengs, antropologe verbonden aan het Meertens Instituut, schreef ‘Het fenomeen Hazes. Een venster op Nederland’.
Een gesprek met de schrijfster over hoe Hazes een plaatsje kreeg in ieders hart.
Speeches, Prins Claus
De toespraak tegen de das, de toespraak waarin de dwangdas van de nek werd geworpen door de man die eerst in Duits en daarna in Nederlands Oranje keurslijf moest lopen, is door luisteraars en bezoekers van de site gekozen tot de speech van de laatste periode van de 20ste eeuw. In OVT, naar aanleiding van de vpro-tv-serie Speeches, de een na laatste aflevering van de verkiezing van de beste vaderlandse speecher. Alsnog gerechtigheid dus voor prins Claus.
Beatrix en Clausbiografe Jutta Chorus legt uit hoe goed Claus was.
De Hongerwinter
In het Spoor Terug deel 2 van de vierdelige serie over de Hongerwinter, de winter van 1944/1945, toen meer dan 22 duizend landgenoten in het westen van Nederland omkwamen. Met gesprekken uit een eerdere serie van dertig jaar geleden. U hoort onder andere stemmen van geïnterviewden die heel oud zijn of overleden uit een Spoor Terug documentaire van 1984, gecombineerd met nieuwe verhalen en moderne inzichten. Een documentaire van Michal Citroen, gemonteerd met Berry Kamer.