De term 'institutioneel racisme'

OVT 14 juni 2020

Racisme bestaat in Nederland, verkondigde premier Mark Rutte vorige week. Maar van ‘institutioneel racisme’ weigert hij te spreken, het is ‘sociologisch jargon’, aldus de premier. Waarom eigenlijk? En waar komt de term ‘institutioneel racisme’ vandaan? Historicus Zihni Özdil is te gast.

Verder in OVT: Tessa Leuwsha over haar nieuwe boek 'Plantage Wildlust', Nadia Nsayi over Leopold II en de nieuwe beeldenstorm, de opgeloste moord op Olof Palme, Proust en zijn liefde voor 'gezicht op Delft', de column is van Abdelkader Benali en in Het Spoor Terug: De plantage van onze voorouders - deel 3.

Abonneer je op de OVT-podcast

De podcast van OVT is te beluisteren via ►iTunes, ►RSS-feed of ►Stitcher
Lees hier meer over hoe je OVT als podcast terug kan luisteren op smartphone of computer.

Tessa Leuwsha over haar nieuwe boek 'Plantage Wildlust'

In het begin van de twintigste eeuw trokken jonge Nederlandse gelukszoekers à la Ik vertrek naar Suriname om directeur te worden op koffieplantages. Ze komen terecht in een samenleving die in beweging is: de slavernij is voorbij, contractarbeiders worden op ongunstige voorwaarden vanuit Brits Indië naar het landje gelokt. Zo ook Oscar en Janna Brouwer in de roman Plantage Wildlust die deze week verscheen.

Hoe ziet het leven er honderd jaar geleden uit op de Surinaamse plantage? Auteur Tessa Leuwsha is vanuit Suriname te gast.

Leopold II en de nieuwe beeldenstorm

Het beeld van Columbus in Boston is onthoofd; dat van slavenhandelaar Edward Colton is in Bristol in het water geworpen; dat van oorlogsheld Churchill is met graffiti beklad en de beeltenis van Leopold II, de koning der Belgen, is na in brand gestoken te zijn, preventief geruimd door het stadsbestuur van Antwerpen. Er is een wereldwijde beeldenstorm uitgebroken na de moord op George Floyd.

Nadia Nsayi, publicist, schrijver van het boek Dochter van de dekolonisatie, een boek over haar koloniale Congolese achtergrond, komt praten over de achtergrond van de hedendaagse anti-racistische beeldenstorm. 

Moord op Palme opgelost

Het was deze week groot nieuws: de moord op de Zweedse sociaal democratische premier Olof Palme is opgelost. Dat wil zeggen:  Stig Engström, de Skandia-man, is door het OM aangewezen als de dader. Case closed, na 34 jaar. Olof Palme was het boegbeeld van het Zweedse sociaal democratische paradijs en hij was evenzeer het boegbeeld van de internationale sociaal democratie.

Zijn tragische dood in 1986 was een schok, voor Zweden en voor de sociaal democratie. Publicist en sociaal democraat in hart en nieren, Felix Rottenberg legt uit waarom.

Marcel Proust en zijn fascinatie met het schilderij 'Gezicht op Delft'

Toen de Franse schrijver Marcel Proust in 1902 in Den Haag voor het eerst oog in oog stond met Vermeers schilderij Gezicht op Delft, raakte hij diep onder de indruk. Een levenslange fascinatie was geboren. Bijna twintig jaar later nog schreef hij in een brief aan de kunstcriticus Jean Luis Vaudoyer dat het schilderij hem meer had getroffen dan wat dan ook, en dat het het mooiste schilderij te wereld was. Vooral het lichte, zonbeschenen dak aan de rechterkant van het tafereel trof hem als een toppunt van precisie en schoonheid.

De brief van Proust aan Vaudoyer gaat vrijdag de 19e juni onder de hamer. Proustkenner en filosoof Maarten van Buuren komt vertellen over Proust en zijn obsessie met het gele muurtje op het schilderij van Vermeer.

De column van Abdelkader Benali

De creoolse keuken

De column is deze week van Abdelkader Benali. 

Institutioneel racisme met Zihni Özdil

Racisme bestaat in Nederland, verkondigde premier Mark Rutte vorige week. Maar van ‘institutioneel racisme’ weigert hij te spreken, het is ‘sociologisch jargon’, aldus de premier.  Liever spreekt hij van ‘systemisch’ racisme. Waarom eigenlijk? En waar komt de term ‘institutioneel racisme’ vandaan?

Historicus Zihni Özdil schreef al eerder over deze term in zijn boek Nederland mijn vaderland, en is te gast.

Het Spoor Terug: De plantage van onze voorouders - deel 3

Blinde vlek

Nu Peggy heeft voorgesteld om samen onderzoek te doen naar de plantage van hun voorouders, heeft Maartje een kennisachterstand in te halen. Samen met haar moeder leest ze Anton de Koms ‘Wij slaven van Suriname’. In dat boek las ook Peggy voor het eerst wat haar voorouders hadden doorstaan. Hoe kon het slavernijverleden verdwijnen uit het collectief geheugen? En waarom staat het pas de laatste jaren zo in de belangstelling?   

In het familiearchief in Middelburg zoeken Maartje en haar moeder naar eigendomsbewijzen van de plantage. Wisten graaf van Lynden en zijn vrouw echt niet wat zich afspeelde in Suriname?  

Een Prospektor / VPRO / NPO Radio 1 productie van Maartje Duin i.s.m. Peggy Bouva, met ondersteuning van het NPO-fonds en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten.

Reageren? Stuur een whatsapp of voicemailbericht naar: 06 83 48 42 78. Meer weten over de serie? Klik hier.

Abonneer je op de Tijdgeest-podcast

De podcast van Tijdgeest is te beluisteren via
iTunes 
RSS-feed 
Stitcher
Lees hier meer over hoe je podcasts kan luisteren op smartphone of computer.