Van We are the World naar Zon
OVT 5 april 2020
Deze week werd het lied 'Zon' waaraan meer dan 100 bekende Nederlanders aan meewerkten uitgebracht. Een initiatief bedoeld om een 'positief gebaar te maken naar iedereen in Nederland' schoot bij velen in het verkeerde keelgat. Waarom? En wat kunnen goede-doelenliedjes leren van crisisliederen uit het verleden?
Verder in OVT: Ilja Leonard Pfeijffer over de botte houding van Nederland tegenover Zuid-Europa, de greep van Big Pharma, Ernst van den Hemel over zijn nieuwe boek 'Passie voor de Passie', Henk te Velde over de speech van Rutte, de column is van Sana Valiulina en in Het Spoor Terug: Apostelkind.
De speech van de premier
Deze week sprak premier Rutte ons voor de derde maal toe ten tijde van de coronacrisis. ‘Het virus raakt ons allemaal. Alleen samen kunnen wij het aan’, besloot hij zijn speech.
Maar ons gerust stellen, kunnen de leiders van ons land dat eigenlijk wel? De beroemde voorbeelden zijn altijd: Hendrik Colijn, de premier die ons in 1936 maande ‘rustig te gaan slapen’, terwijl de spanningen en oorlogsdreiging in Europa extreem opliepen. En natuurlijk is er de befaamde televisietoespraak van Joop den Uyl bij de oliecrisis. Als we bereid zijn wat in te leveren, ‘wordt het toch geen koude winter, ook al vriest het nog zo hard’, zo eindigde hij zijn toespraak in 1973.
Maar echt een traditie van gerust stellen bestaat er niet onder Nederlandse leiders. Zo meent politieke historicus en hoogleraar Henk te Velde. Op een uitzondering na dan, een minister uit het begin van de negentiende eeuw.
Henk te Velde is te gast.
In de greep van Big Pharma
Corona toont onze afhankelijkheid van de farmaceutische industrie pijnlijk aan. Vooral toen bleek dat farmaceut Roche het recept voor een corona-test niet wilde delen met de wereld. Het leidde tot grote ophef, in Almere werd zelfs een pand van Roche beklad met de tekst 'hoeveel doden'? Uiteindelijk ging Roche overstag en gaf de Nederlandse overheid het recept voor de corona-tests. Maar is het probleem hiermee opgelost? En hoe is de relatie tussen de overheid en de farmaceutische industrie -ook wel Big Pharma- zo gegroeid?
We spreken met filosoof, bioloog en auteur Ruben Mersch, tevens correspondent Big Pharma bij De Correspondent.
Pasen zonder Passie
In ontkerkelijkt Nederland is het sterk ontraden van kerkdiensten bezoeken vanwege de coronacrisis niet hard aangekomen. Maar miljoenen Nederlanders beleven normaal gesproken wél een passievol Pasen. Ze huilen dan high-brow mee met de Jezus uit de Matthäuspassion, of lijden low-brow mee met Danny de Munk als de heiland in The Passion.
Waarom voelen zoveel Nederlanders eigenlijk zo veel passie voor de passie? En hoe moet dat deze Pasen, nu alle passie is afgelast? Dat vroeg religiewetenschapper Ernst van den Hemel zich af, auteur van een onlangs verschenen boek met de toepasselijke titel Passie voor de passie. Ernst van den Hemel is te gast.
Nederland stuurt aan op einde 'Europa'
"U kunt zich als Nederlander voorlopig maar beter een tijdje niet vertonen in Zuid-Europa. U wordt gehaat."
Zo waarschuwt Ilja Leonard Pfeijffer deze week Nederlanders met vakantieplannen in die richting. Aanleiding: de houding van premier Rutte en Minister van Financiën Hoekstra, die hulp aan Zuid Europa blokkeren. In OVT een gesprek met de schrijver, die onze regering ‘arrogant en gierig’ vindt, en uitlegt waarom volgens hem Italië momenteel wél en Nederland niet aan de goede kant van de geschiedenis staat.
Van We are the World naar Zon
Deze week werd het lied 'Zon' waaraan meer dan 100 bekende Nederlanders aan meewerkten uitgebracht. Een initiatief bedoeld om een 'positief gebaar te maken naar iedereen in Nederland' schoot bij velen in het verkeerde keelgat. Waarom? En wat kunnen goede-doelenliedjes leren van crisisliederen uit het verleden?
Een gesprek over We are the World, Artiesten voor Azië en 'Zon' met historica en theatermaker Eveline van Rijswijk.
Het Spoor Terug: Apostelkind
Wat als je opgroeit in een parallelle wereld: een gesloten geloofsgroep met een eigen taalgebruik, aparte rituelen en een absolute leider? In het Spoor Terug probeert schrijfster Renske Doorenspleet haar verleden te doorgronden door zich in de onbekende geschiedenis van het Apostolisch Genootschap te storten. Ze volgt het spoor naar 1830 en eindigt bij haar eigen jeugd, waar ‘de Apostel’, een gewone man met een ongewone positie, nog altijd de scepter zwaait.
Een documentaire op basis van het net verschenen boek Apostelkind. Maker: Laura Stek.